Valtakunnansovittelijan mukaan Finnairin lentäjiä koskevassa työriidassa, jonka osapuolia ovat työnantajaliitto Palta ry ja Suomen Liikennelentäjäliitto SLL, ei ole päästy ratkaisuun. Paltan ilmoittama koulutuspäivää koskeva työsulku toteutuu keskiviikkona 20. 11. Toinen työsulkupäivä uhkaa 27.11. Pakkosovittelua on määrä jatkaa myöhemmin tällä viikolla. Finnairin lentäjiä koskeva työehtosopimus umpeutui 30. syyskuuta 2024 ja siitä saakka on vallinnut sopimukseton tila. Palta ilmoitti lentäjiä koskevasta työsulusta 1. marraskuuta 2024. Palta kertoi tuolloin, että osapuolet olivat neuvotelleet työehtosopimuksesta jo 2,5 kuukautta. Kahta päivää koskeva työsulku koskee Finnairin lento-osaston esihenkilöiden pitämiä HR- ja muiden ajankohtaisten asioiden katsauksia. Paltan mukaan kyseisillä päivillä ei ole vaikutusta lentojen sujuvuuteen. Työsulku koskee keskiviikkoa 20.11. ja keskiviikkoa 27.11. Työsulku tarkoittaa työnantajan toteuttamaa työnteon ja palkanmaksun keskeyttämistä, mikä lain mukaan johtaa valtakunnansovittelijan ns. pakkosovitteluun. Lentäjiä edustava SLL kertoi aiemmin työnantajan olleen haluton neuvottelemaan liikennelentäjien esittämistä muutosehdotuksista ja pyrkivän viemään toimillaan neuvottelut pakkosovittelun piiriin. SLL aloitti perjantaina 1. marraskuuta toistaiseksi voimassa olevasta vapaapäivätyö-, ylityö- ja reservihakukiellon ja käynnisti myös omalta osaltaan työtaistelutoimet. SLL kertoi pyrkineensä löytämään neuvotteluratkaisua jo helmikuusta 2024 lähtien. Lentäjäliiton mukaan työnantajapuoli on ylipäätään ollut haluton sopimaan erimielisyyksiä työntekijöiden kanssa edeltäneen sopimuskauden aikana eivätkä työehtosopimuskokonaisuutta koskevat neuvottelut edenneet sopimuskauden jälkeenkään. Lentäjäliiton mukaan työntekijöiden vaatimukset pyritään vaientamaan pakkosovittelulla. SLL kertoi aiemmin osallistuvansa sovitteluun valtakunnansovittelijan kutsun mukaisesti sekä pyrkivänsä edelleen löytämään asiassa ratkaisua yhteistyössä ja neuvotteluteitse. Paltan mukaan SLL:n esiin tuomat laskelmat olisivat kustannusvaikutuksiltaan sopimuskaudelle lähes 20 prosenttia. Paltan omien laskelmien mukaan kustannusvaikutus olisi jopa merkittävästi tätäkin suurempi. Aer Linguksen lentäjät saivat aiemmin vuoden 2024 aikana noin 19,5 prosentin korotukset ja Norwegian lentäjät saivat noin 16 prosentin korotukset. Pohjois-Amerikassa Air Canadan lentäjät puolestaan solmivat 4-vuotisen työehtosopimuksen, joka toi lähes 42 prosentin korotukset. Valtakunnansovittelijan tehtäviä on hoitanut elokuusta 2022 lähtien valtakunnansovittelija Anu Sajavaara. Hän on työskennellyt aiemmin Palvelualojen työnantajat Palta ry:n neuvottelujohtajana sekä Paltan toimialapäällikkönä vuosina 2019-2021 ja työmarkkinapäällikkönä vuosina 2013-2019. Sajavaara on koulutukseltaan oikeustieteen kandidaatti. Valtakunnansovittelija on puolueeton virkamies, jonka tehtävänä on auttaa työmarkkinajärjestöjä työ- ja virkaehtosopimusten aikaansaamisessa erityisesti tilanteissa, joissa työrauha on uhattuna. Valtakunnansovittelijalla on toimisto työ- ja elinkeinoministeriössä. Sovittelussa sovittelija toimii puheenjohtajana ja määrää prosessinjohdosta. Valtakunnansovittelijan viran lisäksi sovittelutoimintoon kuuluu sivutoimisia sovittelijoita. Ensisijaisesti sovittelijan on pyrittävä johdattamaan osapuolet sovintoon näiden omien ehdotusten pohjalta. Mikäli tässä ei onnistuta, voi sovittelija tehdä sovintoehdotuksen, jonka hyväksymisestä päättävät osapuolet. Suomessa on pakkosovittelu, mutta ei pakkosovintoa. Ammattiliiton ja työnantajaliiton on osallistuttava valtakunnansovittelijan ohjaamaan sovitteluun, mutta sopimusta ei ole pakko tehdä. Sovittelijalla ei ole valtuuksia pakottaa osapuolia sovintoon. Lue myös:
|
|||