Kyseisten onnettomuuksien seurauksena Boeing 737 MAX -koneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuusta 2019 lähtien.
Vuoden 2019 viimeinen lento-onnettomuus tapahtui Kazakstanissa 27. joulukuuta, kun Bek Airin Fokker 100 -matkustajakone putosi maahan pian lentoonlähdön jälkeen. Turmassa menehtyi 12 ihmistä. Suurin lento-onnettomuudessa menetetty konetyyppi vuoden 2019 aikana oli Prime Airin Boeing 767-300ER (BCF) -rahtikone. Sen maahansyöksyssä menehtyi kolme ihmistä. Moni lentoturmista tapahtui myös historiallisille matkustajakoneille. Helmikuussa yksi menehtyi vuonna 1955 valmistuneen Convair C-131B Samaritan -koneen turmassa Yhdysvalloissa.
Syyskuussa puolestaan kaksi ihmistä menehtyi Convair CV-440 -koneen turmassa Yhdysvalloissa. Kone oli otettu käyttöön vuonna 1957 ja sen ensimmäinen käyttäjä oli SAS.
Näistäkin huolimatta vuosi 2019 on ASN:n mukaan kaupallisen ilmakuljetuksen seitsemänneksi turvallisin vuosi onnettomuuksien määrissä ja kolmanneksi turvallisin menehtyneiden lukumäärän mukaan. "Jos lento-onnettomuuksia tapahtuisi samassa suhteessa, kuin kymmenen vuotta sitten olisi vuoden 2019 turmien määrä ollut 34. Vuoden 2000 suhdeluvun mukaan kuolemaan johtaneita lentoturmia olisi ollut 65. Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana on edistytty merkittävästä lentoturvallisuuden parantamisessa", kommentoi Aviation Safety Networkin toimitusjohtaja Harro Ranter lentoturvallisuuden kehittymistä.
Lentoturmista kolme sattui Afrikassa. Saman verran turmia tapahtui myös Aasian ja Oseaanian alueella. Turmia oli yksi Etelä-Amerikassa ja Euroopassa sattui vuoden 2019 aikana kaksi lentoturmaa.
Päättynyt ilmailuvuosi osoittaa, että lentoturvallisuuden parantamiseksi riittää yhä tehtävää myös Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Yllättäen kaikkiaan 11 lentoturmaa tapahtui Pohjois-Amerikassa. Edellisvuonna alueella tapahtui vain yksi lentoturma ja vuonna 2017 kolme. Perinteisen ilmailusanonnan mukaan lentoturvallisuus tehdään uudelleen joka päivä. Maailmanlaajuisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n arvioimaan noin 39 miljoonaan vuosittaiseen lentoon suhteutettuna yksi kuolonuhreja vaatinut onnettomuus sattuu noin kahta miljoonaa lentoa kohden. Edellisvuonna suhdeluku oli 2 520 000 ja vuonna 2017 suhdeluku oli 7 360 000 ja vuoden 2016 osalta vastaava suhdeluku oli 3 200 000.
ASN:n tilastojen viimeisen viiden vuoden keskiarvon mukaan vuosittain tapahtuu 14 lento-onnettomuutta, joissa menehtyy 480 ihmistä. Vuosi 2019 toi kuitenkin ikävästi kasvua onnettomuuksien määrään. Aviation Safety Networkin tilastot perustuvat maailmanlaajuisesti tapahtuneisiin kuolemaan johtaneisiin siviili-ilmailun lento-onnettomuuksiin vähintään 14-paikkaisilla lentokoneilla. Lue myös:
|
|||