Aviation Safety Networkin (ASN) vuoden 2017 tilastojen mukaan päättyneen ilmailuvuoden aikana tapahtui erittäin vähän kuolemaan johtaneita lentoturmia. Kaikkiaan kymmenessä lentoturmassa menehtyi 44 ihmistä. Niistä pahin tapahtui vuoden viimeisenä päivänä. Kyseessä on kaupallisen ilmailuhistorian turvallisin vuosi. Vuoden 2017 aikana ASN:n tilastoihin päätyi 10 kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Ilma-aluksien kyydissä menehtyi 44 ihmistä ja maassa menehtyi 35 ihmistä. Lentoturvallisuus on jälleen parantunut, sillä vuonna 2016 kuolemaan johtaneita lentoturmia oli 16 ja niissä menetettiin 303 ihmishenkeä. ASN:n tilastot perustuvat maailmanlaajuisesti tapahtuneisiin kuolemaan johtaneisiin siviili-ilmailun lento-onnettomuuksiin vähintään 14-paikkaisilla lentokoneilla. Tilastoissa ei siis ole huomioitu 7. kesäkuuta Myanmarin Ilmavoimien Y-8F -kuljetuskoneelle sattunutta lentoturmaa, jossa menehtyi 122 ihmistä. Mikäli tilastot laajennettaisiin koskemaan sotilaskuljetuslentoja sekä ei-kaupallisia lentoja vuoden 2017 nousisi lentoturmien määrä 24:ään. Niissä menehtyi 230 ihmistä. Kyseessä on silti modernin ilmailuhistorian turvallisin vuosi. Alhainen onnettomuuksien määrä ei kuitenkaan ole yllätys, kertoo ASN:n johtaja Harro Ranter. "Vuodesta 1997 lähtien lentoyhtiöiden onnettomuusluvut ovat olleet tasaisessa laskussa. Syynä oikeansuuntaiseen kehitykseen on kansainvälisten ilmailuorganisaatioiden kuten ICAO:n, IATA:n ja Flight Safety Foundationin sekä ilmailuteollisuuden tekemä jatkuva työ lentoturvallisuuden eteen", analysoi Ranter perinteisesti päättyneen vuoden tilastoa.
Ilmailuvuoden 2017 onnettomuuksista viisi tapahtui rahtilennoilla ja toiset viisi matkustajalennoilla. Yksi näistä kymmenestä lentoturmasta sattui lentoyhtiölle, joka on Euroopan Unionin ns. lentoyhtiöiden mustalla listalla. Vuoden 2017 lentoturmista kolme tapahtui reittilentovaiheessa ja kolme lähestymisvaiheessa. Alkunousussa ja laskeutumisvaiheessa tapahtui kummassakin kaksi turmaa. Sen sijaan lentoonlähdön aikana ei sattunut yhtään lentoturmaa. Euroopassa, Australiassa ja Etelä-Amerikassa ei sattunut kuluneen vuoden aikana lainkaan ASN:n tilastoihin kuuluvia lentoturmia. Muutoin turmat jakaantuivat ympäri maailmaa. Erinomaisesti sujuneen ilmailuvuoden tilastoja rumensi vuoden viimeisenä päivänä Costa Ricassa Nature Air:n Cessna 208B Grand Caravanille sattunut turma, jossa menehtyi 12 ihmistä. Kone kuljetti turisteja. Kyseessä oli päättyneen ilmailuvuoden pahin lentoturma. Myös vuoden toiseksi pahin lentoturma sattui turisteja kuljettaneelle Cessna 208B Grand Caravanille. Tansaniassa tapahtuneessa Coastal Aviationin turmassa menehtyi 11 ihmistä. Kolmanneksi suurin lentoturma tapahtui Venäjän Khabarovskissa, jossa tuhoutui laskeutumisvaiheen hallinnan menetyksessä Khabarovsk Avian Let L-410UVP. Turmassa menehtyi kuusi ihmistä. Ainoa suihkukoneille sattunut lenturma tapahtui Kirgistaniassa, jossa MyCargo Airlinesin Boeing 747-400 -rahtikone tuhoutui lähestymisvaiheessa. Turmassa menehtyi neljä ihmistä. Kone päätyi kiitotien jatkeella olleeseen kylään, jossa menehtyi 35 ihmistä. Kyseessä oli ns. CFIT (Controlled Flight Into Terrain) -onnettomuus eli ehjän koneen lentäminen maahan. Länsimaiselle suuremmalle matkustajakoneelle sattunut ainoa lentoturma tapahtui Kanadassa 13. joulukuuta. West Wind Aviationin ATR 42-300 -potkuriturbiinikone osui alkunousun aikana puustoon Fond-du-Lacissa. Koneessa oli 22 matkustajaa ja kolmen hengen miehistö. Heistä kuusi loukkaantui vakavasti ja yksi menehtyi myöhemmin sairaalassa. Kanadan ilmailuviranomainen perui yhtiön lentotoimintaluvan 22. joulukuuta turvallisuuspuutteiden seurauksena.
Maailmanlaajuisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n arvioimaan noin 36,8 miljoonaan vuosittaiseen lentoon suhteutettuna yksi kuolonuhreja vaatinut onnettomuus sattuu 7 360 000 lentoa kohden. Vuoden 2016 osalta vastaava suhdeluku oli 3 200 000. Vuoden vaihteessa saavutettiin jo 398 päivän mittainen ajanjakso, jonka aikana ei ole menetetty yhtään suihkumoottoreilla varustettua matkustajakonetta. Viimeisin turma sattui 28. lokakuuta 2016, kun LaMian Avro RJ85 tuhoutui Kolumbiassa. Lisäksi edellisestä yli 100 kuolonuhria vaatineesta lentoturmasta on kulunut jo 792 päivää. Viimeisin iso lentoturma tapahtui 31. lokakuuta 2015, kun Metrojetin Airbus A321 tuhoutui Egyptin Siinaissa. Vuonna 1996 perustetun hollantilaisen Aviation Safety Network tuottaa ajanmukaista ja luotettavaa tietoa ilmailuonnettomuuksista kiinnostuneille. Päivitys: korjattu virhe West Wind Aviationin ATR-turmassa menehtyneiden määrässä. Lue myös:
|
|||