Etelä-Korean liikenneministeriö on määrännyt tutkinnan, joka kohdistuu maassa toimivaan kuuteen lentoyhtöön. Niiden käytössä on yhteensä 101 Boeing 737-800 -lentokonetta, joista selvitetään tutkinnan aikana erilaisten järjestelmien kuten moottoreiden ja laskutelineiden toimivuus kattaen täyden huoltohistorian. Tutkinnan syynä on Jeju Airin Boeing 737-800 -koneelle 29. joulukuuta 2024. tapahtunut tuhoisa lentoturma.
Jeju Airin Boeing 737-800 -matkustakone tuhoutui lento-onnettomuudessa Etelä-Korean Muanin kansainvälisellä lentokentällä. Kovalla nopeudella kauas kosketuskohdasta ilman laskutelineitä ja nostovoimaa lisääviä etureunan solakkoja ja laippoja laskeutunut kone liukui ulos kiitotien päästä törmäten betonivahvisteiseen maavalliin, joka oli rakennettu ILS-tarkkuusmittarilähestymismenetelmän suuntasädeantennia varten. Lento-onnettomuudessa menehtyi 179 henkilöä ja vain kaksi pelastui. Molemmat pelastuneet olivat koneen takaosassa istuineita matkustamohenkilökunnan jäseniä.
Onnettomuustutkinta on saanut käsiinsä turmakoneen lennontallentimet. Koreaan on saapunut myös kaksi Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB:n edustajaa sekä kaksi kaksi lentokonevalmistaja Boeingin edustajaa avustamaan tutkinnassa.
Etelä-Korean laajan muita lentoyhtiöitä koskevan tutkintamääräyksen piirissä on 39 Jeju Airin, 19 T'Wayn, 10 Eastarin, kaksi Korean Airin ja neljä Air Incheonin Boeing 737-800 -konetta.
Boeing 737-800 on enintään 189-paikkainen versio suositusta Boeing 737NG-koneesta. Sen voimanlähteinä on kaksi CFMI CFM-56 -moottoria.
Onnettomuudessa tuhoutunut Jeju Airin Boeing 737-800 (HL8088, MSN 37541/3012) oli valmistunut vuonna 2009.
Kyseinen lento-onnettomuus oli Etelä-Korean ilmailuhistorian eniten kuolonuhreja vaatinut turma. Se oli myös vuoden 2024 pahin lentoturma ja pahin Boeing 737-800 -konetyypille tapahtunut lentoturma.
Lue myös: