Bring the noise! - Eurofighter Typhoon -hävittäjän ensilennosta jo 30 vuotta

MM7307_031118aaEuroopan puolustusteollisuuden ylpeyden Eurofighter Typhoonin ensilennosta on 27. maaliskuuta 2024 kulunut jo 30 vuotta. Eurooppalaishävittäjän odotetaan pysyvän mukana ensilinjan toiminnassa vielä seuraavat kolme vuosikymmentä. Eurofighteria valmistavat tuotantolinjat jatkavat toimintaansa ainakin vuoteen 2030 saakka.

Typhoon_kaarrossaEurofighter Typhoon DA1 -koelentokone (Development Aircraft) nousi ilmaan 27. maaliskuuta 1994 Saksan Manchingista. Koelentäjä Peter Weger kommentoi tuolloin lentäneensä jotain aivan ihmeellistä lentokonetta ja että hänen käsissään oli jotain aivan erikoista. Se oli hänen mukaansa päivä, jonka muistaa loppuelämän.

Eurooppalaisvalmisteinen Eurofighter on jokasään monitoimihävittäjä, jonka kaksi moottoria kehittävät noin 150 000 hevosvoiman tehon ja kiihdyttävät hävittäjän parhaimmillaan 2,35 Machin nopeuteen. Voima puhuu, kun Eurofighter nousee 11 kilometrin korkeuteen vain kahdessa minuutissa.

Hävittäjän kehitystyöstä vastanneessa konsortiossa ovat olleet mukana Saksa, Iso-Britannia, Italia ja Espanja. Teollisesta valmistuksesta ovat vastanneet Airbus, BAE Systems ja Leonardo.

Eurofighter_aseistusAirbus valmistaa hävittäjän keskirunkoja Saksassa ja oikean puolen siipiä Espanjassa. BAE Systems valmistaa eturunkoja ja sivuvakaajia Isossa-Britanniassa. Takarungoista ja vasemman puolen siivistä vastaa Italiassa Leonardo.

Eurofightereita valmistetaan neljällä tuotantolinjalla. Saksan Manchingissa valmistetaan Saksan ilmavoimien hävittäjät, Espanjan Getafessa Espanjan ilmavoimien hävittäjät ja Ison-Britannian hävittäjät vastaavasti Wartonissa ja Italian hävittäjät Turinissa.

EF_1_apronTähän päivään mennessä yhdeksän valtiota on tilannut 680 Eurofighter Typhoonia, joista 603 hävittäjää on jo toimitettu. Ensimmäinen hävittäjä toimitettiin vuonna 2003 Saksan ilmavoimille. Nykyisin Eurofighterit ovat Saksan, Ison-Britannian, Italian ja Espanjan ilmavoimien selkäranka. Hävittäjillä on lennetty jo yli 850 000 lentotuntia.

Hävittäjiä valmistetaan tällä hetkellä asiakkaille kolmessa merkittävässä hankkeessa. Niitä ovat Saksan Quadriqa, Eurofighter EK (Elektronischer Kampf) sekä Espanjan Halcon.

Quadriqa-hankkeessa Saksan ilmavoimille rakennetaan Manchingissa 38 Tranche 4 Eurofighteria. Niistä 30 on yksipaikkaisia ja kahdeksan kaksipaikkaisia. Hävittäjät toimitetaan vuosina 2025-2030. Ne korvaavat Luftwaffen ensimmäiset Eurofighterit. Airbus varustaa 15 kaksipaikkaista hävittäjää elektronisen sodankäynnin järjestelmin.

Eurofigher_RAF_ilmassaEspanjan ilmavoimat on tilannut 20 uutta Tranche 4 Eurofighteria Halcon-hankkeessa. Toimitukset niiden osalta osuvat vuosille 2026-2030. Tilauksiin odotetaan jatkoa Halcon 2 -hankkeessa noin 25 hävittäjän osalta.

Hävittäjä on myös vientituote, jonka asiakkaita ovat Itävalta, Saudi-Arabia, Oman, Kuwait ja Qatar. Ne ovat ostaneet yhteensä 151 Eurofighteria. Suurin vientiasiakas on Saudi-Arabia.

LTE-hankkeessa tavoitellaan Tranche 5 Eurofighteria

EF_widescreenTuotantolinjat saattavat siis hiljentyä vuonna 2030 ellei lisätilauksia ilmaannu. Tämä tarkoittaisi noin 10 vuoden väliä ensimmäisten uuden sukupolven FCAS-hävittäjän vuoden 2040 toimituksiin nähden.

Tämän välttämiseksi käynnnissä on LTE-kehityshanke (Long-Term Evolution), joka tarkoittaisi tarvittaessa uusia Tranche 5 Eurofightereita.

Eurofighter_T5_networkLTE-hankkeen odotetaan etenevän vuoden 2024 aikana ja luvassa olisi mm. kokonaan uudenlainen ohjaamo sekä entistä enemmän laskentatehoa.

Tuotantolinjojen, osaamisen ja strategisten kykyjen ylläpitämiseksi tarvittaisiin tilauksia noin 100 uudesta Tranche 5 Eurofighterista. Niistä 50 valmistettaisiin Saksassa ja loput 50 jossakin kolmesta muusta tuotantolinjasta. MH