ANS Finland on Suomen valtion 100 % omistama erityistehtäväyhtiö, jonka vastuulla on Suomen ilmatilanhallinta. ANS Finlandiin siirtyi Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan tehtävät ja henkilöstö, sekä ilmailualan oppilaitos Avia College. Henkilöstöä yhtiön palveluksessa on kaikkiaan noin 400. Heistä suurin osa on lennonjohtajia ja lennontiedottajia.
Suurimmat operaatiomäärät hoidetaan Helsingin lennonjohdossa. Vuositasolla operaatioita on noin 180 000. Arkipäivisin niitä on noin 600 per vuorokausi ja viikonloppuisin noin 400. Suomen aluelennonjohto puolestaan käsittelee vuosittain noin 280 000 lentoa. Niistä noin 53 000 on ylilentoja. Keskimäärin lentoja on aluelennonjohdolla päivässä noin 740. Kapasiteetin osalta lentoreittiviiveet olivat minimaaliset vuoden 2017 aikana. Keskimäärin viive oli 0,005 minuuttia per lento. Turvallisuuden osalta vuonna 2017 tapahtui vähemmän kiitotiepoikkeamia ja porrrastuksen alituksia kuin edellisvuonna. Ainoastaan yksi kiitotiepoikkeama johtui lennonjohdon toiminnasta. ANS Finlandin toiminta on ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana alkanut taloudellisesti vahvasti. Yhtiön liikevaihto oli tilikaudella 63,9 miljoonaa euroa ja liikevoitto 9,3 miljoonaa euroa. Laskennallinen liikevaihto koko vuodelle on noin 83 miljoonaa euroa. Siitä lentoreittipalveluiden osuus on yli puolet eli 47 miljoonaa euroa. Helsinki-Vantaan osuus on noin 16 miljoonaa euroa ja muun toiminnan osuus on 20 miljoonaa euroa. Vuoden 2017 investointitoteutuma oli 4 miljoonaa euroa. Suurimpia investointiprojekteja olivat valtakunnallisen lennonvalvontajärjestelmän (Wide Area Multilateration System) käyttöönottoprojekti, lennonjohdon käytössä olevien ilmailuradioiden uusiminen, lennonvarmistuksen päätietojärjestelmän uusiminen sekä liittyminen yhteiseurooppalaiseen tietoliikenneverkkoon. Suorituskykyhaasteiden ohella myös kilpailu on lisääntymässä alalla ja ANS Finland saattaa lisätä yhteistyötä Viron kanssa FINEST-hankkeessaan. Lennonvarmistusyhtiö saattaa osallistua myös muiden maiden kilpailutushankkeisiin. Edessä saattaa olla myös lähilennonjohtopalveluiden kilpailuttaminen ja etätornit tekevät tuloaan. Taivaalle kasvavissa määrin tulevat dronet aiheuttavat myös omia haasteitaan ilmatilanhallintaan avaruusmatkailun mahdollista kasvua unohtamatta. Edellisten lisäksi tuloaan tekee myös liikenteenohjauskonserni, jonka alaisuuteen suunnitellaan tie-, ilma-, meri- ja raideliikennettä. Lue myös:
|
|||