Pratt & Whitney Aircraft Company perustettiin Connecticutin Harfordissa 100 vuotta sitten 22. heinäkuuta 1925, kun Frederick B. Rentschler oli saanut vahvan vision uudenlaisesta moottorityypistä. Nykyisin Wasp-tähtimoottoreilla aloittanut moottorivalmistaja on maailman johtava ilma-alusten työntövoimajärjestelmien valmistaja.
Ensimmäinen Pratt & Whitneyn ilmajäähdytteinen voimakas yhdeksänsylinterinen R-1340 Wasp-tähtimoottori käynnistettiin joulukuussa 1925. Jo lokakuussa 1926 Yhdysvaltain merivoimat tilasi 200 kappaletta uusia 425-hevosvoimaisia moottoreita. Tämä sotilas- ja siviilikäyttöön valmistettu moottorityyppi on yhä tänä päivänä käytössä.
"Paras lentokone voidaan suunnitella vain parhaan moottorin ympärille", sanoi Pratt & Whitneyn perustaja Frederick Rentschler aikanaan.
Pratt & Whitneyn moottoreita on nähty ikonisissa toisen maailmansodan ja kylmän sodan aikaisissa hävittäjissä. Vuonna 1944 Pratt & Whitney alkoi siirtyä kaasuturbiineihin ja suihkumoottoreihin joiden kehittämistä toisen maailmansodan tarpeisiin tuki uusi tuulitunneli. Vuonna 1945 valmistettiin jo yli 300 000 Pratt & Whitneyn moottoria. Siviilipuolella Pratt & Whitneyn moottorit mullistivat lentomatkailua Boeing 707 ja Douglas DC-8 -koneissa.
Nykyisin Pratt & Whitneyn moottoreita on käytössä moderneissa liikennekoneissa sekä sotilasilma-aluksissa. Pratt & Whitneyn voimanlähteitä on mm. Airbus A220, A320neo ja Embraer E2 -koneissa sekä F-35 -hävittäjissä.
Pratt & Whitney koelentää moottoreitaan modifioidulla Boeing 747SP -koneella, joka oli juhlavuoden kunniaksi vieraana EAA AirVenture Oskosh 2025 -ilmailutapahtumassa. Koneella on vuodesta 2001 lähtien koelennetty 71 eri moottorityyppiä.
Kaikkiaan nykyisin on käytössä yli 85 000 Pratt & Whitney -moottoria, jotka ovat maailmanlaajuisesti noin 17 000 asiakkaan käytössä. Pratt & Whitney on osa RTX-konsernia.