Swiss perui tiistaina 15. lokakuuta merkittävästi lentojaan, kun se maadoitti koko Airbus A220 -laivastonsa. Syynä ovat Pratt&Whitney PW1500G -moottoreissa havaitut ongelmat, joiden takia kaikki 29 konetta on tarkastettava ennen lentojen jatkamista. Ensimmäiset koneyksilöt ovat palanneet jo liikenteeseen. Maadoituksen taustalla on 25. kesäkuuta 2019 tapahtunut moottorin hajoaminen ilmassa lennolla LX348 Lontoosta Geneveen. PW1500G -moottori hajosi lennolla ja ohjaajat laskeutuivat Pariisiin. Moottorista oli irronnut yksi matalapaineahtimen osa. Toinen tapaus sattui Swissin lennolla 16. syyskuuta 2019, kun lennolla LX358 Genevestä Lontooseen olleen toisen A220 -koneen PW1500G -moottoriin syntyi lennolla reikä. Myös tässä moottorissa havaittiin matalapaineahtimen rikkoutuminen. Kolmas tapaus sattui 15. lokakuuta, kun LX359 (HB-JCC) oli matkalla Lontoosta Geneveen ja lasketui moottoriongelmissa Pariisiin. Viimeisimmän tapauksen yksityiskohdat ovat edelleen avoinna. Swiss kuitenkin maadoitti koneet kolmannen tapauksen jälkeen ja tarkastaa kaikkien A220- koneidensa moottorit. Lufthansa-konserniin kuuluva yhtiö perui tiistailta reilut 70 lentoa, joka vaikutti lähes 7000 matkustajan lentoihin. Swissin laivastossa on yhdeksän A220-100 ja 20 suurempaa A220-300 -konetta. Kaikki koneyksilöt ovat käytännössä uusia ja vanhimmilla on lennetty vasta kolme vuotta. Kyseinen konetyyppi tunnettiin aiemmin Bombardier C series CS100 ja CS300 -nimillä. A220-koneita nähdään myös Helsinki-Vantaalla AirBalticin väreissä. Swissin koneista osa on jo palannut liikenteeseen tiistai-illan aikana. Kaikkien koneiden PW1524G-moottoreiden tarkastusten odotetaan valmistuvan torstain aikana. PW1000-sarjan moottoreita käytetään Airbus A220, A320neo, Embraer E-Jet E2 ja Irkut MC-21 sekä Mitsubishi SpaceJet -koneissa. Moottorivalmistaja Pratt&Whitney suosittaa operaattoreille PW1500G ja PW1900G -moottoreiden matalapaineahtimien tarkastuksia, lentokelpoisuuden ylläpitämiseksi. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on antanut 27. syyskuuta lentokelposuusmääräyksen tarkastaa kaikki Airbus A220 -koneiden PW1500G -moottorit eli jo toisen moottoririkon jälkeen. Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB tutkii kahta aiempaa moottoririkkoa. Niiden syyksi on varmistunut matalapaineahtimen ensimmäisen vaiheen roottorin vaurio, joka johti moottorivaurioihin. FAA:n määräämässä tarkastuksessa on kyse boroskooppitarkastuksesta sekä mahdollisesta matalapaineahtimen osien vaihdosta. Tarkastus tulee tehdä viimeistään 50 lennon välein kunnes moottorilla on tehty 300 lentoa. Toinen valmistajan mainitsema moottori eli PW1900G on käytössä Embraer E2-koneissa. Sellaisilla operoi Helsinki-Vantaalla Widerøe. Airbus A220-koneita on toimitettu eri operaattoreille noin 90 kappaletta. Lähes kaikkien uusien konetyyppien moottorit ovat kohdanneet vastaavia ongelmia. Airbus on ollut vaikeuksissa A320neo-moottoriongelmien takia jo aiemmin ja vastaavia huolia on ollut myös Boeing 787 Dreamlinereiden uusissa moottoreissa.
|
|||