Turistilennolla ollut Bell 206 LongRanger -helikopteri putosi Hudson-jokeen New Yorkissa - kuusi menehtyi

NYC_heliport_2Turistilennolla ollut New York Helicopters Charter Tours -yhtiön operoima Bell 206L-4 LongRanger -helikopteri (N216MH) putosi Hudson-jokeen New Yorkissa torstaina 10. huhtikuuta 2025. Helikopterin pää- ja pyrstöroottorit irtosivat ja helikopteri putosi jokeen. Onnettomuudessa menehtyi helikopterin lentäjä sekä viisi espanjalaisturistia.

NYC_Hekoturma_2025_1Lento-onnettomuuteen joutunut helikopteri oli turistilennolla Hudson-joen yllä, josta avautuu näkymät New Yorkin Manhattanille. Helikopteri oli jo palaamassa takaisin lähtöpaikalleen Manhattanin eteläkärjen Wall street heliportille (Downtown Manhattan Heliport), kun onnettomuus tapahtui Hudson-joen New Jerseyn puolella sijaitsevan Jersey Cityn Pier 40:n läheisyydessä noin kello 15.15 paikallista aikaa. Onnettomuus tapahtui Hudson-joella olevalla VFR-lentokäytävällä.

Helikopterin pääroottori ja pyrstöroottori irtosivat rungosta, jonka seurauksena kopterin runko kääntyi ylösalaisin pudoten vauhdilla jokeen. Pyrstöroottori irtoaa ensimmäisenä ja pian sen jälkeen pääroottori. Sosiaalisen median videoiden perusteella helikopteri lensi vaakalentoa tapahtumaketjun alkaessa. 

Irronneet, mutta edelleen pyörineet roottorit putosivat jokeen hetkeä myöhemmin. Kaikki onnettomuuskopterissa olleet kuusi henkilöä menehtyivät onnettomuuden seurauksena. Menehtyneiden joukossa oli helikopterin lentäjä sekä espanjalaisperheenkaksi vanhempaa ja kolme nuorta lasta. Onnettomuuden uhreista neljä julistettiin kuolleiksi tapahtumapaikalla ja kaksi sairaalassa.

Helikopterin runko ja kopterissa olleet henkilöt on nostettu pois joesta. Sukeltajat etsivät joesta muita helikopterin osia kuten molempia roottoreita.

NYC_heliport_1Turmassa tuhoutunut Bell 206L-4 LongRanger IV (N216MH) -helikopteri oli valmistettu vuonna 2004. Helikopterin omisti Meridian helicopters LLC ja sitä operoi turistilennoilla New York Helicopter Charter Tours.

Helikopteriyhtiön johtajan medialle antaman lausunnon mukaan lento olisi kestänyt pidempään kuin suunniteltu ja lentäjä ilmoitti tarvitsevansa polttoainetta.

Tapahtumat ilmeisesti kuitenkin yllättivät täysin helikopterin lentäjän. Ongelmien havaitsemisen seurauksena ammattilentäjä hakeutuisi sopivalle laskeutumispaikalle tai vähentäisi korkeutta tehden hallitun laskeutumisen veteen. Myös autorotaatio mahdollistaisi laskeutumisen esimerkiksi polttoaineen loputtua.

Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA ja onnettomuustutkintavirasto NTSB tutkivat onnettomuutta tiedottaen aikanaan turmaan johtaneista syistä.