Malaysia Airlinesille lyhyen ajan sisällä sattuneet onnettomuudet ovat nostaneet pinnalle kysymyksen yhtiön tulevaisuudesta. Lentojen MH370 ja MH17 turmissa on saanut surmansa yli 500 ihmistä. Uhrien kotiinsaattaminen on ensiarvoisen tärkeää ennen muita kysymyksiä, kertoo ilmailuasiantuntija. Malaysia Airlinesin lento MH370 katosi Intian valtamerellä maaliskuussa 2014 mukanaan 239 ihmistä. Heinäkuussa yhtiön lento MH17 ammuttiin alas ilmatorjuntaohjuksella Ukrainan yläpuolella. Jälkimmäisessä turmassa menehtyi 298 henkeä. Lentoturmissa menehtyneiden joukossa oli myös kaikkiaan 21 Malaysia Airlinesin matkustamohenkilökunnan jäsentä ja kuusi lentäjää. Lehtitietojen mukaan osa lennon MH17 henkilökunnasta ei ollut halunnut lentää sotatoimialueen yläpuolelle ja oli vaihtanut lentoa. Yhtiön taloustilanne on ollut heikko ja kahden suuren lentoturman jälkeen tulevaisuus voi olla vaikeaa vaikka yhtiö ole omalla toiminnallaan niitä aiheuttanutkaan. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1937 saakka ja se liittyi oneworld-allianssiin keväällä 2013. ”Malaysia Airlinesin kohtalolla on turha edes spekuloida tässä vaiheessa. Nyt on tärkeämpää huolehtia uhrien omaisten hyvinvoinnista, siihen liittyy myös uhrien kotiinsaattaminen arvokkaalla tavalla - eikä niin kuin tähän asti on tapahtunut”, kertoo Kenyonin kriisiviestintäteamin jäsen Tom Christides Lentoposti.fi:lle. Suomalainen ilmailuasiantuntija Tom Christides on tehnyt pitkän uran kotimaisissa lentoyhtiöissä ja on toiminut viimeksi Blue1:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajana. Nykyisin hän työskentelee Kenyon International Emergency Services:n palveluksessa, joka on maailman johtava kriisien ja katastrofien hallintaa hoitava toimija. ”Kukaan ei tiedä Malaysia Airlinesin tulevaisuudesta, vaikeata tulee varmasti olemaan. Kaksi katastrofia lyhyen ajan sisällä. Ihmiset kuitenkin tiedostavat, että kone ammuttiin alas.” Kriisiviestintä on tärkeässä roolissa lentoturman jälkihoidossa ja siitä Christides antaa kiitosta malesialaisyhtiölle. ”Mielestäni Malaysia Airlines on tehnyt ihan hyvää työtä. Yhtiö on ollut hyvin aktiivinen sosiaalisessa mediassa heti alusta asti ja on edelleen. Internet-sivut ovat olleet ajan tasalla koko ajan ja tiedotusta on tehty niin hyvin kuin vai voi tällaisessa tilanteessa”, sanoo Christides. Malaysia Airlines ilmoitti myös vaihtavansa Amsterdamista Kuala Lumpuriin suuntautuvan lentonsa lennonnumeron. Uusi numero MH19 otetaan käyttöön 25. heinäkuuta lähtien. ”Lennonnumeron vaihto on erittäin tärkeää. Ihmiset eivät halua lentää sellaisella lennonnumerolla, joka on johtanut onnettomuuteen. Vaihdolla halutaan myös kunniottaa uhrien muistoa, mikä on erittäin hieno ele.” ”SK 686 jäädytettiin myös vuonna 2001”, muistelee Christides SAS:n MD87-koneelle Milanossa sattunutta tuhoisaa onnettomuutta. Malaysia Airlines on jälkimmäisen turman jälkeen tarjonnut matkustajille rahojen palauttamista käyttämättömistä lentolipuista ja mahdollisuutta lentopäivien vaihtoon. ”Tällaisissa tapauksissa annetaan asiakkaile mahdollisuus valita. Uusi myöhäisempi lento tai ei lentoa lainkaan. Täytyy muistaa että moni matkustaja pelkää lentämistä ja ehkä haluavat hiukan lisäaikaa. Uskon kuitenkin, että aika harva myy lippunsa takaisin. Maahansyöksy ei ollut Malaysia Airlinesin vika”, painottaa Christides. ”Tapahtumat etenisivät samaan tapaan myös länsimaisen yhtiön kanssa”, uskoo Christides. Kriisiviestintäyhtiö Kenyonin toimitusjohtaja Rober A. Jensen on julkaissut avoimen kirjeen MH17-turmasta, joka on osoitettu separatisteille ja Ukrainan sekä Venäjän hallituksille. Lue myös:
|
|||