Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on julkaissut turvallisuustiedotteen, jossa varoitetaan pysäköityjen lentokoneiden mahdollisesti räjähdysvoimalla avautuvista ovista. Taustalla on Suomen Onnettomuustutkintakeskuksen tekemä turvallisuustutkinta Kittilässä sattuneesta turmasta, jossa liikelentokoneen päällikkö menehtyi. Onnettomuustutkintakeskuksen (OTKES) tekemä turvallisuustutkinta Kittilässä tammikuussa 2018 on noteerattu lentoturvallisuutta parantavana kansainvälisesti, kun EASA julkisti aiheesta oman SIB-turvallisuustiedotteensa 12. helmikuuta 2019. Liikelentokoneen päällikkö menehtyi koneen oven avautuessa räjähtävällä voimalla Kittilän asematasolla 4. tammikuuta 2018. Voimakas paineaalto lennätti osia koneesta noin viiden metrin etäisyydelle. Oven voima ja paine kohdistui päällikköön kaataen hänet selälleen. Päällikkö kuoli onnettomuuspaikalle. Onnettomuustilanteessa Gulfstream G150 -liikesuihkukoneen sisälle muodostunut ylipaine johti oven räjähdyksenomaiseen avautumiseen. Syynä oli kiinni ollut matkustamon paineen ulosvirtausventtiili. Lue tarkemmin tapauksesta jutun lopussa olevista linkeistä. OTKES antoi lokakuussa 2018 julkistamassaan loppuraportissa kansainvälisiä turvallisuussuosituksia Israelin Ilmailuviranomaiselle CAAI:lle sekä Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lle. EASA SIB 2019-02: Explosive Door Openings on Parked Aeroplanes Lue myös:
|
|||