Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kertoo, miten hän on henkilökunnan kanssa rakentamassa uutta tulevaisuuden Finnairia ilmailutoimittajien tapaamisessa lokakuun 20. päivä.
Vehviläinen kertoo Finnairin olevan laatuyhtiö, jonka sisäinen toiminna laatu on erinomaisella tasolla vuonna 2011. Taso on jopa parempi, kuin koskaan yhtiön historiassa. Palvelukulttuurin ja kehittäminen ja palveluidentiteetin terävöittäminen alkaa jo näkymään. Negatiivisten asiakaspalautteiden määrä on laskenut 16 prosenttia ja positiivisten palautteiden määrä moninkertaistui. Mittausajankohtana matkustajamäärät olivat kasvussa.
Vehviläinen kertoo haasteiden olevan rakenteelliset ongelmat ja heikko tuottavuus. Norwegianin tuoma uusi kilpailuasetelma toi ongelmat Euroopan syöttöliikenteeseen mutta kaukoliikenteen tilanne on vielä kohtalainen. Haasteita asettaa myös globaali talouden nykytila, öljyn hinnan nousu, lisääntyvä kilpailu ja konsolodoituva markkina.
Haasteiden lisäksi Vehviläinen kertoo yhtiön mahdollisuuksista. Aasian strategia on edelleen toimiva ja yrityssopimukset ovat kasvussa. Singaporen reittiavaus on lähtenyt hyvin liikkeelle ja Finnair on numero kolmonen Aasian via liikenteessä. Yhtiön osuus EUR-Aasia liikenteestä on 5-6 prosenttia. Toulousen vierailun aikana toimitusjohtaja kertoo käyneensä uuden A350 koneen matkustamon mockupissa ja sen tuoneen hymyn huulille. Finnair on ensimmäinen eurooppalainen operaattori, joka ottaa konetyypin käyttööön.
Flybe Nordic on Vehviläisen mukaan alueellisen lentämisen haastaja ja syöttöliikenteen tehokas operoija. Yhtiössä Flybe on ohjaajan paikalla tekemässä itsenäisiä päätöksiä. Yhtiö lentää syöttöliikenteen lisäksi myös point-to-point liikennettä mm. Uumajaan ja Tartoon.
Uuden Finnairin lääkkeet ovat kulut alas ja lisää liikevaihtoa palvelua unohtamatta. Cateringin, Tekniikan ja hallinnon kilpailutus on käynnissä. Suunnittelu ja implementointi on jo pitkällä. Swissportin tuleminen tuo vankkaa osaamista maahuolintaan. Lentämisen osalta tarkastellaan jokaista liikennelajia. Lentämisen uudet tuotantoalustat ovat Flybe Nordic ja rahtiyhtiö NGA. Yhtiön päätavoitteena on kuitenkin oma lentäminen ja operaatioiden pitäminen omissa käsissä eikä ulkoistaminen. Asiaan vaikuttaa tietenkin kustannustason säilyminen järkevänä.
Henkilöstöä toimitusjohtaja kehuu järkeväksi ja ymmärtäväiseksi. Lentäjien 5 prosentin palkanalennus ja 13 prosentin säästöt yksikkökustannuksista saavat erityismaininnan kuten myös kabiinin kanssa saadut 8-9 prosentin säästöt yksikkökustannuksista edellisen neuvottelukierroksen aikana. Työtunnin kehitys on kaiken A ja O ei palkka. Nyt lentäjien kanssa neuvoteltavassa sopimuksessa on kysymys isoista asioista. Lisää pilotteja tarvitaan mikäli kaikki lentäminen tehdään itse. Neuvotteluiden hän sanoo lentäjien kanssa kuitenkin sujuvan rauhallisesti ja rakentavasti. Toiveissa on rauhanomainen sopimus.