Moottorivalmistaja Rolls-Royce ilmoitti vetäytyvänsä Boeingin uudesta konehankkeesta. Boeing NMA (New Midsize Aircraft, "797") -koneesta odotetaan vihdoin varsinaista perinteisen 757-koneen korvaajaa. Yhtiön kehitysaikataulu oli kuitenkin moottorivalmistajalle liikaa ja se vetäytyy hankkeesta ja keskittyy muihin käynnissä oleviin moottoriohjelmiinsa. Rolls-Royce ilmoitti 28. helmikuuta vetäytyvänsä moottorihankekilpailusta Boeing NMA:n osalta. Yhtiö kertoo kuitenkin uskovansa Boeingin hankkeen täydentävän lentokonevalmistajan tuotevalikoimaa mutta ei halunnut sitoutua annettuun aikataulutukseen. Tiukka aikaraja ei olisi antanut tarpeeksi mahdollisuuksia varmistua moottorin toimivuudesta sen omien vaatimusten osalta. Rolls-Roycella on käynnissä useita moottorihankkeita, joissa sillä on jo merkittäviä sitoumuksia asiakkaidensa kanssa. Vaikeuksia on ollut merkittävästi Boeing 787 Dreamlinereiden Trent 1000 -moottoreiden kanssa. Käänteestä huolimatta Rolls-Royce jatkaa edelleen uusien teknologioiden kehittämistä. Edessä on mittava määrä työtä mm. uuden tulevaisuuden komposiittivalmisteisen UltraFan -moottoriteknologian kanssa. Kyseessä on kapea- ja laajarunkokoneisiin skaalautuva moottoteknologia. UltraFanille luvataan jopa 25 prosentin polttoainesäästöä, 74 prosentin vähennystä CO2- ja 90 prosentin vähennystä NOx-päästöihin verrattuna ensimmäisen sukupolven Trent-moottoreihin nähden. Boeingin vaatimusten täyttäminen olisi Rolls-Roycen mukaan vaatinut merkittävää aikataulun kirittämistä UltraFanin osalta. Nyt moottorivalmistaja voi rauhassa kehittää teknologiaansa 2020-luvun loppua kohti. Yhtiön viimeisimmät siviililentokoneiden moottorihankkeet ovat olleet A350-1000 -koneiden Trent XWB-97 ja A330neo -koneiden Trent 7000 -moottorit. Vuoden 2018 aikana yhtiö laskutti asiakkailtaan 469 moottoria. Rolls-Roycella on asiakkainaan mm. yli 400 lentoyhtiötä. Yksi niistä on Finnair, jonka A350-900 -koneissa on Rolls-Royce Trent XWB -moottorit. Boeing NMA -koneella arvioidaan olevan jopa 4000 koneen markkinat. Tällä noin 225-paikkaisella koneella voisi lentää 4500-5200 merimailin päähän jopa 10 tuntisia lentoja. Moottoritoimittajista jäi Rolls-Roycen ilmoituksen jälkeen jäljelle CFM ja Pratt & Whitney Kyseessä olisi todellinen vastine suosituille Boeing 757- ja 767 -koneille. Niitä on yritetty korvata uudelleen moottoroiduilla ja enemmän matkustajaistuimia sisältävillä Boeing 737 MAX ja Airbus A320neo -koneilla. Uuden konetyypin osalta päätöksiä on määrä tehdä kuluvan vuoden aikana ja tuotannon osalta vuonna 2020. Käyttöön uusi konetyyppi otettaisiin hankkeen toteutuessa jo vuonna 2025.
|
|||