Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB on edennyt alustavassa tutkinnassa koskien United Airlinesin Boeing 777-200 -koneen moottorivauriota. Lennon UAL328 Pratt & Whitney PW 4077 (PW 4000-112) -moottorin puhaltimen siiven epäillään katkenneen metallin väsymisen seurauksena. United Airlinesin Boeing 777-200 -matkustajakone (N772UA) nousi lauantaina 20. helmikuuta 2021 noin kello13.40 ilmaan Denverin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä 25. Noin neljä minuuttia lentoon lähdön jälkeen koneen olleessa nousussa 12 500 jalan korkeudessa ja nopeuden ollessa noin 280 solmua kuului koneessa kova pamaus, jota seurasi värinäilmoitus kakkosmoottorista. Ohjaajat julistivat hätätilan käyttäen mayday-hätäkutsua. Seuraavan 20 minuutin ajan lentäjät kävivät läpi hätätoimenpidelistoja, jonka jälkeen he laskeutuivat yhden moottorin turvin takaisin Denveriin. Moottorihäiriötilanne on tapaus jota lentäjät harjoittelevat vuosittain simulaattorissa. Moottorihäiriötilanteeseen varaudutaan erikseen mm. jokaisessa lentoonlähdössä. Lennolla UAL328 oli kymmenen hengen miehistö ja 229 matkustajaa. Lennon määränpää oli Havaijiin Honolulu. NTSB lähetti jo lauantaina neljä Denverin paikallistoimiston tutkijaa paikalle. Moottorivaurion kärsinyt Boeing 777 on tällä hetkellä United Airlinesin hallissa ja koneesta pudonneet moottorin osat on paikallistettu ja haettu tutkijoiden haltuun. Nyt paikalla Denverissä on jo Washingtonista lähetetty NTSB:n moottoreiden erikoisosaaja. Osia on jo tutkittu hangaarissa ja NTSB tiedottikin aiemmin, että Pratt & Whitneyn PW 4077 moottorista oli katkennut yksi puhaltimen siipi sen juuresta. Tämä siipi oli irrottuaan vaurioittanut vireistä siipeä, joka oli murtunut noin puolivälistä. Toinen vaurioituneista puhaltimen siivistä löytyi moottorin sisältä ja toinen pudonneena jalkapallokentälle. Kaikkiaan kyseisen moottorityypin puhaltimessa on 22 siipeä. Vaurioituneet moottorin puhaltimen siivet lähetetään moottorivalmistaja Pratt & Whitneyn laboratorioon tutkittaviksi. Siellä on mukana myös NTSB:n tutkija. Myös koneen rungossa oli vaurioita moottorin hajoamisen seurauksena. Siiven sekä rungon välinen komposiittivalmisteinen muotosuoja oli särkynyt ja toistaiseksi voimassa olevan tiedon mukaan ilman muuta vauriota. Kyseinen muotosuoja on valmistettu parantamaan koneen aerodynaamisia ominaisuuksia siiven ja rungon yhtymäkohdassa. Lisäksi siivessä oli erilaisia klommoja, mutta ei mitään rakenteellisia vaurioita. Ohjaamossa moottorin palohana oli asianmukaisesti suljettu ja molemmat palonsammuttimet oli laukaistu moottoriin. Seuraavaksi vaurioitunut moottori irrotetaan koneesta ja se puretaan. Tutkinnan kohteena on myös se miksi moottorin imuaukon suojus sekä moottorin suojakuoret irtosivat. Niin ei kuuluisi tapahtua. Moottorivauriossa irronneet puhaltimen siivet tai mitkään muut osat eivät olleet läpäisseet moottorin suojarakenteita. Tapahtuneen määritelmä ei ole ns. “uncontained engine failure”, koska moottorin suojarakenteet eivät rikkoontuneet. Kyseessä on tekninen termi, jolla ei ole suurta merkitystä yleisölle. Se ei myöskään muuta mitään tutkinnan suhteen. Tutkinnassa selvitetään myös mikä moottorissa edelleen paloi ja miksi, sillä polttoaineen syöttö oli katkaistu. NTSB tutkii luonnollisesti myös moottorin huoltohistoriaa sekä selvittää toimia mitä sille on tehty aiempien lentokelpoisuusmääräysten seurauksena. Lisäksi tutkijat analysoivat lennontallentimen ja ohjaamoäänitallentimen tiedot. Tässä vaiheessa vaurion arvioidaan syntyneen metallin väsymisen seurauksena. Puhaltimen siivistä voi jopa paljaalla silmällä havaita sarjan merkkejä. Niistä jokainen näkyy mikroskoopissa, joka osoittaa metallin väsymisen ja murtumispisteen. Kyseessä on alustava onnettomuuspaikalla tehty arvio. Laboratoriolosuhteissa voidaan jopa laskea murtumamerkit ja niistä selviää suhteellisen tarkasti koska vaurion synty on alkanut. NTSB:n onnettomuustutkinnan päämääränä on ymmärtää mitä tapahtui ja miksi se tapahtui, jotta vastaavaa ei enää koskaan tapahtuisi. Onnettomuustutkinnassa ei määritellä vastuita. NTSB selvittää mitä lennolla UAL328 tapahtui, jonka jälkeen tapausta verrataan myös aiempiin vastaaviin tapauksiin. NTSB ei ole toistaiseksi antanut mitään suosituksia. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA sen sijaan asetti kyseisellä moottorilla varustetut Boeing 777-200, -200ER ja -300 -koneet lentokieltoon. Tätä varotoimenpidettä on noudatettu laajasti muuallakin maailmassa. FAA ja moottorivalmistaja Pratt & Whitney arvioivat yhdessä vaadittavia toimenpiteitä. MH Lue myös:
|
|||