Väitös: Ekomerkitty lento vaikuttaisi lentomatkustajan päätöksentekoon

Airbus_A340_flyingLentoliikenne on kovassa kasvussa ja ekologisuudesta keskusteltaessa lentäminen on yksi eniten puhutuista aiheista. Jyväskylän yliopistolla pidetään maanantaian 12. kesäkuuta väitöstilaisuus, jonka aiheena on kaupallisten lentojen ekomerkitseminen. Nähtäväksi jää merkitäänkö lennot jo lähitulevaisuudessa vihreällä, kerltaisella tai jopa punaisella ekomerkillä.

Toimiala kasvaa kovaa vauhtia, samoin kuin sen vaikutus ilmastonmuutokseen.  Mutta mitä elämästä tulisikaan ilman lentoliikenteen tarjoamia sosiaalisia ja taloudellisia hyötyjä, kysytään Jyväskylän yliopiston tiedotteessa.

Jyväskylän yliopistolla järjestetään maanantaina 12. kesäkuuta kello 12 M.Sc. Stefan Baumeisterin ympäristöjohtamisen väitöskirjan ”An Eco-label for the Airline Industry - Instrument for Behavioral Change?” tarkastustilaisuus.

Vastaväittäjänä professori KTT Lasi Linnanen (LUT) ja kustoksena professori Hanna-Leena Pesonen (Jyväskylän yliopisto).  Englanninkielinen väitös järjestetään Lea Pulkkisen Salissa, Agorassa.

"Yksilön vaikutusta ilmastonmuutokseen on mahdollista lieventää ilman, että tarvitsee lopettaa lentämistä. Kaikki lennot eivät ole yhtä haitallisia ympäristölle, vaan niiden välillä on valtavia eroja",  kertoo Jyväskylän yliopistosta tohtoriksi väittelevä Stefan Baumeister.

Ratkaisuksi ongelmaan tarjotaan ekomerkkiä, joka helpottaa ekologisesta näkökulmasta hyvien ja huonojen lentojen vertailua. Ekomerkki arvioi kaikki lennot väriasteikolla vihreästä punaiseen. Ympäristön kannalta parhaat lennot on merkitty vihreällä, keskivertolennot keltaisella ja huonoimmat punaisella.

Ekomerkki vaikuttaa huomattavasti lennon varaajan päätöksentekoon. Matkustajat suosivat vihreitä lentoja ja ovat jopa halukkaita maksamaan enemmän ympäristöystävällisistä lennoista.

"Ja mikä tärkeintä, tutkimuksen mukaan matkustajat selvästi välttelevät kaikkein saastuttavimpia, punaisella merkittyjä lentoja", iloitsee Baumeister.

Tutkimuksessa osoitettu kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen lähettää vahvan signaalin lentoyhtiöille. Jo vihreää merkkiä käyttävät lentoyhtiöt ovat kilpailussa vahvoilla, kun taas jäljelle jääviä lentoyhtiöitä tutkimuksen tulos painostaa parantamaan ympäristösuojelunsa tehokkuutta.

"Ekomerkin käyttöönoton seurauksena lentämisestä tulee vihreämpää. Samanaikaisesti se auttaa yksilöitä vähentämään lentämisestä aiheutuvia haittoja ympäristölle, jolloin voimme nauttia lentäen matkustamisesta puhtaammalla omatunnolla", kertoo Baumeister.

Stefan Baumeister toimii nykyisin yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän on aiemmin suorittanut ympäristöjohtamisen maisteritutkinnon Jyväskylän yliopistolla. Jatko-opintojensa aikana

Baumeister osallistui Tekesin rahoittamaan WINCSR-projektiin (2012–2014), jossa hän työskenteli tiiviisti projektissa mukana olleen Finnairin kanssa.  Se käsittely yritysvastuutiedon hyödyntämistä.

  Lukuvuonna 2014–2015 hän oli vierailevana tutkijana Fulbright-apurahalla Kalifornian yliopistossa Los Angelesissa (UCLA Institute of the Environment and Sustainability).


Lentoliikenteen ekomerkki on tuskin mikään "läpihuutojuttu"

Kansainvälisellä tasolla ekomerkin käyttöönotto voisi kuitenkin kohdata merkittäviä vaikeuksia. Tarvittaisiin päätös rajoista, joiden mukaan erivärisiä ekomerkkejä jaetaan. Kansallisesti mikään yksittäinen toimija tuskin merkitsee lentoaan punaisella.

Vastaavia haasteita on ollut EU:n lentoliikenteen päästökauppasioissa sekä ICAO:n tarjoamassa maailmanlaajuisessa CORSIA-ratkaisussa (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation).

Myöskään biopolttoaineen käyttöönotto lentoyhtiöissä ei ole vielä yleistynyt. Siellä täällä tehdään vasta pieniä lentosarjoa biokerosiinilla.

 An Eco-label for the Airline Industry - Instrument for Behavioral Change? -väitöskirja