Boeing ja US Navy ovat toteuttaneet kaikkiaan neljän koelennon sarjan Patuxent Riverin laivastotukikohdassa. Koelennoille osallistuneista kolmesta Boeing EA-18G Growlerista vain yhdessä oli lentäjät ja kaksi muuta toimi ns. miehittämättömänä. Kaikkiaan koelentojen aikana suoritettiin 21 erilaista tehtävää.
Hävittäjien muunnostyöt oli tehty kesällä 2019 ja niihin oli asennettu viimeisimmät DTPN (Distributed Targeting Processor Network ja TTNT (Tactical Targeting Network) -järjestelmät. Koelennot näillä koneilla aloitettiin syyskuussa 2019. Nyt julkistetut lentokokeet tehtiin myöhemmin edellisvuoden aikana. Suoritetut koelennot ovat osa Merivoimien Navy Warfare Development Commandin FLEX 19 MUMT (Fleet Experimentation, Manned Unmanned Teaming) -harjoituksia. Tällä kertaa selvitettiin miehittämättömien taistelutehtävien mahdollistavan teknologian toimivuutta F/A-18 Super Hornet ja EA-18G Growler -koneissa.
"Koelennoilta voidaan saada synergiaetuja myös US Navyn muiden miehittämättömien alustojen toimintaan", jatkoi Brandt. Uusi teknologia mahdollistaa Merivoimille sensoreiden lähettämisen entistä kauemmas, mutta pitäen miehitetyt koneet edelleen turvallisella alueella. Yhden koneen ohjaajat voisivat siis ohjata tehtävällä useampaa miehittämätöntä konetta ilman, että se nostaa työkuormaa merkittävästi. Tällainen toiminta toisi parannusta myös tilannetietoisuuteen. Miehittämättömiä koneita ei tarvitse mikromanageroida vaan ne toimivat ns. uskollisina siipimiehinä tehtävässä. Hankkeella tähdätään saumattomaan yhteistyöhön miehitettyjen ja miehittämättömien ilma-alusten välillä. Koelennot osoittavat Boeingin mukaan Super Hornetin ja Growlerin kykenevän tälläiseen toimintaan jo nykyisellään. Lentotietojen analysoinnin jälkeen luvassa on laajempia hankkeita miehitettyjen ja miehittämättömien ilma-alusten välillä. Tälläiseen hankkeeseen kuuluu pian siis F/A-18 Super Hornet, EA-18G Growler ja miehittämätön ilma-alusjärjestelmä.
Kyseisen The Loyal Wingman -hankkeen koelentojen odotetaan alkavan vuoden 2020 aikana. Boeing F/A-18 Super Hornet, ELSO-versio EA-18 Growler sekä UAV-järjestelmät toimisivat yhdessä tulevaisuuden taistelukentällä.
Boeingin hävittäjien nykyversiot tulevat Suomeen suorituskykyjä todentavaan HX Challengeen helmikuussa 2020. MH Päivitys kello 23.55: Lisätty Boeingin vahvistama tieto turvaohjaajista ja koneiden muutoksista sekä koelentoaikatauluista. Lue myös:
|
|||