Finnair sai vuodenvaihteessa uuden toimitusjohtajan, kun Topi Manner otti vetovastuun 1.1.2019 toimitusjohtajan sijaisena toimineelta talousjohtaja Pekka Vähähyypältä. Toimitusjohtaja Manner saanee työpöydälleen jo alkuvaiheessa mm. suunnitelmat kapearunkolaivaston uudistamisesta. Toimitusjohtajan työpöydälle lienee kasautuneen monia päätöstä odottavia asioita. Niistä kenties suurin on yhtiön kapearunkolaivaston uudistaminen tulevien vuosikymmenten tarpeisiin. Kyseessä on todennäköisesti useiden kymmenien koneiden tilaus, joka sisältää optioita myös kasvun tarpeisiin. Todennäköisimpinä vaihtoehtoina ovat pysyminen Airbusin kelkassa tai siirtyminen kapearunkokoneiden osalta Boeingin leiriin. Tästä päätöksestä riippuen laivastossa voidaan nähdä myös Embraerin E2-koneita Boeing-yhteistyön myötä tai entisiä Bombardierin C series eli nykyisiä Airbus A220 -koneita. Kaksi jälkimmäistä voisi olla vaihtoehtona esimerkiksi Norran operoimien E190-koneiden osalta. Hintaluokassa tilaus on myös merkittävä, sillä A320NEO ja 737 MAX -koneiden listahinnat kappaleelta vaihtelevat noin 100-130 miljoonan dollarin välillä. Airbusin uusimman tulokkaan eli A220-koneen hintalappu on versiosta riippuen noin 80-90 miljoonaa dollaria. Lopputuloksen ratkaissee se kumman toimittajan kokonaisratkaisun hintalappu on saanut korkeamman alennusprosentin. Listahinnat ovat perinteisesti olleet vain listausta varten. Vaihtoehtona on myös koneiden hankkiminen leasingyhtiöiltä. Konehankintoihin liittyen uuden toimitusjohtajan rahoitusalan osaamisesta ja kokemuksesta saattaa olla Finnairille merkittävääkin hyötyä. Kasvun tarpeisiin laajeneva Helsinki-Vantaa tuo omat haasteensa matkustajakokemuksiin rakennustöiden aikana. Työmaa ei kuitenkaan pääsääntöisesti näy vaihtomatkustajien matkustuspoluilla. Lentoliikenteen osalta kasvua haetaan nykyisin Aasian lisäksi myös Pohjois-Amerikasta ja uusien lentoliikennesopimusten mahdollistamana luvassa voi olla muitakin reittiavauksia lähivuosina. Muita lähivuosien haasteita lienevät myös vuonna 2020 päättyvän lentäjien työehtosopimuksen jatkoneuvottelut. Parhaillaan käynnissä on jo Finnairin matkustamohenkilökunnan tammikuun lopussa umpeutuvan työehtosopimuksen sekä Finnairin osaomistusyhtiö Nordic Regional Airlinesin (Norra) lentäjien työehtosopimusneuvottelut. Norran matkustamohenkilökunnan TES-kausi päättyy elokuussa 2019. Finnair omistaa Norrasta 40 prosenttia ja loput 60 prosenttia omistaa Danish Air Transport (DAT). Edessä on myös ympäristöasioihin paneutumista ja biopolttoaineen käytön lisäämistä yhtiön lennoilla. Ensimmäiset yhteistyökumppaninsa Shellin, SkyNRG:n ja NEFCO:n Finnair julkisti joulukuussa 2018. Sitouttaminen uuteen yhtiöön on jo alkanut, sillä toimitusjohtaja Manner on hankkinut omistusta yhtiöstä. Finnair tiedotti 12. joulukuuta 15 000 osakkeen hankinnasta. Lue myös: Artikkeli: Finnairin tuleva toimitusjohtaja Topi Manner: Lähden mielelläni tälle opintomatkalle
|
|||