Koelennoilla kehitetään MQ-25 T1 -ilma-aluksen ohjelmistoa sekä käytetään ilmatankkausjärjestelmää. Tulevilla koelennoilla jatketaan aerodynaamisia kokeita ARS-säiliön kanssa laajasti ilma-aluksen suorituskykyalueella. Tulevilla lennoilla edetään myös letkun ja korin esiin laskemiseen sekä takaisin kelaukseen. Edessä on myös koelentoja F/A-18 Super Hornetin kanssa sekä koelentotoiminta lentotukialuksella.
Boeingin miehittämätön MQ-25 mahdollistaa tulevaisuudessa US Navyn lentotukialuksille merkittävän ilmatankkauskyvyn. Nykyisin jopa 25-30 prosenttia US Navyn Super Hornetien lentotunneista raportoidaan käytettävän ilmatankkeritoimintaan. MQ-25 vapauttaisikin ilmatankkaustoimista hävittäjiä muihin tehtäviin sekä mahdollistaa lentotukialukselta toimiville hävittäjille aiempaa pidemmän toiminta-ajan. US Navyn tavoitteena on ollut saada lentotukialuksille uudenlaista suorityskykyä, joka mahdollistaisi Super Hornetien kantaman nostamisen 450 merimailista yli 700 merimailin. Ratkaisun tulisi tarjota jopa 6800 kg polttoainetta 4-6 hävittäjälle 500 merimailin päässä lentotukialuksesta. Uusi miehittämätön ilma-alus toisi lisäksi itsessään myös laajempaa pitkän toiminta-ajan omaavaa ISR-kykyä (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) ilmatilaan. Boeing on toimittanut US Navylle lentotukialustoimintaan hävittäjiä jo yli 90 vuoden ajan. Käyttöön tullessaan MQ-25 Stingray tankkaisi lentotukialuksilla F/A-18E/F -hävittäjiä, EA-18G Growlereita sekä F-35C -häivehävittäjiä. MQ-25 -hankkeessa on hyödynnetty mm. yhtiön Phantom Ray -koelentokonehankkeesta saatuja tietoja. Myös Northrop Grumman kehitti vastaavaa ratkaisua US Navylle, mutta se vetäytyi hankkeesta X-47B -ilma-aluksellaan.
Toinen Boeingin merkittävä miehittämätön ilma-alushanke on Australiassa kehitettävä Loyal Wingman, joka lentäisi hävittäjien siipimiehenä taistelutehtävissä. Pientä määrää miehittämättömiä ilma-aluksia voitaisiin ohjata kaksipaikkaisen hävittäjän takaohjaamosta käsin. Boeing onkin jo suorittanut lentokokeita EA-18G Growlereilla, joita on ohjattu tehtävän aikana kolmannen hävittäjän takaohjaamosta osana MUMT -koelentoja (Manned Unmanned Teaming). Lue myös:
|
|||




