Miehittämättömän ilmailun kasvu on kovassa vauhdissa ja toimijoilta peräänkuulutetaan vastuuta. Uudella kasvualalla ei tässä vaiheessa olisi tilaa imagotappioille. Lentoturvallisuutta ja uusien tulokkaiden sujuvaa nousua yhteiseen ilmatilaan pyritään varmistamaan monin ennaltaehkäisevin sekä vapaan sääntelyn keinoin. ”Miehittämättömän ilma-aluksen määräykset ovat paljon laajempi käsite kuin kaikkien tunteman kuvauskopterin toiminta. RPAS-laitteita ovat kaikki aina nanokopterista jopa 15 000 kg:n painoiseen Global Hawkiin. Suomessa toiminta on kuitenkin keskittynyt pääasiassa alle 25kg luokkaan”, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola. Trafi on saanut runsaasti palautetta nykysääntelyn vaikuksista ja sen mukaan hyvääkin tarkoittavat sääntelyn kohdat ovat aiheuttaneet tulkinnallisia epäselvyyksiä. Korjauksia on kuitenkin luvassa mutta mitään aikataulua sille ei toistaiseksi ole. Suomessa on Euroopan parhaat mahdollisuudet järjestää RPAS-toimintaa (Remotely Piloted Aircraft Systems) ilmatilan ja alueiden kannalta. Uuden ja nopeasti kehittyvän alan sääntely on haasteellista, sillä standardit vanhentuvat nopeasti. Nyt tärkeäksi nähdäänkin myös kokemusten ja tilastojen kerääminen. Tulevaisuuden iso liiketoiminta-alue on ns. BVLOS-toiminnassa (Beyond Visual Line of Sight), jossa operoidaan lentoja ilman näköyhteyttä RPAS-laitteeseen. Suomessa näkyvin kokeilu on ollut Postin, RPAS-operaattori Sharper Shapesin ja Verkkokauppa.comin koelentosarja lähetyksissä Verkkokauppa.comin Jätkäsaaren myymälän ja Suomenlinnan välillä. Nykyisellään BVLOS-toimintaan vaatimuksena olevan ilmailun vaara-alueen eli D-alueen perustaminen ottaa aikaa noin 8 viikkoa. ”Yleisesti ottaen palautteessa on ollut esillä perinteisten lennokkiharrastajien uudet ongelmat. Ammattilaiset puolestaan ovat tykänneet sääntelystä. Kaikki palaute kerätään ja niiden pohjalta mietitään muutoksia. Yksi hankalin asia on tarkka kiloraja. Aina on jokin laite, joka jää juuri rajan väärälle puolelle. Tuoreen säänteyn osalta tarvitaan vielä hienosäätöä”, kertoo Hannola. Miehittämöttämän ilmailun osalta toiminnassa on huomioitava yhtälailla Puolustusvoimat ja Rajavartiolaitos sekä harrastajat, jotka ovat tulevaisuuden ammattilaisia. ”Trafi valmistautuu kansainväliseen sääntelyyn vaikuttamiseen. Mikäli vapaan sääntelyn sääntelyn vakuuttamisessa ei onnistuta on luvassa melkoista sääntelyä mm. lupakirjavaatimusten osalta”, avaa Hannola näkymiä. Suomen liberaali RPAS-säännöstö on huomattu maailmalla ja mm. EASA:n johtaja Patrick Ky on todennut sääntelyn olevan erittäin vapaata. ”Muissa eurooppalaisviranomaisissa on ollut havaittavissa pehmenemistä mutta työtä on vielä tekemättä”, kertoo Hannola RPAS/UAS -laitteiden lentoliikenteelle aiheuttamat uhat ovat olleet kuluvan vuoden aikana kovassa kasvussa Yhdysvalloissa. Vuonna 2014 FAA sai aiheesta 238 raporttia mutta vuoden 2015 ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana niitä oli tullut jo 630. Suomessa on raportoitu toistaiseksi kahdesta tapauksesta. Harrastajamäärät ovat kasvussa ja erityisesti lähestyvät joulu on lisännyt laitteiden myyntiä Yhdysvalloissa, jossa FAA onkin ilmaissut aiheesta jo huolensa. Kasvua RPAS-laitteiden myynnissä on myös Suomessa, jossa Trafi tekee yhteistyötä mm. Verkkokauppa.com:n kanssa. Nykyisin listayhtiönä toimintaa harjoittava Verkkokauppa.com ei raportoi tuotteiden tai tuotealueiden myyntiä muuten kuin virallisten tulosjulkistusten muodossa. Myyntimäärät ovat kuitenkin selvässä kasvussa. ”Näyttää kuitenkin siltä, että ko. tuotteet kiinnostavat asiakkaita ja harrastajamäärät ovat edelleen kasvamassa. Asiakkaat ovat kiinnostuneita Walkera, DJI Phantom, Parrot ja Yunec merkkisista laitteista. Edullisemman pään laitteita menee kaupaksi selkeästi enemmän kuin kalliimpia, mutta harrastuksen kehittyessä tulemme näkemään varmasti siirtymää vieläkin arvokkaampiin ja monipuolisempiin laitteisiin”, kertoo Verkkokauppa.com:n Esa Hjerppe . ”Oletamme asiakkaiden olevan perillä harrastukseen liittyvistä velvoitteista ja merkityksellisistä asioista. Myyjille on pidetty aiheesta koulutus ja he kertovat asiakkaalle Trafin määräyksistä. Myymme paljon tuotteita etämyyntinä ja lähetämmekin automaattisesti kaikille etänä ostaneille asiakkaille Trafin Lennokkien lennättämisen ABC -dokumentin automaattisesti sähköpostilla. Tämän lisäksi isoimmissa multikoptereissa on asiasta muistuttava teksti tuotetietojen yhteydessä”, kertoo Hjerppe yhtiön käytännöistä. Yhdysvalloissa FAA julkaisi oman Know Before You Fly (B4UFLY) -älypuhelinsovelluksen, joka jakaa käyttäjille laajasti tietoa. Trafi ei ole vielä tekemässä vastaavaa mutta asia on kuitenkin tutkinnan kohteena. ”Lennokki muuttuu yllättävän helposti RPAS-laitteeksi. Saman laitteen käyttöön liittyvät säännöt muuttuvat olennaisesti, kun lennokkiin lisätään kamera. Kaikkea tietoa ei voida tuoda tarjottimella ja toimijoiden on otettava asioista itse selvää myös itse”, jatkaa Hannola. Näkyvissä on useita tulevaisuuden vaatimuksia mm. laitteiston ja lennättäjän tunnistamisen sekä paikallistamisen osalta. Lähitulevaisuudessa voi olla tarve myös RPAS/UAS-laitteiden omalle automaattiselle lennonjohtojärjestelmälle, joka huolehtii lentoradoista vilkkaassa ilmatilassa. Myös torjuntamenetelmät kehittyvät. RPAS-laitteiden tuhoamiseksi on jo kehitetty laserase sekä erinäisiä ohjaustaajuuksia häiritseviä laitteistoja. Lue myös:
|
|||