Palvelualojen työnantajat PALTA on pettynyt Suomen Lennonjohtajien Yhdistyksen SLJY:n päätökseen laajentaa lakkoa Suomen aluelennonjohdossa. PALTA syyttää lennonjohtajia kykenemättömiksi ratkaisemaan asioita neuvotteluteitse ja muutoin kuin riitelemällä. Lennonjohtajat kummastelevat PALTA:n syytöksiä. PALTA ja SLJY ovat käyneet työehtosopimusneuvotteluja tammikuusta 2013 lähtien. Kiistaa on myös soviteltu kolmen kuukauden ajan valtakunnansovittelijan toimistossa. "Päätös lakon laajentamisesta kuitenkin valitettavasti osoittaa, että lennonjohtajat ovat ympäröivästä yhteiskunnasta välittämättä valmiita kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin, joilla työnantaja saataisiin pakotettua hyväksymään heidän näkemyksensä. Neuvottelutoiminnassa tämä ei tietenkään ole mahdollista", Aarto jatkaa. "Olemme käyneet työehtosopimusneuvotteluja keväästä saakka. PALTA:n vastaus on ollut jatkuvasti kielteinen oli asia mikä tahansa. Työnantajaliitto on jatkuvasti ajanut neuvotteluja tarkoitushakuisesti umpikujaan", kommentoi SLJY:n puheenjohtaja Sami Fabritius PALTA:n hyökkäystä Lentoposti.fi:lle. "PALTA ei ole halunnut lähteä kehittämään mitään konkreettisia ehdotuksia. Yksinkertaisesti mikään ei ole kelvannut. Valitettavaa, että PALTA lähtee hyökkäykseen ja julkiseen mollaamiseen, joka tuskin on avuksi jatkoneuvotteluissa", harmittelee Fabritius. "Lennonjohtajat ovat jo keväällä tulleet työnantajaa vastaan sopimalla pienten lentoasemien 15 prosentin palkanalennuksilla", kertaa Fabritius. "On selvää, että yhtiön on mentävä eteenpäin. Kuukausien tuloksettomat neuvottelut eivät jättäneet muuta vaihtoehtoa. Finavia toimii vastuullisen yrityksen tavoin hakiessaan tappiollisen lennonvarmistusliiketoiminnan tervehdyttämiseen tähtääviä ratkaisuja. Tämä on tärkeää myös suomalaisen lentoliikenteen kilpailukyvyn kannalta", PALTA:n Aarto päättää. Lennonjohtajat epäilevätkin Finavian tahtoa henkilöstön huomioonottamisessa työpaikkojen siirron yhteydessä. "On myös olemassa suuri riski henkilöstön väsymisestä. Vuodelle 2014 on luvassa isoja koulutuksia suunnitellun ilmatilamuutoksen myötä ja tähän päälle vielä työpaikkojen siirto", harmittelee Fabritius. Aluelennonjohdossa käynnissä olleen lisätehtäväkiellon aikana työtaistelun alaisia toimia on hoidettu kymmenen esimiestehtävissä toimivan lennonjohtajan voimin. Osa työnantajan edustajista on käytännössä asunut aluelennonjohdon tiloissa. Tallinnan ilmatilassa lentää jo normaalisti suuri määrä Keski-Euroopasta lähteneitä lentoja jotka joudutaan porrastamaan lähes suoraan sivusta tulevaan ja lakon aikana entisestään kasvavaan liikennevirtaan. SLJY edustaa lähes kaikkia lennonjohtajia Suomessa Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry on vuonna 1952 perustettu suomalaisten lennonjohtajien ammattijärjestö, jonka tarkoitus on valvoa jäsenistönsä ammatillisia, oikeudellisia ja sosiaalisia etuja, sekä edistää ilmaliikenteen turvallisuutta ja joustavuutta. Yhdistys on itsenäinen sopimusosapuoli ja edustaa yli 90% suomalaisista lennonjohtajista ja aktiivijäseniä on noin 270. Lue myös: Lentoposti.fi:n artikkeli: Aluelennonjohto palaamassa takaisin Seutulaan?
|
|||