Euroopan avaruusjärjestön ESA:n Rosetta-luotain ja sen pienempi Philae-laskeutuja ovat taittaneet matkaa halki avaruuden nyt jo yli 10 vuotta. Yhdistelmä on lähestymässä määränpäätänsä, joka on komeetta 67P / Churyumov-Gerasimenko.
Philae (Rosetta-rekassa näytteillä oleva pienoismalli kuvassa alla) ampuu harppuunamaisen ankkurointipisteen komeetan pintaan. Toisena keinona ovat sen laskeutumistelineistä alla olevaan materiaaliin porautuvat ruuvit. Viimeisenä varmistuksena on pieni rakettimoottori, joka toivottavasti painaa laskeutujaa pintaa vasten niin kauan, että tieteelliset kokeet on saatu suoritettua.
Vierailijat pääsevät halutessaan istumaan komeetan pintaa mallintavalla alustalla (kuva vasemmalla). Samaten pääsee näkemään, kuinka ytimen materiaalia kokkaillaan varsin tavallisista ainesosista. Komeetat koostuvat vedestä, hiekasta, hiilestä, hiilidioksidijäästä ja pienistä määristä orgaanista materiaalia (rekassa sitä simuloitiin Tabascolla), alkoholia ja ammoniakkia. Rekassa kokataan näistä aineksista mustaa höyryävän kylmää loskaa, jollaisesta komeettojenkin arvioidaan rakentuvan (otsikkokuvassa). Rekka on Helsingissä Narinkkatorilla vielä tiistaina 20. toukokuuta. Maanantaina rekassa vieraili myös ESA:n Mark McCoughrean, tiedeohjelman ylin tiedotusvastaava ja Rosetta-lennon johtava tutkija. Rosetta on ESA:n kunnianhimoisin hankke. Sen tarkoituksena on paitsi laskeutua ensimmäisen kerran pyrstötähden pinnalle, niin myös lentää sen mukana lähelle aurinkoa. Silloin voidaan seurata miten komeetat muuttuvat kuolleista likaisista lumipalloista kaasua syökseviksi pyrstötähdiksi.
Laukaisu peruttiin kantoraketin teknisten ongelmien vuoksi. Rosettaa ja sen laskeutujaa varten piti tehdä muutoksia, sillä Churyumov-Gerasimenko on suurempi kuin Wirtanen. ESA:n Rosetta-hanke on maksanut noin 1000 miljoonaa euroa koko elinkaarensa aikana. Kyseessä on pitkälti suomalaisvalmisteinen luotain. Patria on suunnitellut ja rakentanut Rosettan rakenteen ja tehonjakoyksiköt. Ilmatieteen laitoksen planeettatutkimusryhmä on osallistunut kuuden mittalaitteen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Rosetta-rekan kiertueen jäljellä oleva osuus: 20.5. Helsinki, Narinkkatori klo 9 - 18
|
|||