Valmet VL Tuuli III -koneen prototyyppi entisöidään näyttelykoneeksi

TuuliIII_TL1

Valmetin suunnittelema ja valmistama yksimoottorinen ja rinnakkain istuttava nelipaikkainen Tuuli III -alkeiskoulukone entisöidään näyttelykoneeksi. Entisöintiprojekti käynnistyy Ilmailumuseosäätiön ja Hämeenllinnassa toimivan Ammattiopisto Tavastian yhteistyönä.

Entisöintiprojektin tavoitteena on saattaa Tuuli III -lentokone alkuperäistä Ilmavoimien asuaan vastaavaan kuntoon näyttelyesineeksi, jonka sijoituspaikka ratkaistaan myöhemmin.

Valmet Tuuli III on kokometallirakenteinen ja  sen prototyypissä kokeiltiin Valmetille uusia menetelmiä. Tuuli sai positiivista palautetta lennostoissa ja imavoimien esikunta ehdotti sen hankintaa.

Konetyypin kohtalo oli kuitenkin jo sinetöity, sillä Puolustusvoimat oli päättänyt hankkia koulukoneet ulkomailta. Ilmavoimien alkeiskoulukoneeksi valittiin Saab Safir. Tämän vuoksi prototyyppi jäi ainoaksi valmistuneeksi kone yksilöksi.

Ainoaksi koneyksilöksi jäänyt Tuuli III lensi ilmavoimien käytössä vuoden 1959 elokuulle, jolloin se vaurioitui pakkolaskussa. Kone poistettiin tämän jälkeen ilmavoimien käytöstä. Se lensi kunnostettuna vuosina 1983–1989 siviilirekisterissä tunnuksella OH-XTL. Lentokäytön päätyttyä Tuuli III seisoi pitkään sään armoilla, ja päätyi vuonna 1989 Suomen ilmailumuseon omistukseen Vantaalle.

Metallirakenteisen ja suhteellisen suurikokoisen lentokoneen entisöinti on suuri ja vaativa projekti. Yhteistyöhön museon kanssa saatiin hämeenlinnalainen Ammattiopisto Tavastia, jonka tiloissa projektin vaativat pintakäsittelytyöt suoritetaan.

Ammattiopisto Tavastia on yli 3000 opiskelijan ja liki 500 henkilökuntaan kuuluvan muodostama oppimisyhteisö, jonka pintakäsittelytekniikan opiskelijat (Pintakilta) ovat toteuttaneet monenlaisia töitä näyttely- ja kilpailutasolle saakka.

Lentokone työkohteena on kuitenkin uusi myös Pintakillalle, joten projekti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden oppia uusia työmenetelmiä sekä jättää kädenjälkensä entisöitävään museoesineeseen.

Entisöinnin ja kokoamisen vaatimat työt suoritetaan museon henkilökunnan sekä Ilmailumuseoyhdistys ry:n Tiistaikerhon vapaaehtoisten toimesta Suomen Ilmailumuseon tiloissa. Työt tehdään Suomen Ilmailumuseon henkilökunnan ohjauksessa ja sen määrittelemien tavoitteiden mukaisesti.

Lue myös: