Tutkijoiden mukaan lento sujui normaalista ja ohjaamonauhurin tallenteelta ei kuulunut mitään poikkeavaa eikä edes varoitusääniä. Nauhoitus katkesi välittömästi koneen tuhouduttua kello 13:20:03 UTC-aikaa.
Ohjaajat olivat parikymmentä minuuttia ennen yhteyden katkeamista pyytäneet lennonjohdolta selvitystä noin 20 merimailia sivuun reitiltä väistääkseen säärintamaa. Väliraportissa todetaan koneen rungon vaurioituneen useista kovalla nopeudella siihen osuneista esineistä. Tarkkaa analyysia osumakohdista ei ole voitu tehdä, mutta saatavilla olevat kuvat osoittavat, että koneen runko ja siivet on lävistetty lukuisista kohdista.
Esimerkiksi kuvassa vasemmalla oleva koneen sivuperäsin ja otsikkokuvassa näkyvät hylyn pääosat olivat kaukana ohjaamosta ja muusta eturungosta. Yhtenä mahdollisuutena tuhoon on koneeseen osunut Buk M1 -ohjus, vaikka nyt julkaistussa raportissa ei ulkopuolisen vaikutuksen syytä tai lähdettä arvioida ollenkaan.
Loppuraportin odotetaan valmistuvan noin vuoden päästä onnettomuudesta. Tutkinnassa selvitetään syytä koneen tuhoon, mutta syyllisten etsintä ei kuulu lento-onnettomuustutkintaan. Dutch Safety Boardin väliraportti MH17-turmasta (pdf-tiedosto) Lue myös:
|
|||