Vetoautona toimi Volvo FH16-750 8X4, jossa on 750 hevosvoimaa. Auton vetokyky on yhdistelmän kokonaismassan osalta enintään 205 000 kg. Airbusin runkoa vedettiin Faymonville Variomax STBZ-8VA -lavetilla, joka 3+5 -akselinen. Tämän yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa nopeudella 50 km/h on 187 000 kg ja 30 km/h nopeudella voidaan vetää jo 197 000 kg. Kyseiset massat ovat käytettävissä kaikkien akseleiden ollessa maassa. Maksimi paino per akseli on kyseisellä lavetilla 16000kg. Koko yhdistelmän omapaino on noin 55 000-57 000 kg riippuen varusteista. Vaikka lentokone oli lastina erikoinen Mäntylällekin oli kyseisen kuorman paino kuljetettavan kappaleen kokoon nähden huomattavan pieni, kerrotaan erikoiskuljetusyhtiöstä Lentoposti.fi:lle. Ennen kuin lentokoneen siivet irrotettiin rungosta kuljetusta varten arvioi Finnair koneen painavan karkealla arviolla noin 25 000 kg. Tiistai-iltana Helsinki-Vantaan lentoasemalta viimeiselle matkalleen lähtenyt Finnairin Airbus A319 (OH-LVB) kiinnosti ihmisiä ja mediaa. Reitin varrella oli paljon erikoiskuljetusta seuraamaan saapuneita, mutta myös tilanteesta yllättyneitä pyörälijöitä ja autoilijoita.
Luonnollisesti myös Lentoposti.fi:llä oli reitin varrella valokuvaajia ikuistamassa Finnairin ensimmäisen Suomessa kierrätetyn Airbus-koneen matkaa lopulliseen purkuun.
Useat pyöräilijät ja satunnaiset ulkoilijat pysähtyivät kuvaamaan ja seuraamaan lentokoneen rungon matkaa. Myös autoilijat pysähtelivät ja nousivat autoistaan kuvaamaan erikoista kohtaamistaan tieliikenteessä.
Käytetty reitti ja aikataulu mahdollistivat erikoiskuljetuksen etenimisen suoraviivaisesti aina Tikkurilantien ja Katriinantien risteykseen. Siellä edessä oli jyrkempi mutka, jossa jouduttiin suunnitellusti vekslamaan pitkän kuorman takia.
Lentokoneen rungon purku pienemmiksi osiksi alkaa lähipäivinä tai mahdollisesti jo tänään keskiviikkona 12. toukokuuta.
Kuusakoski Recyclingin Vantaan toimipisteen portilla olevassa kyltissä lukee tarjolla olevan kierrätyspalvelu sähkölaitteille, elektroniikkalaitteille ja autoille. Nähtäväksi jää lisätäänkö kylttiin tämän kierrätyshankkeen jälkeen myös tieto lentokoneista. MH
Lue myös aiemmat uutisemme Finnairin Airbus-lentokoneiden kierrätyshankkeesta:
|
|||