Finnair otti käyttöön CAE:n uuden sukupolven Airbus A350 XWB FFS -simulaattorin

A350_simu_0317_1Finnair Flight Academy otti lauantaina 1. huhtikuuta käyttöön upouuden Airbus A350 XWB CAE 7000XR Series FFS -simulaattorin. Sen myötä jatkuvasti kasvavan A350-konekannan tarvitsemien lentäjien koulutus helpottuu, koska enää ei tarvitse matkustaa ulkomaille hakemaan simulaattoritiimaa. Pyhtäänkorventien laite on vasta kolmas Euroopassa. Toimittajana on kanadalainen CAE Inc (Canadian Aviation Electronics).

Uusia Airbus A350 XWB -laajarunkokoneita on Finnairin laivastossa jo seitsemän. Niitä saadaan kuluvan vuoden aikana vielä neljä lisää. Jokainen uusi kone tarvitsee 20- 25 lentäjää, jotka on luonnollisesti koulutettava konetyyppiin.

Siirtyminen A350 XWB -koneeseen edellyttää kahdeksan päivän teoria- ja simulaattorikoulutusta. Tähän asti Finnair on lähettänyt ohjaajansa simulaattoriin Toulouseen, Miamiin ja Singaporeen, joista löytyy tarvittava laitteisto. Tämä on luonnollisesti kallista ja samalla lentäjät ovat matkapäivien ajan poissa tuottavasta työstä.

Finnair Flight Academy investoi uuteen laitteistoon 10 miljoonaa euroa. A350 XWB -simulaattori on Pyhtäänkorventien rakennuksessa samassa telakassa, jossa aiemmin oli Boeing 757 -simu. Tilan lattiaa jouduttiin kuitenkin vahvistamaan uuden 10 tonnia painavan laitteen asennusta varten.

Airbus A350 XWB FFS -simulaattori (Full Flight Simulator) matkasi Atlantin yli viidessä merikontissa. Kokonaispainoa lähetyksellä oli 30 tonnia. Asennustyö kesti kolme viikkoa.

A350_simu_0317_2Euroopan ilmailuviranomaisen EASA:n tyyppihyväksymä laite sai torstai-iltana 30. huhtikuuta viranomaishyväksynnän myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta neljän päivän testijakson jälkeen.

Perjantaina aamupäivällä simulaattoria esiteltiin medialle ja iltapäivällä vietettiin avajaisjuhlallisuuksia. Lauantaina laite pääsi koulutuskäyttöön.

Laitekokonaisuus edustaa alan uusinta tekniikkaa. Sen CAE Tropos 6000XR -visuaalijärjestelmä tarjoaa HD-tasoa parempaa kuvaa (kuvassa yllä).

Edellisen sukupolven simulaattorien hydraulijärjestelmän sijasta simulaattorin ohjaamo-osan liike on toteutettu sähköisesti kuuden akselin suhteen 60 tuuman liikevaralla. Järjestelmä tarjoaa realistisemman ja entistä terävämmän vasteen lentäjän ohjauskomentoihin.

Finnair Flight Academyllä on nyt viisi omaa FFS-simulaattoria: Embraer ERJ-170, ATR72 sekä Airbus A320, A330 ja A350 XWB. Yhdessä rakennuksen telakassa on vuokrapaikalla Coptersafetyn AgustaWestland AW139 FFS -helikopterisimulaattori

Coptersafety_keskus_1Finnairille on tulossa myös toinen A320-simulaattori. Se sijoitetaan vastavuoroisesti Coptersafetyn parhaillaan rakenteilla olevaan koulutuskeskukseen nykyisten FFA:n tilojen taakse Ilmakehän viereen.

Uuteen rakennukseen (havainnekuvassa yllä) tulee kaikkiaan kuusi simulaattoritelakkaa, joista viiteen sijoitetaan Coptersafetyn oma kopterisimulaattori (lue tarkemmin linkistä jutun lopussa).

Finnair Flight Academy ja Coptersafety muodostavat tulevaisuudessa yhdessä maailmanluokan simulaattorikoulutuskeskuksen Helsinki-Vantaan lentoaseman läheistyyteen. FFA:n nykyiset simulaattorit ovat kovassa käytössä ja uutta konetyyppiä edustavalle A350-laitteelle on luonnollisesti myös ulkomaista kysyntää.

Tavoitteena on ajaa uutta simulaattoria 5000 tuntia vuodessa. Tämä tarkoittaa 16 tuntia päivässä ympäri vuoden - jouluaattoa lukuunottamatta. T.T.