Viimeinen nelimoottorinen Boeing 747 Jumbojet on 6. joulukuuta 2022 siirretty viimeistelyvaiheisiin Boeingin Everettin tuotantolinjalta. Tämä ikoninen konetyyppi muutti matkailumaailmaa 1970-luvulta lähtien. Viimeinen koneyksilö on Atlas Airille alkuvuodesta 2023 toimitettava 747-8F-rahtiversio. Boeing 747 -koneilla on ollut merkittävä rooli Boeingin historiassa. Pääinsinööri Joseph F. Joe Sutterin johdolla Boeing onnistui kehittämään maailman suurimman lentokoneen ennätysajassa, sillä aikaa konseptista esittelyyn kului vain 29 kuukautta. Varsinaisesti hanke käynnistyi vuonna 1966 ja ensimmäisen koneyksilön valmistus käynnistyi vuonna 1967. Tuotantolinjalta ensimmäinen 747-121 -koelentokone (N7470, RA001, City of Everett) valmistui vuonna 1968 ja ensilento toteutui vuonna 1969. Tämä uusi nelimoottorinen konetyyppi tuli markkinoille kaupallisen suihkukoneliikenteen kovan kasvun vaiheessa, jota olivat tuolloin vetäneet Boeing 707 ja Douglas DC-8 -koneet. Kaupallinen ensilento tapahtui 22. tammikuuta 1970, kun Pan Am lensi jumbolla New Yorkista Lontooseen. Vuosien varrella jumbojeteillä on kuljetettu matkustajien lisäksi presidenttejä, rahtia, avaruussukkuloita ja varamoottoreita, torjuttu ohjuksia laserilla, sammutettu metsäpaloja sekä ilmatankattu sotilaskoneita. Boeing kertoi jo heinäkuussa 2020 jumbojettien tuotannon päättyvän vuonna 2022. Nyt, kun tuotannon käynnistämisestä on kulunut jo noin 55 vuotta tuli vastaan päivä, kun viimeinen Boeing 747 valmistui Everettin kokoonapanolinjalta. Viimeinen asiakas on maailman suurin 747-operaattori Atlas Air, joka tilasi neljä 747-8F-rahtikonetta vielä tammikuussa 2021. Edelliseen 747-400F -versioon nähden -8F -rahtikone tarjosi 20 prosenttia enemmän hyötykuormaa ja 16 prosentin säästöt polttoaineen kulutuksessa. "Yli puolen vuosisadan ajan kymmenet tuhannet Boeingin työntekijät ovat rakentaneet tätä upeaa lentokonetta, joka todella muutti maailmaa. Olemme ylpeitä siitä, että konetyyppi jatkaa lentoja ympäri maailmaa vielä tulevina vuosina", sanoi Boeingin 747- ja 767-ohjelmien johtaja Kim Smith. Boeing 747 oli maailman ensimmäinen laajarunkokone ja vuodesta 1967 lähtien niitä on valmistettu kaikkiaan 1574 koneyksilön verran. Viimeisimmät koneyksilöt ovat Boeing 747-8F-rahtikoneita ja viimeinen asiakas on siis Atlas Air. Matkustajaversioista viimeisin versio on 747-8I (intercontinental), jollaisia on käytössä mm. Lufthansalla. Viimeiset lopulliseen muotoonsa valmistuvat Boeing 747-8I -koneet ovat Yhdysvaltain presidentin seuraavat ns. Air Force One -koneet. Ne modifioidaan aiemmin valmistuneista koneyksilöistä, jotka eivät koskaan päätyneet asiakkaalle saakka. 76,2 metriä pitkä Boeing 747-8 on maailman pisin kaupallisessa käytössä oleva lentokone. Koneen rahtiversio voi kuljettaa jopa 133,1 tonnin hyötykuorman. Se mahdollistaisi jopa 10699 kultaharkon tai 19 miljoonan pingis- tai golf-pallon kuljettamisen yhdellä lennolla. Toisin kuin odotettiin ei ns. erittäin suurista lentokoneista tullut myyntimenestystä vaikka ne olisivat tarjonneet ratkaisua mm. suurten lentoliikenteen solmukohtien ruuhkiin. Yhdellä koneella olisi voitu korvata kaksi pienempää, joka olisi vapauttanut lähtöslotteja. Polttoainetehokkaammat kaksimoottoriset laajarunkokoneet kuten Airbus A350 ja Boeing 787 ovat käytännössä syrjäyttäneet suuremmat konetyypit. Jumbojettejä nähdään kuitenkin vielä pitkään muutaman matkustajaliikenneoperaattorin ja rahtiyhtiöiden väreissä. Valmistuksen päättymisestä huolimatta jumbojeteillä tulee aina olemaan oma erityinen paikkansa ilmailuhistoriassa. Ensimmäinen 747 Jumbojet (001) on esillä Seattlessa sijaitsevan Museum of Flightin näyttelyssä Aviation Pavilionin katetuissa tiloissa. Lue myös:
|
|||