Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta saatavilla Zürichistä maailman talousfoorumin 2020 aikana

1579724617845_Neste_MY_220120Neste toi uusiutuvan lentopolttoaineen Zürichin lentokentän valikoimaan Sveitsin Davosissa järjestettävän vuoden 2020 maailman talousfoorumin ajaksi.  Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun vastuullista lentopolttoainetta on saatavilla Sveitsissä.

Suomalainen Neste on maailman suurin jätteistä ja tähteistä valmistetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja, Yhtiö toimittaa vastuullista lentopolttoainetta (Sustainable Aviation Fuel, SAF) Zurichin lentoasemalle. Maailman talousfoorumin aikana Sveitsessä ja erityisesti Zürichissä vierailee kymmenittäin liikesuihkukoneita.

ZRH_terminalNesteen, Jet Aviationin ja Zurichin lentoaseman tiiviin yhteistyön ansiosta tätä vastuullista lentopolttoainetta sekoitetaan fossiiliseen lentopolttoaineeseen. Neste MY uusiutuvalla lentopolttoaineella on valmistajan mukaan  jopa 80 % pienempi hiilijalanjälki verrattuna fossiiliseen lentopolttoaineeseen.

”Jet Aviation on sitoutunut investoimaan ratkaisuihin, jotka tarjoavat liikelentojen omistajille ja toimijoille mahdollisuuden edistää vastuullista ilmailua. Tulevaisuuden näkökulmasta nämä pilottihankkeet tarjoavat arvostetuille, Zurichiin maailman talousfoorumiin lentäville kansainvälisen tason johtajille toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja, joiden puitteissa tehdä yhteistyötä. Tämä on tärkeä virstanpylväs Jet Aviationille ilmailualan vastuullisuustavoitteiden tukemisessa”, sanoo Jet Aviationin toimitusjohtaja David Paddock.

ZRH_wef_1”Olemme erittäin iloisia siitä, että Neste MY uusiutuvaa lentopolttoainetta on nyt saatavilla  ensimmäistä kertaa Zurichin lentoasemalla. Ilmailuala on asettanut selkeät tavoitteet kestävämmästä tulevaisuudesta. Kun kansainväliset johtajat kokoontuvat maailman talousfoorumiin, olemme ylpeitä voidessamme tehdä yhteistyötä Jet Aviationin ja Zurichin lentoaseman kanssa ja tarjota tapahtuman vieraille vastuullista lentopolttoainettamme”, sanoo Nesteen Renewable Aviation -liiketoiminnasta vastaava johtaja Thorsten Lange.

"Biopolttoaineen avulla voidaan tehokkaasti vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Jatkamme yhteistyökumppaneidemme kanssa tiivistä yhteistyötä, jotta voimme auttaa ilmailualaa saavuttamaan kunnianhimoiset päästövähennystavoitteensa", jatkaa Lange.

Lentoliikenne on avainasemassa maailmantalouden mahdollistajana, yhdistäen ihmisiä ja yrityksiä ympäri maailman. Ilmailualan osuus on noin 2-3 % globaaleista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä, ja samaan aikaan lentoliikenne kasvaa. Ilmailualan kunnianhimoisena tavoitteena on vähentää lentoliikenteen päästöjä siten, että vuodesta 2020 lähtien kasvu on hiilineutraalia. Vuoteen 2050 mennessä lentoliikenteen hiilidioksidin nettopäästöjä on määrä vähentää 50 %. Vastuullisia lentopolttoaineita pidetään tärkeänä osana ratkaisua.

NExBTL_refinery_nesteoilNeste MY uusiutuva lentopolttoaine perustuu Nesteen kehittämään NEXBTL-teknologiaan, ja se on valmistettu 100 %:sti uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista. Tuote on täysin yhteensopiva nykyisen suihkumoottoriteknologian ja polttoaineen jakeluinfrastruktuurin kanssa, kun sitä sekoitetaan fossiiliseen lentopolttoaineeseen.

Nykyisin Nesteellä on neljä uusiutuvia polttoaineita tuottavaa laitosta. Niistä kaksi sijaitsee Porvoossa ja yksi Rotterdamissa sekä Singaporessa. Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta tuotetaan tällä hetkellä Porvoossa.

Neste tekee yhteistyötä kumppaneidensa kanssa Yhdysvalloissa ja Euroopassa prosessin viimeisessä ns. fraktiointi-vaiheessa, jotta tuote täyttää suihkumoottoreille asetetut laatuvaatimukset. Yhdysvalloissa ja Euroopassa Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Nesteen kumppanina Yhdysvalloissa on Texmark eli varsinaista omaa alkutuotantoa yhtiöllä ei USA:ssa ole.

IMG_20190307_153817Nykyinen tuotantokapasiteetti on 2,7 miljoona tonnia eli 21,1 miljoonaa tynnyriä. Singaporen nykyisen 1,3 MT:n vuosikapasiteetin odotetaan nousevan 4,5 MT:n vuodesta 2022 lähtien. Ennen Singaporen uuden tuotantolinjan käyttöönottoa tuotantokapasiteetti kasvaa muilla ratkaisuilla kolmeen miljoonaan tonniin vuoteen 2020 mennessä.

Lue myös: