Uusi teknologia tuo jopa 70 lisäsekuntia kirkkaan ilman turbulenssin ja tuulisiirin havainnointiin

EcoDemonstrator_Fedex_777FBoeing ja japanilainen JAXA aloittavat koelennot LIDAR-laserkeilaukseen perustuvalla tutkajärjestelmällä. Kehitetyn teknologisen ratkaisun avulla havaitaan valmistajan mukaan kirkkaan ilman turbulenssi (CAT) sekä tuulisiiri ja sitä kautta parannetaan lentoturvallisuutta.

 
Boeing ja JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) ovat kehittäneet LIDAR (Light Detection and Ranging) -teknologiaan pohjautuvaa kaupallista ratkaisua vuodesta 2010 lähtien. JAXA:n LIDAR mahdollistaa CAT-alueen havaitsemisen 17,5 kilometrin etäisyydeltä, joka tarkoittaa liikennekoneen nopeudella ajassa noin 70 sekuntia. Sen aikana ohjaajat ehtivät varoittaa matkustamohenkilökuntaa sekä sytyttämään turvavyön merkkivalon.

 Matkalennolla ilman turvavöitä paikallaan istuva tai käytävällä seisova matkustaja voi saada jopa vakavia vammoja lentokoneen joutuessa CAT-alueelle. JAXA:n mukaan turbulenssialueiden havainnointi voisi vähentää loukkaantumisia jopa 60 prosentilla.

Samaan tapaan laitteisto havaitsee myös tuulisiirin eli windshear-ilmiön syntymisen. Kumpaakaan ilmiötä ei voi havaita paljaalla silmällä. Järjestelmä lähettää laservaloa, joka hajoaa ilman pienistä partikkeleista. Niiden heijastuvuutta mitattaessa selviää myös tullen nopeus. LIDARin käyttämät aallonpituudet ovat perinteisen tutkajärjestelmän käyttämiä mikroaaltoja lyhyempiä.

Laitteisto on saatu puristettua vain 83,7 kg:n painoiseksi, joka vastaa noin yhden matkustajan ja tämän käsimatkatavaran painoa. LIDAR-järjestelmä asennetaan Boeingin viidennen sukupolven ecoDemostrator-koelentokoneeseen, jonka avulla selvitetään uusien teknologioiden kaupallisia mahdollisuuksia.

Kuuden viikon mittaiset koelennot lennetään vuoden 2018 aikana ja mukana on yli 30 erilaista uutta teknologista ratkaisua. Koelentokoneessa on ohjaamojärjestelmien lisäksi myös työntövoimaan liittyvää uutta laitteistoa.

Boeingin nykyisenä ecoDemonstrator-koneena on Fedexin omistama Boeing 777 -rahtikone. Kaikkiaan noin kolme kuukautta kestävän ecodemonstrator uran jälkeen rahtikone palaa takaisin Fedexin laivastoon.

Boeing on vuodesta 2012 lähtien lentänyt koelentoja ecoDemonstrator-koneilla parantaakseen lentoturvallisuutta sekä kehittääkseen ympäristöystävällisempiä teknisiä ratkaisuja. Aiempina ecoDemostratoreina ovat toimineet Boeing 737-800, 757, 787 ja Embraer E170 -koneet. Kaikkiaan koelennoilla on selvitetty yli 60 erilaisen järjestelmän toimivuuksia.