Finnairin ensimmäiset A350-900 XWB -koneet edistyvät vauhdilla Airbusin Toulousen kokoonpanolinjalla. Finnair vastaanottaa ensimmäisen koneyksilönsä (MSN18) syyskuussa 2015. Suomen lippulaivayhtiö on konetyypin ensimmäinen operaattori Euroopassa ja kolmas koko maailmassa. Finnairin kaksi ensimmäistä uuden sukupolven Airbusin A350-900 -matkustajakonetta MSN18 ja MSN19 etenevät vauhdilla Airbusin Toulousen tehtailla Roger Béteillen mukaan nimetyllä loppukokoonpanolinjastolla. Koneet ovat parhaillaan ns. Station 40:llä, jossa ensimmäisen eli MSN18-koneen runkoon on jo kiinnitetty siivet, moottorin pylonit sekä sivuvakaaja, joka on maalattu Finnairin väreihin. Yhtiön seuraava kone MSN19 on samaisella asennuspaikalla ja odottaa siipien kiinnitystä. Station 40:llä koneisiin asennetaan siivet, sivu- ja korkeusvakaajat sekä moottorin pylonit ja laskutelineet. Tällä samalla asennuspaikalla myös matkustamo saa sisäseinät, matkatavarahyllyt, lattiapinnat ja matot. Samanaikaisella työllä koneen sisä- ja ulkopuolella saadaan pienennettyä asennusaikoja linjastolla. Station 40:llä koneen järjestelmiin tulee ensimmäistä kertaa myös sähköä ja maakokeet pääsevät alkamaan. Koneet siirtyvät linjastolla tämän jälkeen eteenpäin omien laskutelineidensä varassa. Seuraava kohde on Station 30, jossa koneisiin asennetaan mm. siipien johtoreuna ja laskutelineluukut. Sisäpuolella edistystä tapahtuu istuimien ja keittiötilojen asennuksilla. Koneelle tehdään lisää maakokeita sähkö- ja avioniikkajärjestelmien osalta sekä ilmastoinnin ja matkustamoviihdejärjestelmän kanssa. Valmis A350-900 suuntaa tämän jälkeen kohti Station 18:sta, jossa se paineistetaan, kommunikaatiojärjestelmät koekäytetään ja polttoainejärjestelmä kalibroidaan. Lisäksi siellä tarkistetaan matkustamon ovien sekä rahtiovien toiminta. Seuraavia vaiheita tämän jälkeen ovat koneen siirtäminen maalaamoon ja matkustamon viimeistely.
Finnair on uuden konetyypin ensimmäinen eurooppalaisoperaattori ja se vastaanottaa ensimmäisensä syyskuussa 2015. Koneen rekisteritunnus on OH-LWA. Ennen Finnairia A350-koneen vastaanottavat Qatar Airlines, joka on jo aloittanut lennot uudella koneella sekä Vietnam Airlines. Aiemmin kerrotun toimitusaikataulun mukaan Finnair saisi käyttöönsä neljä ensimmäistä A350-konetta vuoden 2015 toisella puoliskolla. Loput seitsemän konetta saadaan laivastoon vuosina 2016-2017 ja optioista tilauksiksi muutetut kahdeksan konetta vuosina 2018-2023. A350-900 tulee muodostamaan Finnairin kaukoliikennelaivaston rungon ja mahdollistaa kasvusuunnitelmat. Uusien koneiden vastaanottamisen yhteydessä Finnair poistaa samalla käytöstä vanhempia nelimoottorisia A340-koneita. Kaikkiaan yhtiön konemäärän odotetaan vuosittain kasvavan keskimäärin yhdellä uuden sukupolven polttoainetehokkaalla laajarunkokoneella vuosina 2016–2020. Finnair on tilannut kaikkiaan 19 Airbus A350-900-konetta, kun se muutti joulukuussa 2014 optionsa varmoiksi tilauksiksi. Kauppojen kokonaisarvo 19 koneen osalta olisi Airbusin listahinnoin laskettuna noin 5 miljardia euroa. Uudella konetyypillä operoidaan aluksi koulutusten takia valikoiduilla Euroopan reiteillä. Lentäjien koulutus ja tutustuminen uuteen koneeseen tapahtuu nopeammin lyhyemmillä Euroopan reiteillä. Samalla uusi kone saa myös näkyvyyttä joten avausreittikohteita voisivat esimerkiksi olla Finnairin Euroopan runkoreitit suurkentille Lontooseen ja Pariisiin. Ensimmäiset kaukolentokohteet ovat Finnairin mukaan Shanghai, Bangkok ja Peking . Hong Kong ja Singapore otetaan mukaan kohdevalikoimaan vuoden 2016 aikana, sillä niiden operointi vaatii kahden koneen käyttöä reitin pituuden takia. Kauppalehden tietojen mukaan ensimmäinen kaukolento operoitaisiin 26. lokakuuta.
Finnairin uusien A350-koneiden matkustamoilmeen on suunnitellut Vertti Kivi, jonka käsialaa ovat mm. Finnairin uuden Helsinki-Vantaan loungen tilat. Matkustamon suunnittelussa on huomioitu erityisesti valaistusta ja muotoja, joihin saatu mukaan mm. Finnairin tuttu tunnus F-kirjain. Finnairin A350-koneen liikemiesluokassa on 46 Zodiac Cirrus III -matkustajaistuinta, jotka on varustettu 16-tuumaisilla kosketusnäytöillä. Istuimet on jaoteltu matkustamoon 1+2+1 -muotoon, mikä takaa esteettömän pääsyn koneen käytävälle. Turistiluokkaan asennetaan mukavat Zodiac Z300 Slimline -istuimet, jotka tarjoavat 31 tuuman istuinvälin. 3+3+3 jaotellun turistiluokan 208 istuinta varustetaan 11-tuumaisilla kosketusnäytöillä. Näiden lisäksi koneissa on 43 paikkainen Economy Comfort -luokka, joka tarjoaa matkustajille 35 tuuman istuinvälin. Lue myös: Artikkeli: Raportti: uuden A350 XWB:n ensimmäinen matkustajalento Pyreneiden yllä
|
|||