Finnair valmistautuu seuraavaan biopolttoainelentoon - Push for Change -hanke tuodaan paremmin esille

Finnair_tankkausFinnair valmistautuu lentämään vuoden kolmannen biopolttoainelentonsa San Franciscosta Helsinkiin. Kyseessä on jälleen Push for Change -hankkeen piirissä matkustajien lennolle ostamasta biopolttoaineesta. Finnairin mukaan kuluttajat tuntevat järjestelmän, mutta jatkossa sitä tuodaan aiempaa paremmin esille.

Ympäristöpaineet kasvavat kaikilla aloilla, mutta erityisen vahvasti ne ovat esillä paljon kaikille näkyvän lentoliikenteen osalta. Lentojen määrän kasvaessa on entistä painokkaammin otettava käyttöön uutta teknologiaa eli uusia lentokoneita, joissa on aiempaa polttoainetehokkaampaa moottoriteknologiaa.

Myös biopolttoaineen käytön lisääminen lentoliikenteessä tekee tuloaan. Muita tarjolla olevia teknisiä ratkaisuita ovat mm. lentojen aiempaa parempi optimointi polttoaineen säästämiseksi.

 pushforchange_finnair_1019Yksi Finnairin toimista ympäristövastuun osalta on yhtiön tammikuussa 2019 julkistama Push for Change -hanke. Sen kautta matkustajat voivat kompensoida lentojensa päästöjä osallistumalla päästövähennysprojektiin tai ostamalla biopolttoainetta.

Biopolttoainetta voi ostaa Finnairin palvelun kautta 10, 20 tai 65 eurolla (ruutukaappauksessa vasemmalla). Yhtiön mukaan se vastaa 15% biopolttoainepanostusta edestakaisella kotimaan lennolla, Euroopan lennolla tai kaukolennolla.

Palvelu on hinnoiteltu niin, että asiakas maksaa keskimääräisen ylimääräisen kulun. Keskimääräisen siksi, koska käytössä on kolme kategoriaa: kotimaa, Eurooppa ja kaukolento. Niille jokaiselle on laskettu keskimääräinen lisäpolttoainekulu.

Finnair_A350_taxiToistaiseksi ostot ovat olleet maltillisia. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana päästöjä hyvitti 2545 matkustajaa. Heistä suurin osa osti päästöhyvityksen biopolttoaineen sijaan.

Tuolloin kyse oli keskimäärin noin seitsemän euron lisämaksusta. Varoja kertyi kaikkiaan 18248 euroa.

Yhdeksän kuukauden kohdalla eli syyskuun 2019 lopulla Push for Change -hankkeen tuotteita oli ostettu yhteensä 8700 kappaletta. Yhteensä varoja hyvitykseen on kertynyt noin 55 000 euroa eli keskimäärin kyse on edelleen noin seitsemän euron panostuksesta ympäristöasioihin.

Finnair oli Q3:n lopussa kuljettanut noin 4,1 miljoonaa matkustajaa eli potentiaalia on tarjolla kunhan tietoisuus kampanjasta paranee.

Vaikka biokerosiinin saatavuus on rajoitettua, markkinoilta on saatavissa Finnairin tarpeisiin riittävä määrä vaikka matkustajat ostaisivat sitä  enemmän. Vähäpäästöinen polttoaine maksaa vielä 3-5 kertaa enemmän kuin fossiilinen JET A-1.

"Push for Change tunnetaan hyvin ja kysyntää on. Ostomahdollisuus tuodaan jatkossa paremmin esille", kommentoi Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen hankkeen näkyvyyttä. Nykyisin järjestelmä on tarjolla vain Finnair Shopissa.

Pääosin Push for Change -hankkeen tuotteita on ostettu Suomesta, muista Pohjoismaista sekä Euroopasta. Merkittävä osa Finnairin matkustajista tulee kuitenkin Aasiasta.

TopiManner"Aasiassa yksilönvastuuta ei ole painotettu samalla tavalla kuin Euroopassa", kommentoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Hänen mukaansa Etelä-Koreassa on pohjoismaiseen tapaan suurin kiinnostus lentämisen ympäristövaikutuksiin yksilötasolla. Japanissa se on jo vähäisempää. Kiinassa puolestaan vastuu on järjestelmällä, ei yksittäisellä kuluttajalle.

Biopolttoaine on kuitenkin vain yksi osa siirryttäessä kohti ympäristöystävällisempää lentoliikennettä. Yksinään sekään ei siis ratkaise kokonaisuutta vaikka onkin merkittävä toimi päästöjen vähentämiseksi.

Nykyistä EU-päästökauppaa luonnehditaan veroksi, jonka tuotot menevät valtioiden kassoihin eikä niistä suurikaan osa päädy ympäristöhankkeisiin. Rahaa ei ole korvamerkitty.

Push for Change on Finnairin historian kolmas biopolttoainehanke. Siihen liittyen Finnair lensi elokuussa 2019 kaksi lentoa San Franciscosta Helsinki-Vantaalle. Kyseisten lentojen osalta Airbus A330 -koneiden polttoainetankeissa oli noin 12 prosentin biopolttoainesekoitusta, mikä vähensi kahdella lennolla hiilidioksidipäästöjä yhteensä 32 tonnia.

Aiemmat biopolttoainelennot Finnair lensi New Yorkista Helsinki-Vantaalle vuonna 2014 tankeissa noin 10 prosenttia biopolttoainetta. Ensimmäinen biopolttoainelento Finnairin koneella tehtiin vuonna 2011 Amsterdamista Helsinki-Vantaalle. Tuolloin biopolttoainetta kerrotiin olevan noin puolet tankkauksesta.

Finnair_A330"Globaalista biopolttoaineraaka-ainesta on rajallisesti. Vain pieni osa siitä on ihmisen ruoaksi kelpaamatonta biomassaa. Määrä vastaisi noin kolmea prosenttia koko lentoliikenteen polttoainetarpeesta", avasi Manner tilannetta.

Finnair on palkannut myös uuden kestävän kehityksen johtajan. Anne Larilahti aloitti tehtävässä 1. lokakuuta 2019. Edessä on kova työ matkustajien ja suuren yleisön parissa.


Uusia lentokoneita ostetaan - aikanaan

Teknologiset ratkaisut eli odotetun kapearunkolaivaston ja uudemman moottoriteknologian osalta Finnairin tilanne on edelleen avoinna. Hanke on käynnissä, mutta aikataulua ei avata tarkemmin. Yhtiö on saanut tarjoikkailta dataa koneiden suorituskykyistä, mutta niiden osalta analysointi on edelleen kesken.

Manner toteaa siihen vaikuttavan myös Finnairin mahdolliset stragiamuutokset, joista yhtiö viestii laajemmin marraskuussa 2019 järjestettävässä pääomapäivässä.

Finnair_airbusA32s_tailsTilannetta ei ole helpottanut Boeingin MAX-koneiden maaliskuussa 2019 alkanut globaali lentokielto, jonka odotetaan purkautuvan asteittain vasta alkuvuodesta 2020. Kauppa ei siis käy Boeingilla mutta ei myöskään Airbusilla.

"Globaali lentoliikenne tarvitsee vahvoja toimijoita, jotka voivat panostaa tuotekehitykseen", toteaa Manner.

Uudet koneet ja erityisesti niiden moottoriteknologia on tuonut haasteita sekä Airbusille, että Boeingille. Moottoreiden lastentaudeista on pyritty eroon kehittämällä tuotteita.

Viimeisin esiin noussut moottoriongelma koskettaa Airbusia ja sen Pratt&Whitney PW1500G -moottoreita sekä Boeingia ja sen omistamaa Embraeria, jonka E2-koneissa on käytössä saman valmistajan PW1900G -moottorit. Aiemmin ongelmia on ollut. mm. A320neo ja 787 Dreamliner-koneissa.

 Kilpailutilannetta ei ole nyt ja toivottavasti edessä ei ole markkinan muuttuminen globaalista duopolista alueelliseksi monopoliksi. Boeingin vaikeuksien lisäksi käynnissä on myös melkoinen kauppasota.

"Hiilijalanjälki pienenee uusilla lentokoneilla. Kyseessä on myös suuri ympäristöinvestointi", toteaa Manner kapearunkokaluston uusimisesta.

Päivitys kello 16.10: lisätty tietoa Finnairin biopolttoainekäytännöstä.

Lue myös: