Matkamessuilla mukana ennätykselliset 80 maata

reunion_matkamessutMatkamessut tekee tänä vuonna uuden ennätyksen mukana olevien maiden määrässä. Helsingin Messukeskuksessa voi 17.-20. tammikuuta tutustua yhteensä 80 eri maan tarjontaan. Tämä vahvistaa Matkamessujen asemaa Pohjois-Euroopan merkittävimpänä matkailualan tapahtumana. Mukana on yhteensä lähes 1100 näytteilleasettajaa. Finnair ei ole mukana.

Viime vuosien tapaan Finnairilla ei enää ole omaa osastoa Matkamessuilla. Aiemminhan pääovesta sisään tulijoita tervehti yhtiön suuri osasto paraatipaikalla. Aurinkomatkat on toki mukana vastaten Finnairin näkyvyydestä. Samaten lentävän henkilökunnan Taivas mikä työpaikka -kirja on paikalla.

Toinen näkyvä kotimainen toimija loistaa myös poissaolollaan. Blue1:llä on ollut monta vuotta suuri osasto myös aivan keskeisimmällä paikkaa hallia. Enää yhtiötä ei löydy osanottajaluettelosta.

Useita muita lentoyhtiöitä on mukana messuilla, esim. Flybe, TAM, LOT, Icelandair, Japan Airlines, Air Baltic, Norwegian, TAP Portugal, Ukraine International Airlines ja Virgin Atlantic. Monilla niistä on tosin vain pieni edustus kotimaansa osastolla. Erikoisuutena voi mainita Ruotsin osastolla mukana olevan Flygvapenmuseumin.

Lähes kaksi kolmannesta 1100:sta näytteilleasettajasta edustaa kotimaisia kohteita ja matkailuyrityksiä. Suomalaisten suosikkikohteiden eli Ruotsin, Viron, Kreikan, Espanjan ja Turkin ohella mukana on mm. seitsemän sellaista maata, jotka eivät ole koskaan aiemmin esittäytyneet Matkamessuilla.

Tämän vuoden ensikertalaisia messuilla ovat viinimaana tutuksi tullut Chile, Balkanin monikulttuurisin valtio Serbia, Ranskalle kuuluva Intian valtameren piskuinen saarivaltio Reunion, Pohjois-Afrikassa Saharan ja Niilin vaikutuspiirissä sijaitseva Sudan, kymmenien kansallispuistojen ja luonnonsuojelualueiden maa Nicaragua Keski-Amerikassa sekä Karibian alueella sijaitsevat eksoottiset Jamaika ja Anguilla. Lisäksi paluun Matkamessuille tekevät Botswana, Etelä-Afrikka, Marokko, Tanska ja Gambia.

"Globalistuminen näkyy matkailussa maapallon kutistumisena. Lukuisten erikoisten valtioiden mukanaolo Matkamessuilla kertoo suomalaisten kasvavasta innosta matkustaa aina vaan kauemmas ja eksoottisempiin kohteisiin", kertoo myyntiryhmäpäällikkö Inna-Pirjetta Lahti Suomen Messuista.

Matkamessujen vuoden 2013 teemana on Matkalla on kasvot - Social Journey. Teema kattaa sosiaalisuuden sekä kasvokkain kohtaamisten että sosiaalisen median kautta. Eri maiden edustajat kertovat oman maansa erikoisuuksista ja parhaista tärpeistä ohjelmissa ja omilla osastoillaan. Samalla he antavat kasvot edustamalleen maalle, alueelle tai yritykselle.

Sosiaalinen media on huomioitu Matkamessujen sisällössä. Social Journey -alueen Bloggers' Lounge tarjoaa blogien pitäjille mahdollisuuden päivittää omia blogejaan ja verkostoitua muiden blogaajien kanssa.

Lisäksi ohjelmissa annetaan vinkkejä oman matkailublogin perustamiseen ja siihen, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää matkan suunnittelussa. Omalta matkamessumatkaltaan voi myös lähettää videotervehdyksen omille tutuilleen esimerkiksi sähköpostiin tai sosiaalisen median eri kanaviin.

 

Matkamessujen nettisivut