Solar Impulse 2 -koneen Tyynen meren ylitys katkesi alkuunsa - meni laskuun Japaniin

SI2_RTW_Solar_Impulse_2_is_flying_over_Abu_Dhabi_(UAE)_undertaking_preparation_flights_for_the_first_ever_Round-The-World_Solar_(päivittynyt  17.52) Sunnuntaiaamuna Suomen aikaa lennolle Nanjingista Hawaijille lähtenyt Solar Impulse 2 -aurinkokone joutui maananaina keskeyttämään edettyään Japanin lähelle. Sääennusteen mukaan matkaa ei olisi kannattanut jatkaa. Kone laskeutui Nagoyaan kello 17.49 Suomen aikaa odottelemaan kelin paranemista.

Maailmanympärimatkan seitsemännellä osuudella yksipaikkaisen SI2-aurinkolentokoneen ohjaimissa on André Borschberg. Kone nousi ilmaan Nanjingissä Kiinassa 31. toukokuuta kello 02.39 paikallista aikaa (06.39 UTC-aikaa).

Lennon oli tarkoitus kestää kuusi päivää ja viisi yötä eli noin 130 tuntia. Matkaa valtameren yli Havajille kertyy 8172 kilometriä. Nyt ehdittiin lentää noin 38 tuntia ennen päätöstä divertistä.

Nanjing - Nagoya -välillä Solar Impulse 2 lensi kaikkiaan 3265 kilometriä. Ilmassa se oli 45 tuntia. Vaikka suunniteltuun päämäärää ei saavutettu, syntyi lennolla aurinkoenergialla lentämisen uusi maailmanennätys.

nagoya_solarimpulseLennon keskeyttäminen oli varmasti vaikea ratkaisu niin pilotille kuin lennonjohdolle, mutta Japanin ja Hawaijin välillä ei ole varalaskupaikkoja. Kylmä rintama olisi ollut liian vaarallinen läpäistä.

Kone meni laskuun noin kello 17.49 Suomen aikaa Nagoyan Komaki-lentokentälle (RJNA). Kyseessä on paikallisen liikenteen käyttämä lentopaikka. Kuva oikealla on otettu Solar Impulsesta odotuskuviossa lennettäessä.

Laskeutuminen Nagoyaan tehtiin ilman koneen omaa vakituista maahenkilöstöä. Sen tehtävänä on mm polkupyörillä ajaen ottaa vastaan kevytrakenteinen Solar Impulse 2 sen laskukiidossa ja varmistaa sen turvallinen pysähtyminen ilman siiven maahan kosketusta. Siirto pois kiitotieltä vaatii myös väkeä.

Nagoya oli kuitenkin jo alunperin lennon varakenttä. Paikalla on siten hankkeen omaakin väkeä. Sää on hyvä ja sallii koneen säilytyksen ulkona aamuun asti. Silloin paikalle lentää lisää hankkeen väkeä mukanaan Solar Impulsen siirrettävä hangaari.

2015_05_31_Solar_Impulse_2_RTW_7th_Flight_Nanjing_to_Hawaii_take-off_pizzolante_283Hankkeen meteorologit halusivat Tyynen meren ylityksen alkavan nimenomaan Kiinasta eikä lähempänä olevasta Japanista. Se tarjosi vaihtoehtoiset reitit Japanin pohjois- ja eteläpuolelta.

Nyt kun kone laskeutui Japaniin, ollaan lähempänä Hawaijia mutta käytettävissä on enää pohjoinen reitti.

Koska Solar Impulse 2 lataa akkujaan päivällä pysyäkseen yöllä ilmassa, sään on oltava kirkas aurinkokennojen maksimaalisen tehon saavuttamiseksi.

Kone lentää eräänlaista vuoristorataa vuorokaudenaikojen mukaan: päivällä se kerää korkeutta ja lataa akkujaan, pimeässä se liitää hitaasti alemmas ja säilyttää lopulta korkeuden neljän sähkömoottorin avulla. +TT+

Päivittynyt 16.20: lisätty tieto maahenkilökunnan puuttumisesta ja vaihtoehtoisista reiteistä.

Päivittynyt 17.52: lisätty tieto onnistuneesta laskeutumisesta Nagoyaan.

Lue tarkemmin aiheesta aiemmasta Lentoposti.fi -jutusta: