Boeingin toimitusjohtaja Muilenburg Yhdysvaltain senaatin komitean grillauksessa

Muilenburg_senaatissaBoeingin toimitusjohtaja Dennis Muilenburg astui 29. lokakuuta Yhdysvaltain Senaatin liikennekomission eteen koskien 737 MAX -koneiden lentoturvallisuutta sekä tulevaisuutta. Kuulemistilaisuudessa oli paikalla myös muuta Boeingin ylintä johtoa.

 Missisippin senaattori Roger Wickerin johtamassa "Aviation Safety and the Future of Boeing’s 737 MAX" -kuulemistilaisuudessa Muilenberg totesi pahoittelunsa Lion Airin ja Ethiopian Airlinesin lentoturmista, joissa menetettiin 346 ihmishenkeä.

Muilenburg totesi jälkimmäisen turman tutkinnan olevan edelleen kesken, mutta sanoi molempien tapausten johtuneen MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) -järjestelmän toistuvasta aktivoitumisesta väärän kohtauskulmatiedon seurauksena.

Boeing_MAX_wingletToimitusjohtaja kertoi Boeingin tienneen koelentäjiensä huolenaiheista koskien MCAS-järjestelmää, mutta koska kaikki nykyinen tieto ei ollut olemassa ei jälkimmäistä turmaa voitu estää. Ensimmäisen turman jälkeen Boeing ja FAA julkistivat EAD-lentokelpoisuusmääräyksen MCAS-järjestelmästä sekä aloittivat ohjelmistomuutosten kehittämisen (Ilmailuviranomainen antoi kaikkia Boeing 737 MAX -koneita koskevan lentokelpoisuusmääräyksen).

Boeingin Muilenburgin mukaan Boeing on kehittänyt MCAS-järjestelmää saatujen tietojen pohjalta eikä se voi enää aktivoitua yksittäisen anturin tuottaman tiedon myötä. Boeing on lentänyt kaikkiaan 814 koelentoa sekä mittavan määrän simulaattorikokeita yli viidensadan eriosapuolen kanssa. Mukana on ollut 99 asiakasyhtiötä ja 41 eri ilmailuviranomaisen edustajaa.

Senaattorit syyttivät Boeingia myös tärkeän tiedon pimittämisestä viranomaisilta ja lentäjiltä koskien 737 MAX -koneiden ohjausjärjestelmää, joka johti kahteen lentoturmaan.

Kuulemistilaisuudessa mukana ollut Conneticutin senaattori Richard Blumenthal kertoi Boeingin olleen häneen yhteydessä toisen turman jälkeen ja syyttäneen tapauksesta lentäjiä vaikka heillä ei hänen mukaansa ollut mitään mahdollisuuksia selviytyä tilanteesta.

Boeing737MAX_testfltMuilenburgiltä kyseltiin toistuvasti myös millaisia lakimuutoksia tarvittaisiin lentokonevalmistajien paremman valvonnan järjestämiseksi. Muilenberg totesi vain järjestelmän olevan rikki tyyppihyväksynnän ja valvonnan osalta. FAA:n tulisi ottaa vastuuta takaisin valmistajilta, joille toimista on delegoitu jo valtaosa. Tyyppihyväksyntämenettelyn osalta Muilenburg totesi vain, että sitä voidaan kehittää.

FAA:n antaman arvion mukaan työn siirtäminen takaisin viranomaiselle vaatisi jopa 10 000 uutta työntekijää sekä lähes kahden miljoonan dollarin vuosittaista lisärahoitusta.

Kuulemistilaisuudessa nostettiin esiin myös inhimilliset tekijät ja uudet teknologiset järjestelmät sekä niiden yhteensovittaminen. Automaation kehittyessä on tärkeää, että ihmiset ymmärtävät mitä järjestelmät tekevät sekä se, että ymmärretään miten ihminen niiden antamiin ilmoituksiin reagoi.

Montanan senaattori Jon Tester totesi tilaisuudessa ennemmin kävelevänsä kuin nousevansa Boeing 737 MAXin kyytiin.

Boeingin edustajien lisäksi kuulemistilaisuudessa lausuntoja antoivat myös NTSB:n puheenjohtaja Robert Sumwalt ja JATR-työryhmän puheenjohtaja Christopher Hart.

Eri asiantuntijat ovat epäilleet, että oliko osapuolilla liian kiire tuoda Boeing 737 MAX markkinoille kilpailemaan Airbus A320neo-koneiden kanssa.

Lue myös: