Toisen sukupolven E195-E2 näki päivänvalon Brasiliassa

E195_E2_EMJ_1Embraer esitteli toisen sukupolven E2-jettien suurimman koneyksilön E195-E2 -koneen Brasilian Sao José de Camposissa. Ensilentoa odotetaan tapahtuvaksi lähikuukausien aikana.

Uudessa E195-E2 -koneessa on kolme lisäriviä matkustajaistuimia verrattuna aiempaan E195-koneeseen. Kaksiluokkaisessa matkustamossa istuimia voi olla 120 ja yhdessä luokassa jo 146. Uuden version kantama on parantunut 450 merimaililla nostaen maksimikantaman 2450 merimailiin.

E195_E2_EMJ_2Ensimmäisen koneyksilön odotetaan nousevan ilmaan lähikuukausien aikana. Tyyppihyväksyntään tähtäävä koelento-ohjelma toteutetaan kahdella koneyksilöllä. Niistä ensimmäisellä lennetään aerodynaamisia ja suorituskykyyn liittyviä lentoja.

Toisenkin koneen on määrä nousta ilmana vielä kuluvan vuoden lopulla. Sen avulla validoidaan huollot ja matkustamo.

Ensimmäisen lentoyhtiötoimituksen on määrä tapahtua vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Embraer on saanut vuonna 2013 julkistetulle E2-ohjelmalle kaikkiaan 690 tilausta ja sitoumusta uuden sukupolven E-jeteistä. Näistä vahvistettuaja tilauksia on 275 ja optioita sekä osto-oikeuksia 415.

Ensimmäinen toisen sukupolven E190-E2 -kone esiteltiin helmikuussa 2016. Kolmas vielä tuleva toisen sukupolven konevariantti on E175-E2.

E2-koneiden siiven aerodynamiikkaa on parannettu ja koneissa on myös täysi Fly-By-Wire -ohjaus. Niiden ja muiden pienempien parannusten ansiosta valmistaja lupaa merkittäviä säästöjä polttoaineen kulutukseen, huoltokustannuksiin sekä vähennyksiä päästöihin ja meluun.

E-jeteillä lennetään yli 50 maassa ja operaattoreita on jo 70. Lentotunteja on kertynyt jo yli 17 miljoonaa ja koneita lentää yli 1300 kappaleen verran. Aiempien ensimmäisen sukupolven Embraer 170 ja 190 -koneiden asiakkaiden joukossa oli myös kotimainen Finnair. Niillä lennetään nykyisinkin Finnairin lentoja mutta operaattorina on Nordic Regional Airlines eli Norra.

Lue myös: