Ilmailuvuosi 2016 oli Aviation Safety Networkin (ASN) vuositilastojen mukaan yksi ilmailuhistorian turvallisimmista vaikka sen aikana tapahtui usea suurempi lentoturma. Vuoden aikana tapahtui 19 kuolemaanjohtanutta lentoturmaa, joissa menehtyi yhteensä 325 ihmistä. Vuosi 2016 oli historian toiseksi turvallisin ilmailuvuosi onnettomuuksien määrissä sekä onnettomuuksissa menehtyneet laskettuna. ASN tilastoi yli 14 paikkaisille siviilikoneille sattuneet kuolemaan johtaneet turmat. Sen takia viimeisin suurempi eli Venäjän puolustusministeriön mereen syöksynyt Tupolev Tu-154 -koneen turma ei ole mukana tilastoissa. Tilastojen valossa turvallisimmat vuodet ovat olleet vuosi 2015 jolloin sattui 16 lentoturmaa ja vuosi 2013 jolloin turmissa menetettiin 265 ihmishenkeä. Suurin osa vuoden 2016 lentoturmista eli yksitoista tapahtui matkustajalentokoneille. Kaikista 19 turmasta kaksi tapahtui lentoyhtiöille, jotka ovat EU:n lentoyhtiöiden ns. mustalla listalla. Maailmanlaajuisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n arvioimaan noin 35 miljoonaan vuosittaiseen lentoon suhteutettuna yksi kuolonuhreja vaatinut onnettomuus sattuu 3 200 000 lentoa kohden. Alhainen onnettomuuksien määrä ei kuitenkaan ole yllätys, kertoo ASN:n johtaja Harro Ranter. "Vuodesta 1997 lähtien lentoyhtiöiden onnettomuusluvut ovat olleet tasaisessa laskussa. Syynä oikeansuuntaiseen kehitykseen on kansainvälisten ilmailuorganisaatioiden kuten ICAO:n, IATA:n ja Flight Safety Foundationin sekä ilmailuteollisuuden tekemä jatkuva työ lentoturvallisuuden eteen", analysoi Ranter perinteisesti kuluneen vuoden tilastoja.
Suurin osa yhdeksästätoista turmasta eli 13 onnettomuutta tapahtui reittilentovaiheessa. Turmista kolme tapahtui lentoonlähdössä, yksi alkunousussa ja kaksi lähestymisen aikana. Viimeisen viiden vuoden trendin mukaan lähestymisen ja laskeutumisen aikana sattuu aiempaa vähemmän onnettomuuksia. ASN:n tilastojen mukaan nyt käynnissä oleva viisivuotisjakso on paras 45 vuoteen. Ainoastaan joka kolmas turma on tapahtunut enää lähestymisen tai laskun aikana. Toisaalta matkalennon ja korkeuden jättämisen aikaan tapahtuneiden turmien määrä on noussut viimeisen viiden vuoden aikana 45 prosentilla. Luku on korkein 50 vuoteen.
Vuoden 2016 pahin lentoturma tapahtui 28. marraskuuta, kun LaMia Bolivian Avro RJ85 -matkustajakone syöksyi maahan Kolumbiassa lähellä Medelliniä. Tutkintaraportin mukaan koneen polttoaine loppui ilmassa. Maahansyöksyssä menehtyi 71 ihmistä. Kahdessa turmassa epäillään terrorismiä mutta tutkinta on edelleen kesken. Niistä ensimmäinen oli helmikuussa yhden matkustajan tappanut pommin räjähdys Somalian Mogadishusta ilmaan nousseessa Daallo Airlinesin Airbus A321-koneessa. Toinen tapaus oli Egypt Airin toukokuussa Välimereen syöksynyt Airbus A320, jonka matkustajista on tutkijoiden mukaan löydetty räjähdeainejäämiä. Turmassa menehtyi 66 ihmistä. Muita vuoden 2016 merkittäviä lentoturmia oli maaliskuinen FlyDubain turma Venäjän Rostovissa, jossa menehtyi 62 ihmistä sekä Pakistanissa maahansyöksyneen PIA:n ATR42-koneen maahansyöksy, jossa kuoli 47 ihmistä. Aviation Safety Network on itsenäinen vuonna 1996 perustettu hollantilainen organisaatio. Päämääränä sillä on tuottaa ajanmukaista ja luotettavaa tietoa ilmailuonnettomuuksista kiinnostuneille. ASN:n tilastot perustuvat maailmanlaajuisesti tapahtuneisiin kuolemaan johtaneisiin siviili-ilmailun lento-onnettomuuksiin vähintään 14-paikkaisilla lentokoneilla. Lue myös:
|
|||