Yleinen taloustilanne on vaikuttanut luonnollisesti myös Finnairiin. Toisaalta kerosiinin hinnan romahdus oli positiivinen muutos, mutta sen vaikutukset näkyvät viiveellä, koska yhtiö suojaa polttoainekauppojaan. Korkeimmillaan suojaus eli eräänlainen hinnan sopiminen ennalta koskee jopa 75 prosenttia ostoista, mutta suojausaste laskee mitä kauemmaksi tulevaisuuteen mennään (grafiikka alla, klikkaa kuvat suuremmaksi).
Finnairin paikkatarjontaan vaikutti se, että viime vuonna käytössä oli yksi laajarunkokone vähemmän. Tämä johtui business-luokan istuimien uusimisesta, johon laivastoon jäävät koneet menivät yksi kerrallaan. Operaatio oli sen verran mittava, että sitä ei voitu sovittaa normaaliin huoltokiertoon. Yhtiön henkilöstöryhmien kanssa useassa vaihessa sovittu kokonaissäästötavoite 200 miljoonaa euroa saavutettiin ja se jopa ylittyy 17 miljoonalla. Vertailukohtana oli vuosi 2010. Lähiaikoina ei pitäisi olla luvassa uusia säästöneuvotteluja. Palvelut ja peruslippu eriytyvät Alkavana vuotena yhtiö alkaa etsiä entistäkin enemmän lisätuottoja lisäpalvelujen myynnistä. Lentolippujen katteet tunnetusti ovat alhaiset rajusti kilpaillun markkinan takia. Siksi matkan hinnasta eritytetään irti muita palveluita hinnan viilaamiseksi mahdollisimman alhaiseksi. Samalla lisätuotteiden myynnistä on saatavissa korkeampi kateprosentti kuin peruslipusta.
Esimerkiksi lämmitetyn Chicken Green Thai Curry -einesruoan (kuva vasemmalla) voi koneessa ostaa hintaan 9,50 euroa. Finnairin lisäpalvelujen myynti on tällä hetkellä noin yhdeksän euroa matkustajaa kohden. Lentoyhtiöiden maksulliset lisäpalvelut voivat käsittää ruoka- ja juomatarjoilun ohella mm. tuotemyyntiä (ns. Tax Free), matkatavaramaksuja, lentopisteiden myyntiä sekä erilaisia autonvuokraus- ja hotellipaketointeja lennon yhteyteen. Alan myynnin keskiarvo on 12 euroa per matkustaja. Jotkut yhtiöt myyvät lisäpalveluja jopa yli 30 euron arvosta. Australialainen Qantas pääsee yli 40 euroon. Finnair pyrkii aluksi saavuttamaan keskiarvon. Kun muistetaan, että matkustajia on 10 miljoonaa, puhutaan merkittävästä tuottojen lisäyksestä. Uudet A350 XWB -koneet tuovat säästöjä
Myös ensimmäisten näihin koneisiin asennettavien Trent XWB -moottorien (kuvassa) kokoonpano on käynnistynyt viime viikolla Rolls Roycen tehtailla Derbyssä Englannissa. Loput seitsemän vuoden 2005 ensitilauksen yhdestätoista koneesta saadaan laivastoon vuosina 2016 - 2017. Finnairin vuonna 2014 optioista tilauksiksi muuttamat kahdeksan konetta tulevat vuosina 2018 - 2023.
Lokakuussa LWA:lla lennetään lyhyitä lentoja Euroopassa miehistöjen kouluttamiseksi. Ne suuntautuvat Finnairin reittiverkostoon normaalisti kuuluviin kohteisiin. Niissä Euroopan ensimmäinen XWB-operaattori saa koneelleen varmasti myös mediahuomiota. Ensimmäinen Finnairin kaukoreitti A350 XWB -kalustolla operoidaan 26. lokakuuta. Silloin kohteena on Shanghai.
Jälkimmäisistäkin poistuu kaksi, joten niitä jäisi vielä alustavan suunnitelman toteutuessa kuusi. Koneiden lukumäärän säätövara tuo joka tapauksessa joustavuutta Finnairin liikennesuunnitteluun. Kahden ensimmäisen A350 XWB -koneen rahoitus on jo sovittu ja seuraavia neuvotellaan rullaavasti sitä mukaa kun Airbusin toimitukset lähenevät.
Uuden laajarunkokaluston myötä myös tarjolla olevien istuinpaikkojen määrä kasvaa niin suuremman koneen kuin laivaston kasvunkin ansiosta. Koska Aasian liikenteestä suuri osa on jatkomatkustusta Helsinki-Vantaan kautta Euroopan kohteisiin, myös kapearunkolaivastolle pitää tehdä jotain. Tällä ratkaisulla ei ole kuitenkaan vielä kiire, sillä Finnairin Airbus A320 -perheen koneilla on jäljellä taloudellista käyttöikää ainakin kahdeksan vuotta. +TT+ Lue myös muita A350 XWB -juttuja:
|
|||