Estonian Air:n uusi strategia etenee

Estonian_Air_Tero_TaskilaEstonian Air:n Tero Taskilan mukaan yhtiön uusi strategia etenee varsin mukavasti. Estonian Air on matkalla maailman reunalta maailman keskipisteeksi samalla, kun uuden strategian mukainen vahva lähialueverkosto kasvaa.


Estonian Air hakee uusia kohteita ja nyt keväällä avatuista seitsemästä reitistä neljä suuntautuu Suomeen ja kolme muualle. Taskilan mukaan kriittisen massan kasvattaminen on lähtenyt hyvin käyntiin ja brändi on kunnossa myös täsmällisyyden osalta. Yhtiöstä on rakentumassa notkea peluri, joka pystyy siirtymään nopeasti uusille markkinoille. Nyt kasvua ja kysyntää tuntuu olevan erityisesti idän suunnassa.


Pois periferiasta


Kasvua haetaan uudella alueellisella mallilla, joka myös vähentää riskejä. Tallinnaa siirretään maailman laidalta kaiken keskipisteeksi. Verkostomalli mahdollistaa suuremman määrän lentokohteita ja parantaa tuloksen teko mahdollisuuksia samalla kustannuspohjalla. Kapasiteettia voidaan siirtää kysynnän mukaisesti eri alueille. Samalla minimoidaan riippuvuus markkinoista, talousalueista ja vähennetään valuuttariskiä.


Vuosien 2012-2014 aikana Estonian Air hakee kannattavuutta ja kestävyyttä sekä keskittyy yhteistyösopimusten luomiseen ja parantamiseen. Onnistumiseen tarvitaan kriittinen massa, jonka hankkiminen on jo kovassa vauhdissa. Tarvitaan myös vahva ja luotettava brändi sekä tehokas kotikenttä. Tehokkuus korostuu erityisesti jatkomatkustajien kohdalla, kun 60 prosenttia Estonian Airin Pohjolan matkustajista vaihtaa konetta Tallinnassa.


Tallinnan kentällä on sama erinomainen maantieteellinen sijaintin kuin Helsinki-Vantaalla. Joskus tulevaisuudessa Taskila haaveileekin kaukoliikennekoneen kuljettavan yhtiön matkustajia entistä kauemmas.


Vaihtokenttänä Tallinna on yksi Euroopan nopeimpia Saksan Munchenin kanssa. Vaihtoaika on vain 25 minuuttia oman yhtiön koneeseen. Pieniä kasvukipuja toki esiintyi uuden strategian avauksessa Tallinnan shengen ja non-shengen -siirtymisten välillä mutta asiat saatiin pikaisesti oikealla tolalleen. Taskila mainitsee myös Estonian Airin ja Ryanairin olevan ainoita yhtiöitä, joiden matkustajamäärät Tallinnassa ovat kasvussa. Muilla laskua on 10-30 prosenttia.


Taskila kertoo yhtiöllä olevan tulevaisuuden laivasto sekä kilpailukykyiset yksikkökustannukset, jotka alittavat Finnairin ja muiden kilpailijoiden hinnat 30-40 prosentilla. ERJ-laivaston myötä yhtiö saa merkittäviä säästöjä miehistökustannuksista, huolloista ja mikä tärkeintä kannattavuutta saadaan myös sillä, että laivaston koko on sopeutettu realistiseen kysyntään.


Työvoima on osittain vuokrattua mutta oma työväkeä on koko ajan koulutuksessa. Lentäjiä on rekrytöity kasvun tarpeisiin kolmisenkymmentä mm latvialaiselta Air Balticilta ja Suomesta. Omia ohjaajia yhtiö kouluttaa Tartossa sijaisevassa Eesti Lennuakadeemiassa.

Kasvuvauhtia Suomesta


Estonian Air avasti Tallinnan ja Helsingin välisen reittiliikenteen muutaman vuoden tauon jälkeen 27.3. Reittiä lennetään kolmesti päivässä Saab 340 -koneella.


Suomeen suuntautuvilla Helsingin, Joensuun, Jyväskylän ja Kajaanin reittiavauksilla yhtiö tavoittelee noin 100 000 matkustajaa vuosittain. Suomalaisia määrästä uskotaan olevan reilut 70 000.  Kysyntä on jo nyt yllättänyt positiivisesti.


Erityinen huomio on kiinnittynyt myös siihen, että maakunnista lennetään enenevässä määrin Tallinnan kautta Helsinkiin ja päinvastoin.  Suomalaismatkustajista 50 prosentin odotetaan vaihtavan konetta Tallinnassa ja jatkavan jonnekin Estonian Air:n 24 kohteesta.


Helsingin reitille on jo olemassa kasvusuunnitelma aina kuuteen päivittäiseen lentoon saakka. Pyrkimyksenä on tulla suomalaisten matkustajien suosikiksi liike- ja vapaan-ajan matkoilla. Lentojen Tallinnan kautta luvataan sujuvan nautinnollisen rennosti.


Viron Matkailun aluejohtaja Tomas Tärkin mukaan maa on suomalaisten suosikkikohde. Viron matkailu on ollut perinteisesti sidoksissa laivamatkailuun ja Tärk toivookin matkustajien jatkossa huomaavan myös toimivat lentoyhteydet. Vuosi 2011 oli Viron matkailulle menestyksekäs ja yöpymisissä saavutettiin 17 prosentin kasvu. Suomalaisten suosikit ovat Tartto, Saarenmaa ja Kuresaari.


Jääkiekolla isoa näkyvyyttä


Estonian Air ja kansainvälinen jääkiekkoliitto IIHF allekirjoittivat sopimuksen, jonka mukaan Estonian Air on Helsingissä keväällä 2012 pelattavien jääkiekon MM-kisojen kansallinen kumppani ja kisojen virallinen lentoyhtiö. Sopimuksen mukaan Estonian Air saa käyttää MM-kisojen virallista tunnusta, logoja sekä maskottia sopimuksen voimassaoloaikana.


Sopimuksen mukaan Estonian Air jatkaa kisojen virallisena lentoyhtiönä myös vuonna 2013 Tukholman ja Helsingin jakaessa kisavastuun uudelleen. IIHF:n jääkiekon maailmanmestaruuskilpailua seuraa noin 650 miljoonaa katsojaa 120 maassa.


Kasvuodotukset ovat realisoitumassa


Taskilan mukaan Estonian Air:n vuosi 2011 päätyy tappiolla mutta kuluva vuosi näyttää ennakkovarausten valossa erinomaiselta. Vuodelle 2012 ennakkovarauksia on jo yli kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna ja kesäkuukausille varauksia on jo nelinkertainen määrä. Kysyntä on kasvanut tammi-helmikuussa noin 20 prosenttia ja maaliskuussa jopa 25-30 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.


Estonian Air kuljetti vuonna 2011 678 000 matkustajaa ja vuoden 2012 arvio on 850 000 matkustajaa mutta senkin uskotaan ylittyvän koska tavoitteesta on myyty jo 40 prosenttia. Yhtiön suosituimmat kohteet ovat Amsterdam, Brussel, Wien, Hannover ja Kööpenhamina.


Kesäkaudelle Estonian Air:n yhteyksien määrä kasvaa jopa 330 prosenttia. Vuonna 2011 vaihtoyhteyksiä Tallinnasta oli tarjolla 96 ja nyt niitä on jo 421. Estonian Air arvioi vaihtomatkustajien määräksi Tallinnassa jopa 60 prosenttia vuoden 2012 matkustajista Yhtiö operoi Tallinnasta 24 kohteeseen.


Lippujen hinnat sisältävät matkatavaran, verot ja muut maksut. Lennoilla tarjotaan ilmainen välipala ja juotavaa.


Taskila kieltää yhtiön neuvottelevan Finnairin kanssa JV-yhteistyöstä mutta jättää toki oven auki yhteistyölle, mikäli Finnair tahtoo syöttää matkustajia Estonian Airin verkostoon Tallinnaan.


Laivasto kasvaa


Estonian_ES-AEAEstonian Air korvaa koko kapearunkokoneensa ja regional-laivastonsa Embraerin E-Jeteillä. Määrä kasvaa vuoteen 2016 mennessä 12 ERJ-koneeseen sekä kuuteen turboprop-koneeseen.  Yhden koneperheen konsepti tarjoaa joustavaa kapasiteettia ja samalla voidaan jatkaa liikenteen laajentamissuunnitelmia sekä uudistaa laivastoa nykyaikaiseksi. Uudet E-Jetit tarjoavat erinomaisen lentokokemuksen asiakkaille ja ne pitävät yhtiön mukana kilpailussa sekä antavat mahdollisuuden laajentua markkinoilla pienemmällä riskillä, kuin isoilla suihkukoneilla.


Estonian Air vuokrasi Finnairilta neljä E170-konetta, joista viimeinen liittyy laivastoon lähiviikkoina. Koneet on vuokrattu vuoteen 2015 saakka. Vuosina 2013-2015 yhtiö vastaanottaa Embraerilta ostamansa kolme E175- ja yhden E190-koneet sekä vuokraa markkinoilta neljä E190-konetta.


Ehdolla laivastoon on myös E195-kone mutta sellaisen liittyminen laivastoon on vielä auki.  Yhtiö tulee näillä näkymin kuitenkin olemaan maailman ensimmäinen operaattori, joka lentää kaikilla ERJ-sarjan koneilla E170, E175, E190 ja E195. Suurin E195-kone tuo Estonian Air:lle saman kapasiteetin kuin nykyinen Boeing 737 mutta Embraerin operointikulut ovat huomattavasti halvemmat. Lisäiloa konevalinnasta tulee myös tiedosta, jonka mukaan KLM:n ja Lufthansan matkustajat ovat tyytyväisempiä Embraer-koneisiin kuin 737-kalustoon.


Potkurikonekaluston uusinnasta neuvotellaan parhaillaan ja yhtiön Saab 340-koneita ollaan korvaamassa joko EADS:n ATR-koneilla tai Bombardierin Dash Q-sarjalla.