Jumbo Jettien aikakausi päättyy vauhdilla - British Airwayskin luopuu etupainotteisesti 747-400 -koneista

BA_747_400Koronaviruspandemian myötä merkittäviin talousvaikeuksiin joutuneet lentoyhtiöt siirtävät ikääntyvää kalustoaan etupainotteisesti kohti ilmailuhistoriaa. Näin on käymässä vuosikymmeniä palveluksessa olleille lähes kaikkien tunnistamalla Boeing 747 Jumbo Jet -kalustolle matkustajaliikenteen osalta. Vastaava kohtalo vaikuttaa tulleen eteen myös muille nelimoottorisille matkustajakoneille.

 

IMG_20181116_052437Lentoyhtiöt ympäri maailmaa ovat ilmoittaneet luopuvansa ikääntyvistä ja paljon polttoainetta kuluttavista nelimoottorisista Boeing 747-400 -koneista. Lentoyhtiöt ovat jo aiemminkin ilmoittaneet luopuvansa kyseisistä koneista, mutta nyt koronaviruspandemian myötä aikataulu on ollut nopeutettu.

Queen of Sky -nimelläkin kutsutut kyhmyniskaiset Boeing 747-400 -koneet poistuvat matkustajaliikenteestä viimeisimmän ilmoituksen mukaan myös British Airwaysiltä. Alunperin sunnitelma oli lentää koneilla pidempään ja poistaa ne käytöstä vasta vuoden 2023 loppuun mennessä.

G-BNLY_230719Perinteikäs brittiyhtiö vietti vuonna 2019 satavuotisjuhlijaan ja maalasi mm. kolme Jumbo Jettiään erikoisväreihin yhtiön historillisten maalauskaavioiden mukaan. Sen nykyinen yhtiön 31 Boeing 747-400 -koneen laivasto on maailman suurin.

Aiemmin vastaavat ilmoitukset 747-400 Jumbo Jettien käytöstä poistosta matkustajaliikenteessä ovat antaneet Euroopassa ainakin KLM, Corsair sekä Lufthansa, jonka matkustajaliikenteen käyttöön jää edelleen uusinta versiota edustavia Boeing 747-8 Intercontinental -koneita.

LH_747400_7478ILufthansan uudet Boeing 747-8I -koneet ovat pian ainoita eurooppalaisyhtiöiden matkustajaliikenteessä käyttämiä jumboja. Samaa konetyyppiä matkustajaliikenteessä käyttävät myös Air China ja Korean Air.

Muista maailman lentoyhtiöistä mm. Qantas ilmoitti kesäkuun lopulla luopuvansa viimeisistä kuudesta 747-400 -koneestaan välittömästi. Australialaisyhtiö järjesti työntekijöidensä sekä asiakkaidensa pyynnöstä kuitenkin kolme erillistä tunnin mittaista “farewell jumbo joy flights” -lentoa.

Qantas_B747_LongreachNe lennettiin Sydneystä, Canberrasta ja Brisbanesta heinäkuun 2020 aikana. Business-luokan lipun hinta oli sopivasti 747 Australian dollaria ja economy-luokassa yhtä osuvasti 400 dollaria.

Viimeinen Qantasin Boeing 747-400 -kalustolla lennettävä lento nousee ilmaan Sydneystä 22. heinäkuuta 2020. Lennonnumero on luonnollisesti QF7474. Sitä edeltävät juhlallisuudet yhtiön työntekijöille.

Amerikkalaisoperaattorit ovat luopuneet Boeing 747-400 -koneistaan jo aiemmin ennen pandemian alkua.

Boeing 747-400 -koneiden kohtalo uhkaa myös muiden nelimoottorikoneiden kuten Airbus A340- ja A380-koneiden tulevaisuutta matkustajalennoilla.


Boeing 747 Jumbo Jet nousi ilmaan vuonna 1969

RA001_2Nelimoottorisen ja kyhmyniskaisen Boeing 747 -koneen eri versioiden matka maailmalla alkoi vuonna 1969 tapahtuneesta ensilennosta. Virallisesti kyseinen koneohjelma käynnistyi vuonna 1966.

Uusi nelimoottorinen konetyyppi tuli markkinoille kaupallisen suihkukoneliikenteen kovan kasvun vaiheessa, jota tuolloin olivat vetäneet Boeing 707 ja Douglas DC-8 -koneet.

Vuosien varrella Jumbo Jeteillä on kuljetettu matkustajien lisäksi avaruussukkuloita ja varamoottoreita, torjuttu ohjuksia laserilla, sammutettu metsäpaloja sekä ilmatankattu sotilaskoneita.

Qantas_747_5_enginesNyt 2020-luvulla monet lentoyhtiöt poistavat laivastostaan vanhentuvia 747-400 -koneita eikä Boeingin uusin versio Queen of Sky:stä eli 747-8I ei ole ollut myyntimenestys. Sen tuotannon odotetaan päättyvän piakkoin, kun polttoainetehokkaammat kaksimoottorikoneet ovat markkinoiden suosiossa.

Nykyisin Boeing valmistaa kuusi 747-8I/F -konetta vuodessa. Kaupaksi on mennyt enemmän F eli rahtiversioita. Tilauskirja tyhjenee näillä näkymin vuoteen 2022 mennessä.

Boeing 747 Jumbo Jet -koneita nähtäneen muutaman matkustajaliikenneoperaattorin lisäksi kuitenkin vielä pitkään rahtiyhtiöiden väreissä.

AF1_ApronYksi kuuluisimmista 747-koneista lienee ns. Air Force One eli Yhdysvaltain presidentin kone. Kaksi nykyistä presidentin käyttämää konetta korvataan uusilla Boeing 747-8I -version koneilla, joita muokataan parhaillaan tulevaa käyttöä varten.

Toinen merkittävä erikoisversio on jättimäinen Boeing 747 Dreamlifter -rahtikone, jota amerikkalaisvalmistaja käyttää kuljettaessaan lentokoneen osia tuotantolinjoilleen.

 

LufthansaBlue_1

G-CIVB_250719

 

 G-CIVU_300819

 

 

 

 

F-HSEA_240619 

 

 

PH-BFE_090416 

 

 

 

 

Lue myös: