Yli puolet vuoden 2019 lentoturmista tapahtui Pohjois-Amerikassa - 20 onnettomuudessa menehtyi 283

ET302_kuoppaAviation Safety Networkin (ASN) vuoden 2019 tilastojen mukaan päättyneen ilmailuvuoden aikana tapahtui kaikkiaan 20 kuolemaan johtanutta liikenneluokan koneiden lentoturmaa. Erikoisinta vuodessa on kenties se, että 11 näistä lentoturmista tapahtui Pohjois-Amerikassa. Lentoturmissa menehtyi kaikkiaan 283 ihmistä. Kuolonuhrien määrä oli edellisvuotta pienempi, mutta onnetomuusmäärä ylitti viimeisen viiden vuoden keskiarvon.

ASN2019_statsVuoden pahin lento-onnettomuus tapahtui Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX 8 -koneelle maaliskuussa 2019. Tässä korkean profiilin lentoturman maahansyöksyssä menehtyi 157 ihmistä. Samaisen konetyypin onnettomuus Lion Airin väreissä oli vuoden 2018 pahin lentoturma.

Kyseisten onnettomuuksien seurauksena Boeing 737 MAX -koneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuusta 2019 lähtien.

SSJ_burnedErityisesti Ethiopian Airlinesin koneelle tapahtunut ns. LOCI (Loss Of Control In-flight) -turma eli koneen hallinnan menetys ilmassa sekä 41 kuolonuhria vaatinut Aeroflotin Suhoi Superjet SSJ100 -koneen lentoturmat ovat saaneet merkittävää julkisuutta.

Vuoden 2019 viimeinen lento-onnettomuus tapahtui Kazakstanissa 27. joulukuuta, kun Bek Airin Fokker 100 -matkustajakone putosi maahan pian lentoonlähdön jälkeen. Turmassa menehtyi 12 ihmistä.

Suurin lento-onnettomuudessa menetetty konetyyppi vuoden 2019 aikana oli Prime Airin Boeing 767-300ER (BCF) -rahtikone. Sen maahansyöksyssä menehtyi kolme ihmistä.

Moni lentoturmista tapahtui myös historiallisille matkustajakoneille. Helmikuussa yksi menehtyi vuonna 1955 valmistuneen Convair C-131B Samaritan -koneen turmassa Yhdysvalloissa.

ASN2019_koneetVuoden toinen historialliselle matkustajakoneelle sattunut turma tapahtui maaliskuussa Kolumbiassa vuonna 1945 ensilentonsa tehneelle Douglas DC-3 -koneelle. Turmassa menehtyi 12 ihmistä.

Syyskuussa puolestaan kaksi ihmistä menehtyi Convair CV-440 -koneen turmassa Yhdysvalloissa. Kone oli otettu käyttöön vuonna 1957 ja sen ensimmäinen käyttäjä oli SAS.

B17_NTSBPaljon huomiota sai myös lokakuussa tapahtunut toisen maailmasodan aikaisen Boeing B-17G Flying Fortress -pommikoneen tuhoutuminen. Vuonna 1945 valmistuneen koneen turmassa menehtyi seitsemän ihmistä.

Näistäkin huolimatta vuosi 2019 on ASN:n mukaan kaupallisen ilmakuljetuksen seitsemänneksi turvallisin vuosi onnettomuuksien määrissä ja kolmanneksi turvallisin menehtyneiden lukumäärän mukaan.

 "Jos lento-onnettomuuksia tapahtuisi samassa suhteessa, kuin kymmenen vuotta sitten olisi vuoden 2019 turmien määrä ollut 34. Vuoden 2000 suhdeluvun mukaan kuolemaan johtaneita lentoturmia olisi ollut 65. Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana on edistytty merkittävästä lentoturvallisuuden parantamisessa", kommentoi Aviation Safety Networkin toimitusjohtaja Harro Ranter lentoturvallisuuden kehittymistä.

ANS2019_jakaumaKaikista 20 lentoturmasta 13 tapahtui matkustajakoneille ja kuusi rahtikoneille. Lentoturmista kuusi tapahtui suihkumoottoreilla varustetuilla matkustaja- tai rahtikoneille. Ainoastaan yksi lentoturma sattui lentoyhtiölle, joka on Euroopan Unionin lentoyhtiöiden toimintakieltolistalla eli ns. mustalla listalla.

Lentoturmista kolme sattui Afrikassa. Saman verran turmia tapahtui myös Aasian ja Oseaanian alueella. Turmia oli yksi Etelä-Amerikassa ja Euroopassa sattui vuoden 2019 aikana kaksi lentoturmaa.

ASN2019_vaiheetEdellisvuoden tavoin suurin osa eli kymmenen lentoturmaa tapahtui reittilentovaiheessa. Alkunousussa ja lähestymisvaiheessa tapahtui  kolme turmaa ja laskeutumisen yhteydessä neljä lentoturmaa.

Päättynyt ilmailuvuosi osoittaa, että lentoturvallisuuden parantamiseksi riittää yhä tehtävää myös Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Yllättäen kaikkiaan 11 lentoturmaa tapahtui Pohjois-Amerikassa. Edellisvuonna alueella tapahtui vain yksi lentoturma ja vuonna 2017 kolme. Perinteisen ilmailusanonnan mukaan lentoturvallisuus tehdään uudelleen joka päivä.

Maailmanlaajuisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n arvioimaan noin 39 miljoonaan vuosittaiseen lentoon suhteutettuna yksi kuolonuhreja vaatinut onnettomuus sattuu noin kahta miljoonaa lentoa kohden. Edellisvuonna suhdeluku oli 2 520 000 ja vuonna 2017 suhdeluku oli 7 360 000 ja vuoden 2016 osalta vastaava suhdeluku oli 3 200 000.

Saab2000_NTSBKaupallisen ilmakuljetuksen turvallisin vuosi oli 2017. Tuolloin tapahtui vain kymmenen lentoturmaa, joissa menehtyi 44 ihmistä.

ASN:n tilastojen viimeisen viiden vuoden keskiarvon mukaan vuosittain tapahtuu 14 lento-onnettomuutta, joissa menehtyy 480 ihmistä. Vuosi 2019 toi kuitenkin ikävästi kasvua onnettomuuksien määrään.

Aviation Safety Networkin tilastot perustuvat maailmanlaajuisesti tapahtuneisiin kuolemaan johtaneisiin siviili-ilmailun lento-onnettomuuksiin vähintään 14-paikkaisilla lentokoneilla.

Lue myös: