Sotilasilmailusta ammatti -päivä käynnisti kesän 2023 näytöskauden upeassa säässä Tampere-Pirkkalan lentoasemalla 10. toukokuuta. Kolmen vuoden koronatauon jälkeen tapahtuma oli siirretty Satakunnan Lennoston alueelta ilmailualan koulutuskeskukseen kiitotien pohjoispuolelle. Näin hyödynnettiin yhteistyökumppanien Tredun ja Patrian tiloja. Aiemmin lennostojen avoimien ovien päivinä tunnetut Sotilasilmailusta ammatti -tapahtumat on suunnattu ennen kaikkea nuorille kertomaan koulutusmahdollisuuksista ilmailualalle. Nimestä huolimatta ei keskitytä ainoastaan uramahdollisuuksiin Ilmavoimissa vaan aina on mukana ollut myös siivilipuolen toimijoita. Perinteisesti tapahtuma houkuttelee paikalle myös varttuneempia ilmailusta kiinnostuneita. Niin nytkin. Myös lentokonekuvaajia oli saapunut paikalle ulkomaita myöten. Kentän sotilaspuolella järjestettynä tapahtuma tarjosi harvinaisen mahdollisuuden kurkistaa Satakunnan Lennoston alueelle. Uusi paikka puolestaan avaa näkymän siviilipuolen koulutukseen ja siinä käytettävään kalustoon. Tampereen seudun ammattiopisto Tredun halleista itse asiassa löytyy pienen ilmailumuseon verran erilaisia käytöstä poistettuja ilma-aluksia. Nyt niitä hyödynnetään harjoituskohteina alan tulevien osaajien koulutuksessa. Ilmailualan koulutuskeskus sijaitsee Finavian lentoaseman länsipuolella. Koululaisryhmiä saapui paikalle tilausajobusseilla ja muulle väelle oli etäpysäköinti Tampereen Messukeskuksessa. Sieltä oli järjestetty kuljetukset sukkulabusseilla lentokentälle. Lentoaseman maksullinen P-alue oli käytettävissä puolisen kilometrin kävelymatkan päässä. Terminaalille pääsi myös paikallisliikenteen busseilla. Ilmavoimat oli tuonut maanäyttelyyn nähtäväksi lähes kaikki konetyyppinsä. Vain alkeiskoulukone Grob G115E jäi puuttumaan. Jokaisen koneen luona oli esittelijä vastaamassa yleisön kysymyksiin - ja niitä tuntuikin riittävän. Ehkä ymmärrettävästi väkeä näytti eniten kiinnostavan F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjä. Aiempina vuosina HN on usein nähty varustettuna erilaisella ilmasta-ilmaan tai ilmasta-maahan -varustuksella. Nyt koneessa oli vain lisäpolttoainesäiliö rungon alla. Päivän lento-osuudessa nähtiin ensin sinivalkoisessa "Hawk 40 -vuotta Suomessa" -maalauksessa olevan BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneen soolo. Kapteeni Eemeli Vähäsöyrinki lensi sen savuilla tehostettuna. Koska näytöslinja oli lisäksi lähellä yleisöä, esitys oli näyttävä. Vuoden 2023 Hornet-soolon lentää kapteeni Henri Toppari Lapin Lennostosta. Kyseinen esitys ensilinjan hävittäjällä on eräänlainen Ilmavoimien käyntikortti maailmalle. HN-soololla onkin menneinä vuosina saatu menestystä myös suurissa kansainvälisissä lentonäytöksissä. Pirkkalassa ensi kertaa nähdyssä ohjelmassaan kapteeni Toppari hyödynsi Hornetin kykyä lentää suurilla kohtauskulmilla. G-voimiakin varmasti riitti, niin positiivisella kuin myös negatiivisella puolella. Ohjaaja ei myöskään säästellyt näyttävyyttä esitykseen tuovien soihtuheitteiden käyttöä. Tositilanteessa niillä harhautettaisiin lämpöhakuisia ohjuksia. Päivän toinen lentoesitys nähtiin kello 17 maissa, jolloin tapahtuman yleisökin oli ehtinyt vaihtua. Nyt taivaalle nousi myös Ilmavoimien osastotaitolentoryhmä Midnight Hawks. Pirkkalan ilmailualan koulutuskeskus soveltuu näköjään hyvin tällaisen tapahtuman järjestämiseen. Asematasolla oli kaksi Sotilaskodin kahvilaa sekä Leijona Cateringin muonituspiste soppatykkeineen. Ilmavoimat esitteli toimintaansa teltoissa. Aviation Shopin myymäläauto kuuluu jo perinteisesti kalustoon. Lentokonekuvaajille tapahtuman siirto Pirkkalan kiitotien pohjoispuolelle toi kovan vastavalon etenkin ensimmäisen lento-osuuden aikana. Asematasoa rajaavan aidan takana kasvava korkea pensaikko esti näkyvyyden kiitotielle ja myös valaisinpylväät rajoittivat kuvakulmia (kuva vasemmalla). Kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen kerta kun alueella toimittiin. Mikäli tapahtuma jatkossakin järjestetään koulutuskeskuksessa, pienillä viilauksilla kuvaajillekin voidaan saada paremmat sektorit. Esimerkiksi suuren CASA C295M -kuljetuskoneen voisi siirtää kauemmaksi platalle johtavalle rullaustielle ja vetää yleisöalueen rajaava lippusiiman sen alun poikki. On kuitenkin muistettava, että nyt ei oltu järjestämässä lentonäytöstä kuvaajille tai alan pitkän linjan harrastajille vaan houkuttelemassa nuoria hakeutumaan ilmailun pariin. Siinä varmasti onnistuttiin. Mielenkiintoa nostamassa oli mm. useita simulaattoreita, joita pääsi itse kokeilemaan. Tredun tiloissa oli mahdollista seurata käytännössä miten opiskelijat toimivat eri lentokoneiden ja moottorien parissa. Patrian puolella monipuolisen lentokoulutuskaluston äärellä puolestaan kerrottiin tiestä ammattilentäjäksi. T.T.
Lue myös:
|
|||