"Olemme selvittäneet, mikä on tärkeintä matkustajalle lennolla ja se on henkilökohtainen palvelu, jota hän koneessa saa", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo YLE:lle.
Finnair on mahdollisesti tuomassa lisähenkilökuntaa osalle lennoistaan myös matkustamouudistuksen seurauksena. Yhtiö kertoi loppuvuodesta 2015 uudistavansa kapearunkokoneidensa matkustamoja. Tuolloin julkistettu suunnitelma koski 22 vanhempaa Airbus-kapearunkokonetta. Konetyypistä riippuen kapearunkokoneiden matkustamoihin lisätään 6–13 istuinpaikkaa. Samalla muutetaan myös tilankäyttöä koneiden koneiden etu- ja takaosassa säilytys- ja teknisten tilojen osalta. Investoinnin arvo on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa ja muutoksien tekemiseen varattiin aikaa kaksi viikkoa per kone vuoden 2017 aikana (lue uutisemme aiheesta tämän jutun lopusta).
Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n määräysten mukaan lennoilla on oltava vähintään yksi matkustamohenkilökunnan jäsen jokaista 50 matkustajapaikkaa kohden. Mikäli istuinpaikkamäärä nousee matkustamomuutosten myötä yli asetettujen rajojen on koneisiin lisättävä henkilökuntaa. Osassa Finnairin Airbus A321- koneissa on jo nykyisin 209 matkustajapaikkaa, jonka myötä koneissa on oltava perusmääräysten mukaisesti viisi matkustamohenkilökunnan jäsentä. Käynnissä olevan matkustamouudistuksen myötä Finnairin Airbus-kapearunkolaivaston matkustajakapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa lähes 4 prosenttia. Se helpottaa osaksi painetta kapearunkolaivaston kasvattamiseksi kasvavan laajarunkoliikenteen seurauksena. Finnair on kertonut myös aloittavansa kapearunkolaisvaston wifi-asennukset toukokuussa 2017. Uudistukset kulkenevat ainakin joltain osin samanaikaisesti, jotta koneet olisivat mahdollisimman vähän aikaa huollossa.
"Säästö on Finnairille yli kymmenen miljoonaa euroa vuodessa", kertoo Vauramo YLE:lle. Myös muut premium-tason palvelut kiinnostavat asiakkaita ja lomalentojenkin paremmat istuinluokat ovat kiinnostaneet asiakkaita merkittävissä määrin. Jossain tapauksissa myös kalliimman lipun ostaminen voisi lopulta olla halvempi vaihtoehto, toteaa YLE.
Lisäpalveluiden myynti onkin jo pitkään ollt tärkeä osa lennon tuottoa. Finnairin tavoitteena onkin ollut lisäpalveluiden tuoton tuplaaminen vuoden 2016 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Vuoden 2016 viimeisen neljänneksen osalta matkustajakohtainen lisämyynti oli 12,2 euroa matkustajaa kohden. Finnairin tuotot ovat olleet alkuvuoden 2017 aikana lisämyynnin osalta kasvussa. Neljänneksittäin myynti on kasvanut 10-25 prosenttia. Vuoden 2016 viimeisen neljänneksen lisämyynnin tulos 31,7 miljoonaa euroa lupaa vuodelle 2017 kaikkinensa jopa 150 miljoonan euron myyntiä. Lue myös:
|
|||