Braathens, ATR ja Neste lensivät ATR 72-600 -koneella pelkällä 100-prosenttisella SAF-polttoaineella

BRA_ATR_HEL_1Lentokonevalmistaja ATR, Neste ja Braathens pyrkivät yhteishankkeella nopeuttamaan 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF, Sustainable Aviation Fuel) käytön hyväksyntää ATR-potkuriturbiinikoneissa. Toimijat ovat nyt toteuttaneet koelennon, jossa ATR 72-600 -koneen molemmat moottorit käyttivät 100-prosenttista Nesteen valmistamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta. Koelentosarjan aiemmilla lennoilla toiselle moottorille on syötetty seosta, joka sisältää fossiilista lentopolttoainetta.

Lentokonevalmistaja ATR, suomalainen uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja Neste sekä alueellinen lentoyhtiö Braathens Regional Airlines (BRA) käynnistivät syyskuussa 2021 yhteisen päästövähennyshankkeen saavuttaakseen 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen tyyppihyväksynnän. Nykyisin suurin sallittu sekoitussuhde on 50 prosenttia.

 Neste, Braathens ja moottorivalmistaja Pratt & Whitney Canada toteuttivat ensimmäisen koelennon yksinomaan uusiutuvalla lentopolttoaineella Ruotsissa.

Uusin koelento on osa laajempaa koelentosarjaa, jossa ATR 72-600 -prototyyppilentokoneella on jo suoritettu erinäinen määrä maassa ja ilmassa tehtyjä onnistuneita kokeita ja koelentoja alkuvuodesta 2022 lähtien. Osalla näistä koelennoista on käytetty sataprosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta yhdessä moottorissa. Nyt 100-prosenttista SAF-polttoainetta käytettiin siis molemmissa Pratt & Whitney Canada PW127 -moottoreissa.

ATR:n koelentäjät lensivät Braathensin ATR 72-600 -koneella Etelä-Ruotsin Malmöstä Tukholman Bromman lentokentälle, jonne koelento laskeutui kello 11.46. Lentoaika oli noin tunti ja 20 minuuttia. Koelennon tulokset analysoidaan ja julkaistaan myöhemmin.

Hankkeeseen liittyvien koelentojen arvioidaan jatkuvan vuoteen 2025 asti.

 Koelennolla tuetaan ilmailualan tavoitetta irtautua fossiilisista polttoaineista ja nopeutetaan uusiutuvan lentopolttoaineen sertifiointia. Koelento osoittaa, että siirtymää nettonollapäästöihin voidaan nopeuttaa vain, jos kaikki ilmailualan sidosryhmät toimivat yhdessä. Kyseinen teknologia on käytettävissä ja sillä on huomattavia etuja ilmailualalle nyt ja tulevaisuudessa.

Tavanomaisen lentopolttoaineen korvaaminen kokonaan uusiutuvalla Neste MY -lentopolttoaineella vähentää kasvihuonekaasupäästöjä polttoaineen elinkaaren aikana jopa 80 prosenttia.

"Tänään tehtiin lentoliikenteen historiaa. Kerosiinia on käytetty kaupallisilla lennoilla yli vuosisadan ajan, ja olemme nyt uuden aikakauden alussa. Olemme tehneet viime kuukausina sarjan onnistuneita lentoja, joilla uusiutuvaa lentopolttoainetta on käytetty yhdessä moottorissa. Nyt oli mielestämme oikea hetki toteuttaa ensimmäinen koelento, jolla sataprosenttisesti uusiutuvaa lentopolttoainetta käytettiin molemmissa moottoreissa. Tämä auttaa meitä nopeuttamaan lentokoneidemme sertifiointia sataprosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön ja tarjoamaan lopputuloksena vastuullisempia lentoyhteyksiä. Koelento on koko ilmailuteollisuudelle merkkipaalu, joka osoittaa, että kyseinen teknologia toimii ja että alamme toimijat voivat ottaa uusiutuvan lentopolttoaineen heti käyttöön nopeuttamaan siirtymää vähäpäästöisempään lentoliikenteeseen", sanoi
ATR:n toimitusjohtaja Stefano Bortoli 21. kesäkuuta.

"Uusiutuva lentopolttoaine on avainasemassa ilmailun päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa", sanoi Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood.

"Puhtaassa muodossa käytettynä, kuten tällä koelennolla, Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Sitä voidaan käyttää niin sanottuna drop-in-polttoaineena nykyisissä moottoreissa ja lentoasemien polttoaineiden jakelujärjestelmissä. Nämä koelennot osoittavat, että myös yksinomaan uusiutuvalla lentopolttoaineella voidaan lentää turvallisesti ja nopeuttaa uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoa ilmailualalla", jatkoi Wood.

"Johtavana ruotsalaisena maan sisäisten lentojen yhtiönä painotuksemme kestävään kehitykseen alkoi kauan ennen muita lentoyhtiöitä. Nyt saavutettu merkkipaalu edustaa todellista innovaatiota alalla. Se todistaa, että uusiutuva lentopolttoaine on välitön ja tehokkain vaihtoehto hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja nopeampaan siirtymään kohti vähäpäästöistä ilmailua", kommentoi  Braathens Regional Airlines hallituksen puheenjohtaja Per G Braathen.

Lue myös: