KLM:n lennolla KL767 Amsterdamista Karibian Aruballe suuntautuneen lennon aikana A330-200 -koneen polttoainesäiliöissä oli 20 prosenttista biopolttoainetta, joka oli valmistettu ruokaöljystä. Lennon pituus oli noin kymmenen tuntia. EU:n rahoittamassa ITAKA-projektissa (Initiative Towards Sustainable Kerosene for Aviation) on tavoitteena tukea uusiutuvan lentopolttoaineen kaupallistamista ja käyttöä Euroopassa. Airbus on mukana isossa roolissa keräten tietoja lennoilta niin polttoainejärjestelmästä ja koneeen suoritusarvoista. ITAKA-ohjelman lennoista 20 kaukolentoa operoidaan Airbus-koneilla. Kehityskonsortiossa ovat mukana Airbus, BIOTEHGEN, Camelina Company España, CLH, EADS IW, Embraer, EPFL , MMU, SENASA, RE-CORD, Neste Oil ja SkyNRG. Lue myös:
|
|||