Lentokonemarkkinoilla on nyt tarjolla todellinen lentävä palatsi, kun Qatar Amiri Flightin VVIP-mallin Boeing 747-8I BBJ (Very, Very Important Person, Boeing Business Jet) -laajarunkokone on laitettu myyntiin. Kyseessä on erittäin harvinainen versio suositusta jumbojetistä, jonka valmistusta ollaan lopettamassa. Sveitsiläisen AMAC Aerospacen myyntilistalla oleva Boeing 747 on viimeisintä jumbojetin versiota eli 747-8 Intercontinental (A7-HBJ, MSN 37075). Koneyksilö on valmistettu vuonna 2012, mutta sillä on lennetty vain noin 1100 lentotuntia alle 300 lennolla. Matkantekoa jouduttavat neljä GEnx-2B67/P -moottoria, joiden käyttötunnit ovat samaiset noin 1100 lentotuntia. Ilmastointia ja koneen sähköjärjestelmää on käytetty maassa merkittävästi enemmän matkustajia odotellessa, sillä koneen sähköä ja ilmaa tuottavan APU-moottorin käyntiaika on 2743 tuntia. Normaaliversion jumbojet kuljettaa matkustamossaan noin 400 matkustajaa. Tämän VVIP-version laajarunkokoneessa 89 matkustajaistuinta ja 14 paikkaa matkustamohenkilökunnalle. Boeing 747-8I:n matkustamossa on tilaa 444,6 neliömetrin verran. Koneeseen on asennettu Greenpoint Technologiesin Aeroloft-moduuli kabiinin yläpuolelle ja se tarjoa vielä 36,5 neliömetrin lisätilat. Jumbojetin tunnusomaisen kyhmyn eli yläkannen tiloissa on suuri lounge-alue sohvineen. Pääkannella koneen etuosassa on yksityisosasto, josta löytyy kaksi erillistä makuuhuonetta ja suuri kylpyhuone ja wc-tila. Koneessa on kaikkiaan kahdeksan vuodetta, seitsemän wc-tilaa ja kaksi kylpyhuonetta. Luonnollisesti tämän tason lentokoneen kylpyhuoneessa on myös suihkut (linkki kuviin uutisen lopussa). Myös viihdejärjestelmään on panostettu ja koneessa on useita lentokonemittakaavassa jättimäisiä ruutuja aina 55" kokoon saakka. Mukana on luonnollisesti nopea Ku-taajuusalueen internet-yhteys. Matkustusmukavuutta on paranneltu myös lisäeristyksellä ja melutaso koneen oleskelutiloissa on 50-52 dB +/-2dB. Myynnissä olevan koneen hintaa ei ole kerrottu, mutta pikkurahalla se ei irtoa. Vuoden 2019 listahinnoin Boeing 747-8I -koneen hinta oli noin 420 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Sen päälle tähän koneyksilöön on tehty mittava kahden vuoden mittainen VVIP-matkustamoasennus. Myynnissä oleva laajarunkokone on kuulunut Qatar Amiri Flightin laivastoon, joka on osa Qatar Airwaysia. Qatar Amiri Flight kuljettaa ainoastaan kuninkaallista perhettä sekä muuta hallinnon ylintä johtoa. VVIP-operaattorin laivastossa on vielä kaksi 747-8I -konetta sekä Airbus A340, A330 ja kapearunkoisia A320 ja A319 -ACJ-koneita (Airbus Corporate Jet). Qatar on hankkinut vuonna 2019 kahteen 747-8I -koneeseen myös omasuojajärjestelmät. Yhdysvallat on myynyt FMS-kaupan kautta Qatariin kaksi Northrop Grumman AN/AAQ-24(V)N LAIRCM -järjestelmää ( Large Aircraft Infrared Countermeasures). Nyt myytävässä koneessa ei ole tätä järjestelmää. Nelimoottorisen ja kyhmyniskaisen Boeing 747 -koneen eri versioiden matka maailmalla alkoi vuonna 1969 tapahtuneesta ensilennosta. Nyt 2020-luvulla monet lentoyhtiöt poistavat laivastostaan vanhentuvia 747-400 -koneita ja Boeingin uusin versio Queen of Sky:stä eli 747-8I ei ole ollut myyntimenestys. Sen tuotannon odotetaan päättyvän piakkoin, kun kaksimoottorikoneet ovat markkinoiden suosiossa. Nykyisin Boeing valmistaa kuusi 747-8I/F -konetta vuodessa. Kaupaksi on mennyt enemmän F eli rahtiversioita. Tilauskirja tyhjenee näillä näkymin vuoteen 2022 mennessä. Yksi kuuluisimmista 747-koneista lienee ns. Air Force One eli Yhdysvaltain presidentin kone. Kaksi nykyistä presidentin käyttämää konetta korvataan uusilla Boeing 747-8I -version koneilla, joita muokataan parhaillaan tulevaa käyttöä varten. Kuvia koneen sisätiloista AMAC aerospacen myynti-ilmoituksessa. Lisää kuvia Controllerin ilmoituksessa: 2012 BOEING 747-8I For Sale In Basel, ZURICH Switzerland Lue myös:
|
|||