Väliraportti vahvistaa lennon MH17 alasampumisen

MH17_1_OSCEHollannin onnettomuustutkintakeskuksen julkaisema väliraportti Malaysian Airlinesin lennon MH17 Boeing 777-200ER -koneen (9M-MRD) turmasta vahvistaa käsitystä koneen alasampumisesta. Tutkijoiden mukaan koneen tuhosi siihen ulkopuolelta kohdistunut isku. Koneesta ei löydetty tutkinnassa mitään teknistä vikaa.

MH17_part_2Samassa ilmatilassa tuhoutuneen MH17:n kanssa oli turman aikaan 17. heinäkuuta myös kolme muuta laajarunkokonetta.

Tutkijoiden mukaan lento sujui normaalista ja ohjaamonauhurin tallenteelta ei kuulunut mitään poikkeavaa eikä edes varoitusääniä. Nauhoitus katkesi välittömästi koneen tuhouduttua kello 13:20:03 UTC-aikaa.

Malaysia Airlinesin 777Viimeiset Ukrainan lennonjohdon yhteydenotot koneeseen tehtiin kello 13.20:00 ja 13.22:02 välisenä aikana. Niihin ei enää vastattu. Turmassa menehtyi 298 ihmistä.

Ohjaajat olivat parikymmentä minuuttia ennen yhteyden katkeamista pyytäneet lennonjohdolta selvitystä noin 20 merimailia sivuun reitiltä väistääkseen säärintamaa.

Väliraportissa todetaan koneen rungon vaurioituneen useista kovalla nopeudella siihen osuneista esineistä. Tarkkaa analyysia osumakohdista ei ole voitu tehdä, mutta saatavilla olevat kuvat osoittavat, että koneen runko ja siivet on lävistetty lukuisista kohdista.

MH17_part_1Maahan pudonneiden osien laajalle alueelle leviämisen perusteella pidetään todennäköisenä, että osumat ovat aiheuttaneet koneen hajoamisen ilmassa.

Esimerkiksi kuvassa vasemmalla oleva koneen sivuperäsin ja otsikkokuvassa näkyvät hylyn pääosat olivat kaukana ohjaamosta ja muusta eturungosta.

Yhtenä mahdollisuutena tuhoon on koneeseen osunut Buk M1 -ohjus, vaikka nyt julkaistussa raportissa ei ulkopuolisen vaikutuksen syytä tai lähdettä arvioida ollenkaan.

MH17__cockpitwindow_dutchaviationsafetyboardBUK:ssa on esisirpaloitu 70 kilon taistelukärki, jonka herätesytytin on suunniteltu toimimaan jo hieman ennen ohjuksen maaliin osumista. Boeingin monista osista löytyvät lukuisat eri kokoiset läpäisyjäljet vaikuttaisivat tällaisen suunnatun sirpalevaikutuksen seurauksilta (kuva oikealla).

Loppuraportin odotetaan valmistuvan noin vuoden päästä onnettomuudesta. Tutkinnassa selvitetään syytä koneen tuhoon, mutta syyllisten etsintä ei kuulu lento-onnettomuustutkintaan.

Dutch Safety Boardin väliraportti MH17-turmasta (pdf-tiedosto)

Lue myös: