Rajan Helsinki-Vantaan helikopteritukikohta sai rakennusluvan - korvaa Malmin

HEL_Rajaheko_ulkoRakennusluvan saanut Rajavartiolaitoksen uusi helikopteritukikohta alkaa nousta Helsinki-Vantaalle syksyllä 2015. Nykyisin Malmin lentoasemalta operoiva helikopterikalusto siirtyy uuteen tukikohtaan loppuvuodesta 2016.

Vantaan kaupunki myönsi kesäkuussa rakennusluvanHEL_Rajaheko_kaava Rajavartiolaitoksen helikopteritoimintojen käyttöön tulevalle helikopteritukikohdalle. Se nousee Helsinki-Vantaalle kiitotien 15/33 varteen osoitteeseen Tullimiehentie 16.

Finavian rakennuttaman tukikohdan investointi on arvoltaan noin 10,6 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa.

Rakennuspaikalla on tehty valmistelevia töitä jo joulukuusta 2014 lähtien. Tontilta on purettu mm. siellä sijainnut lentokonehalli (vielä pystyssä alla olevassa kuvassa). Varsinaiset rakennustyöt alkavat tulevan syksyn aikana.

rajavartiolaitos_hallitontti

Helikopteritukikohdan 6093 brm²:n kokoisiin tiloihin tulee kalustosuoja, huoltotilat sekä toimistoja. Rakennuksen eteen asematasolle on varattu tilaa helikopereiden operaatioita varten.

Kalustosuojan kylkeen rakentuva toimisto-osa on osin kolmikerroksinen. Tilavuutta rakennuksella on 52 480 kuutiometriä.

Rakennuksen julkisivun teräspelti- ja teräsprofiiliverhous on värimaailmaltaan harmaansävyinen sisältäen osin tummaa hopeaa ja sinistä väriä.

HEL_Rajaheko_halli

Helikopteritukikohdan suunnittelun takana on helsinkiläinen vuonna 1973 perustettu arkkitehtitoimisto Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy.

Yli sadassa projektissa mukana ollut arkkitehtitoimisto on pyrkinyt toimeksiannoissaan laadukkaaseen ja ajallisesti kestävään arkkitehtuuriin. Yksi monista toimiston projekteista on ollut mm. Utin Jääkärirykmentin helikopterihalli.

Rajavartiolaitoksen tukikohta on määrä ottaa käyttöön joulukuussa 2016. Helsinki-Vantaalle rakennettavaan uuteen ilma-aluskorjaamoon keskitetään toimintoja sekä Turusta että Malmilta.

 Finavian ja Rajavartiolaitoksen välillä solmitaan rakennuksesta 20-vuotinen vuokrasopimus. Se on kokonaisarvoltaan noin 18,7 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa.

EFHK_ilmasta_raja_uudet_tilat_1Finavian mukaan Rajavartiolaitoksen toiminnasta ei aiheudu ongelmia kaupalliselle lentoliikenteelle. Helikoptereiden ei-kiireelliset lennot ohjataan muu lentoliikenne ja asutus huomioiden kohti itää ja etelää. Koulutustoimintaa on suunniteltu keskitettäväksi Uttiin.

Rajavartiolaitoksen ilma-aluksia operoivalla Vartiolentolaivueella on käytössään 12 helikopteria ja kaksi Dornier Do 228 -valvontalentokonetta. Pyöriväsiipiskalusto koostuu Airbus Helicopters AS 332 Super Puma, Agusta Bell AB/B 412 ja AgustaWestland AW 119ke Koala -helikoptereista.

Raja_SuperPuma_ilmassa_1Uuteen tukikohtaan saadaan myös uutta kalustoa. Rajavartiolaitos on tilannut vuonna 2012 kaksi Airbus Helicopters (Eurocopter) AS332L1e Super Pumaa Malmilta nykyisin toimivien pienempien Agusta Bell AB412 -helikopterien tilalle.

Myös nykyiset Turusta toimivat kolme Super Pumaa modernisoidaan samaan standardiin. Niiden tekniikka uudistetaan peruskorjauksella vuoteen 2019 mennessä. Käyttöikä jatkuu näin 15 - 20 vuodella ja suorituskyky vastaa uusia koptereita.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi:n uutisia Rajavartiolaitoksen uudesta Helsinki-Vantaan tukikohdasta: