Yleisö nautti ilmailupäivästä Vesivehmaalla - drive-in -lentonäytöksen järjestelyt onnistuivat

VES_Viima_autotKesän 2020 ensimmäinen suurelle yleisölle suunnattu lentonäytöstapahtuma Vesivehmaalla onnistui erinomaisesti. Noin kolmetuhatta katsojaa seurasi näytösohjelmaa aurinkoisessa ja puolipilvisessä säässä. Suomen ensimmäinen drive-in -lentonäytös oli kävijälle helppo ja asettaa varmasti uusia standardeja kotimaisille lentonäytöksille.

Savuvanat piirtyivät komeasti sinivalkoiselle taivaalle Vesivehmaan Ilmailupäivänä 15. elokuuta 2020 ja lentoaseman lämpömittari näytti mukavia 23 - 24 asteen lukemia.

VES_opastusKoronapandemian seurauksena drive-in -lentonäytöksenä järjestetty tapahtuma onnistui näytösvieraiden mukaan erinomaisesti. Uudentyyppinen lentonäytöstapahtuma oli helppo ja lämminhenkinen monella tavalla.

Paikalle saapui järjestäjän, mutta myös Lentopostin oman arvion mukaan yli 1000 autokuntaa. Järjestävä organisaatio arvioi paikalla olleen kaikkiaan noin kolmetuhatta näytösvierasta.

Vesivehmaan ala-asteen vanhempainyhdistyksellä oli merkittävä rooli opastaa autokunnat niille varatuille paikoille vieraiden turvavälit säilyttäen. Opastajien määrä oli riittävä eikä sisäänajaessa tullut turhia pysähdyksiä tai epätietoisuutta minne tulisi ajaa.

Autokuntia saapui Vesivehmaalle jo hyvissä ajoin. Järjestäjä avasikin portit jo tuntia ilmoitettua aiemmin, jotta lentokentälle johtavat tiet eivät ruuhkautuisi heti alkuunsa.

image0Ruuhkia oli kuitenkin odotettavissa suuren yleisömäärän saapuessa tapahtumaan. Suunniteltu liikenneopastajien ryhmä ei päässyt lentokentältä ajoissa risteyspaikkoihin, kun lentonäytökseen saapuvat autokunnat olivat tukkineet kaksikaistaisen tien yksisuuntaiseksi.

Pikkuhiljaa Vesivehmaan lentokenttäalueelle muodostuneet autorivit kasvoivat silmänkantamattomiin. Pitkistä autoriveistä nousseet vierailijat kaivoivat autoistaan esiin mm. vilttejä, aurinkotuoleja sekä pöytiä ja sohvakalustoja. Edessä oli jotakuinkin nelituntinen aurinkoinen piknik omin eväin nauttien ilmailun riemuista.

VES_RiikaTimoLentonäytösselostuksesta vastasi pitkän kokemuksen omaava lentonäytösselostaja ja liikennelentäjä Riika Kaipainen. Asiantuntevaa selostusta ja mielenkiintoisia henkilöhaastatteluja sai näytöspäivän ajan kuunnella Järviradiosta taajuudella 107.9 MHz esimerkiksi autoradion kautta.

Osa autokunnista toimikin hienosti kaiuttimina pitäen volyymitasoa sellaisena, että selostus kuului mukavasti ympäristöönkin.

VES_kasidesiKoronapandemiasta johtuen paikalla ei ollut erillisiä ruokapisteitä, sillä jonojen muodostumista sekä ihmisryhmien muodostumista haluttiin välttää. Normaaliaikana autorivien välissä olisi voinut toimia vaikka polkupyöräkärryllä kulkevat jäätelö- ja hot dog -myyntipisteet. Lentokenttäalueella oli vieraiden käytössä wc-tiloja, käsidesiä ja ohjeistusta oli riittävästi.

Lentonäytösohjelman lisäksi yleisöä kiinnosti erityisesti DC-ry:n operoima Finnairin ja ilmavoimien entinen Douglas DC-3 -matkustajakone. Auringossa kimaltelevaa historiallista konetta pääsi ihailemaan lähietäisyydeltä. 

VES_AviationShopAlueen ainoa myyntipiste kuului Suomen lentonäytöksien perinteiselle vieraalle eli ilmailutuotteita myyvälle Aviation Shop:lle. Seuraavaksi sen liikkuva myyntipiste nähdään Kauhavan lentonäytöksessä elokuun lopulla. Alueella oli myös lentokouluttajien Aeropolen ja Blue Skies Aviation esittelypisteet.

 Koronapandemian haasteiden keskellä suunniteltu ja toteutettu Vesivehmaan Ilmailupäivä oli menestys. Näytösjärjestäjien kokemus näkyi toiminnallisuuksissa ja drive-in -lentonäytös voi hyvinkin olla tulevien lentonäytöskesien uusi standardi. Luonnollisesti autojen pysäköinti onnistui hyvin kovan maaperän turvin.

VES_autot_AE_2Tapahtuma oli suunnattu perheille sekä kaikille ilmailusta ja lentokoulutuksesta kiinnostuneille. Juuri lapsiperheen näkökulmasta tapahtuma olikin erityisen helppo.

Tavaraa pitää olla mukaan paljon kaikkia yllätyksiä varten. Nyt niitä ei tarvinnut raahata näytösalueelle kaukaa pysäköintialueelta, kun perille saapuessa oltiin jo suoraan paikalla missä näytöstä seurataan.

Kaikkiaan nelituntiseksi suunnitellun tapahtuman lento-ohjelma oli rakennettu tiiviiksi kahden tunnin ajanjaksolle nähtäväksi ja koettavaksi. Myös se oli omiaan juuri lapsiperheiden mieleen, kun myös pääesiintyjät oli luvattu nähtäväksi tällä aikataululla.

VES_HWIlmailupäivän ensimmäinen pääesiintyjä eli ilmavoimien BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskone, joka saapui ajallaan kello 13.00 alkaneen lentonäytöksen esityslinjalle.

Ilmavoimien Hawk-esityslentäjä kapteeni Sampsa Kaikkonen käynnisti päivän vauhdikkaasti. Kyseessä oli harvinaista nähtävää Vesivehmaalla, jossa ilmavoimatkin on toiminut sodan aikana noin 80 vuotta sitten.

VES_Viima_1Hawkin jälkeen esityslinjalla nähtiin ilmavoimien käytöstä poistumassa oleva Valmet Vinka -koulukone, jota puolestaan seurasivat Phil Lawtonin VL Viima II ja Markku Ropposen ohjaaman Focke-Wulf Fw 44J Stieglitzin esitykset.

Lento-ohjelmassa oli määrä olla myös kolmaskin ilmavoimien lentokoulutuksessa käyttämä historiallinen konetyyppi Saab 91D Safir, mutta sen lento peruuntui teknisten ongelmien seurauksena.

VES_AE_1Lentonäytöksen puolivälissä yleisön ihailut keräsi kotimaisen osastotaitolennon kärkiryhmä eli Arctic Eagles.

Tiiviissä muodostelmassa savujen kanssa lensivät Raimo Nikkanen, Tapio Pitkänen ja Miikka Rautakoura. Kotimaisen ilmailukesän tapahtumissa laajasti esiintyvän Arctic Eaglesin ohjelma on myös osoitus siitä ettei näyttävään ohjelmaan tarvita suihkukoneita.

VES_laskuvarjot_2Päivän julkkistempauksiin osallistui vanhemman väen tuntema entinen NHL-kiekkoilija Janne Laukkanen, joka kieppui vauhdikkaasti alas lentopaikalle. Nuorison suosikki, tubettaja Roni Bäck oli loukkaantunut pyöräilyturmassa eikä siten päässyt suorittamaan odotettua hyppyä.

Hänen sijaansa vapaan pudotuksen pääsi kokemaan Asikkalan kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja Tuomo Riihilahti. Päivän mittaan nähtiin myös Hämeen Laskuvarjourheilijat ry:n näytöshyppyjä.

VES_autot_AEAutokuntien rivit harvenivat yllättävän ajoissa, kun osa lentonäytösvieraista alkoi liikehtimään ennen aikojaan. Syynä lienee ollut halu välttää poistumisen aikainen ruuhkautuminen.

Tämä liikehdintä alkoi jo ennen päivän toista pääesiintyjää eli Utin jääkärirykmentin helikopteripataljoonan perinteisesti näyttävää NH90-helikopterin liikehtimiskykyä esittelevää showta.

VES_OBO_1Vaaratilanteilta ilmeisesti vältyttiin vaikka osalla tuntui olevan kovakin halu pujotella riveihin syntyneistä väleistä kohti lentonäytöslinjaa ja kuviteltua parempaa vaihtoehtoa poistuvaan autojonoon liittymiseksi. Valtaosa poistui kuitenkin tapahtuman luonteen mukaisesti rauhallisesti ja muut huomioiden.

Vauhtia riitti taas laskuvarjourheilun suoritusten ihastelun jälkeen, kun taitolentäjä Harri Kanto esitteli Extra 300 -taitolentokoneen suorituskykyä kieppuen taivaalla esityssavujen kanssa. Sitä seurasi Suomen Ilmailuopiston Embraer Phenom 100 koulukoneen -esityslento. Piensuihkarin suorituskykyä esitteli niin ikään vauhdikkaasti Mika Kanto.

VES_sahkolentokone_1Näytöksen jäkimmäisellä puoliskolla ilmassa nähtiin myös Hannu Kolin ohjastaman ATEC 321 Faeta -ultrakevyen esittelylento, jota seurasi yksi päivän odotuimmista yleisilmailukoneiden numeroista eli Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokoneen esittelylento.

Yleisö sai ihmeteltäväkseen erittäin hiljaisen lentokoneen, joka ei varmasti mökkiläisiä häiritse. Sähköinen ilmailu on yksi tulevaisuuden ilmailuratkaisuista. Kone lentää lähes äänettömästi ja akkuteknologian kehittyessä vielä pitkällekin.

VES_NH90_1Äänimaailma alueella muuttui pian täysin toisenlaiseksi, kun näytöslinjalle saapui maastovärityksen omaava NH90 -kuljetushelikopteri. Maksimissaan jopa 20 hengen kuljetuskyvyn omaava kaksimoottorinen keskiraskas helikopteri osoitti yleisölle olevansa erittäin liikehtimiskykyinen.

Viimeisenä ohjelmanumerona ilmailupäivässä nähtiin vielä yksi taitolentoesitys. Siinä itsensä likoon laittoi Asikkalan kunnanjohjata Rinna Ikola-Norrbacka, joka nousi entisen Draken-hävittäjälentäjä ja nykyisen liikenlentäjä Miikka Rautakouran kyytiin Extra 300 -koneeseen.

Kyseessä ei ollut VES_RinnaMiikkaIkola-Norrbackan ensikosketus taitolentoon, sillä hän oli jo aamun harjoituksissa kieppumassa Christen Eagle -taitolentokoneessa Rautakouran kanssa.

Virallisen lentonäytösohjelman jälkeen paikalla edelleen ollut vierailija sai vielä nähdä Douglas DC-3 -koneen lähdön kahdelle paikaillislennolle sekä saapumisen takaisin Vesivehmaalle. Pahimpia poistumisruuhkia välttevän oli mahdollista tutustua erillistä pääsymaksua vastaan myös lentopaikalla toimivan Päijät-Hämeen ilmailumuseon kokoelmiin.

VES_PerttuRiikaVesivehmaan ilmailupäivän drive-in-lentonäytöksen järjestivät vapaaehtoisvoimin Ilmailumuseoyhdistys ry (IMY) yhdessä Asikkalan kunnan sekä paikallisten ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa.

Lentonäytöksen johtajana toimi Suomessa ja ulkomailla lentonäytöksiä johtanut Perttu Karivalo ja hänen kokenut ryhmänsä.

VES_ilmasta_korkea"Halusimme kunnioittaa Vesivehmaan kentän ilmaluhistoriaa ja kertoa ihmisille kuinka hieno harrastus ja ammatti ilmailu on. Kun katsoi tyytyväisiä ihmisiä nauttimassa näytöksestä sai   vapaahtoisten tekemä kova työ arvoisensa kiitoksen", totesi tyytyväisenä tapahtumajohtaja Reino Myllymäki Ilmailumuseoyhdistyksestä.

Vesivehmaan drive-in-lentonäytös oli laatuaan Suomen ensimmäinen. Maailman ensimmäisen drive-in-lentonäytöksen nimeä itselleen sovittaa kuitenkin aiemmin elokuussa 2020 Englannissa järjestetty Shuttlewortin lentonäytöstapahtuma. Se ei kuitenkaan Vesivehmaan onnistuneen tapahtuman hohtoa himmennä.

VES_NH90_2VES_OBO_KantoVES_PhenomVES_Viima_2VES_laskuvarjot_1
VES_ilmailumuseo

VES_OBO_2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VES_Stigu_1VES_kolmonenkiitaa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 VES_AE3VES_ensihoitoVES_kolmonenVES_museoVES_sahkolatauksessaVES_tandemhyppy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Lue myös: