(päivittynyt 11.40 kuvilla Amsterdamista) Finnair ja yhtiön ensimmäinen Airbus A350-900 XWB -matkustajakone (OH-LWA) ovat valmiita ensimmäiseen kaupalliseen lentoon AY841, joka suuntautuu Amsterdamiin tänään 9. lokakuuta. Finnairin uusi matkustajakone oli aamulla näyttävästi esillä Helsinki-Vantaan lentoaseman näytöissä ja mainoksissa terminaalin T2 check in -alueella. Syyslomien alku ruuhkautti perjantaina melkoisesti Helsinki-Vantaaan terminaalia. Koneuutuuden matkustajille oli varattu omat priority boarding -lähtöselvityspisteet (kuva). Kone lähtee portilta 31. OH-LWA on myyty täyteen molempiin suuntiin. Myös Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo on mukana Amsterdamin lennolla. Alla hän on Airbusin uudessa business-luokassa (kuva on lähetetty lennolta koneen wifin kautta 40 000 jalan korkeudesta). Koneessa on paljon lentokoneharrastajia, jotka varta vasten halusivat mukaan uuden OH-LWA:n ensimmäiselle reittilennolle. Finnair oli kutsunut mukaan historialliselle lennolle suomalaisen median edustajia. Paluulennolle tulee mukaan myös hollantilaisia toimittajia. OH-LWA laskeutui ensimmäiseltä kaupalliselta lennoltaan Scipholin kiitotielle 18C. Amsterdamissa konetta johdatti kohti matkustajasiltaa peräti neljä Follow Me -autoa. Finnairin A350 XWB:n ensivierailun kentälle vastaanotti gatelle neljän raskaan pelastusajoneuvon vesitykkien perinteinen water salute -tervehdys. Paikalla Amsterdamin Scipholin lentokentällä oli myös lukuisa määrä lentokonespottereita ja muita koneuutuudesta kiinnostuneita (kuvat alla, klikkaa suuremmaksi). He miehittivät lentoaseman avoimen katseluterassin kaiteen. Aamuisen Amsterdamin lennon lisäksi Finnairin operoi A350-koneellaan avauspäivänä myös Osloon. Jatkossa näitä ns. FAMI-lentoja operoidaan muihin Euroopan kohteisiin. Tarkoituksena on kouluttaa miehistöjä uuteen koneeseen ja samalla tehdä koneuutuutta tunnetuksi. Ensimmäinen kaukolento on 21. marraskuuta ja kohteena on Shanghai. T.T Päivitys: Uutiseen lisätty koneen wifin kautta kuvia lennon edetessä kohti Amsterdamia. Lue myös:
|
|||