ICAO:n yleiskokouksen kenties suurimpina yksittäisen asiana esiin nouseva kansainvälisen lentoliikenteen maailmanlaajuisen päästöhyvitysjärjestelmä (GMBM) innosti valtiota kommentoimaan asiaa vilkkaasti. Neljä maata ehdotti järjestelmään merkittäviä muutoksia.
Liiikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan ensimmäisessä käsittelyssä lähes 90 valtiota käytti puheenvuoron. Lisäksi neljä valtiota esitti ehdotettuun järjestelmään perustavanlaatuisia muutoksia. Valtaosa puheenvuoroista oli kuitenkin järjestelmän käyttöönottoa tukevia. "Neuvotteluissa keskitytään nyt Venäjän, Kiinan, Intian ja Brasilian saamiseksi mukaan", kertoo Trafin Ilmailujohtaja Pekka Henttu Lentoposti.fi:lle. Ensimmäisen käsittelyn pohjalta Executive-komitean malesialainen puheenjohtaja Azharuddin Abdul Rahman käy muutamien valtioiden kanssa kahdenkeskisiä neuvotteluja. ICAO:n neuvoston puheenjohtaja on laatinut aiheesta kompromissiesityksen. Neuvottelujen pohjalta esitellään mahdollisesti joitain muutoksia yleiskokouksen toisella viikolla. Päästöhyvitysjärjestelmää tukee tällä hetkellä 63 valtiota. Niiden lentoliikenne on noin 84 prosenttia koko kansainvälisestä lentoliikenteestä. ICAO:lla on kaikkiaan 191 jäsenmaata. Mikäli päätöstä päästöhyvitysjärjestelmästä haetaa äänestyksen kautta niin asia voidaan ratkaista yksinkertaisella enemmistöllä. Todennäköisesti osapuolet haluavat pitkään selviteltyyn asiaa selkeän ratkaisun, jossa merkittävä osa toimijoista on mukana. Hyväksyntäpääsös tehdään yleiskokouksessa. "Mukana olevat 63 valtiota ovat niitä, jotka ovat sitoutuneet olemaan mukana päästöhyvitysjärjestelmän ensimmäisessä vaiheessa, eli toteuttaa sitä. Nyt on huomioitava myös tasapuolisen kilpailun näkökohta reittikohtaisesti. Jos samalla reitillä operoivista toimijoista kaikki eivät ole mukana niin ei myöskään niiltä, jotka ovat sitoutuneet ensimmäiseen vaiheeseen, edellytetä ko. reitillä osallistumista päästöhyvitysjärjestelmään", tarkentaa Henttu tilannetta. Lue myös:
|
|||