Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialueen ilmatilaluokka muuttui 12. marraskuuta ilmatilaluokkaan D. Muutos antaa lennonjohdolle enemmän vaihtoehtoja Helsinki-Vantaalla samanaikaisesti operoivan mittariliikenteen ja näkölentosääntöjen mukaisen liikenteen hoitamiseen. Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialue (CTR North, SFC-1300ft) oli aiemmin ilmatilaluokkaa C, joka tarkoitti, että IFR- ja VFR-liikenne oli porrastettava eroon toisistaan. Muutoksen jälkeen ilmatilaluokassa D lennonjohto ei enää porrasta IFR- ja VFR-liikennettä. Sen sijaan IFR-liikenteelle annetaan liikenneilmoituksia VFR-lennoista ja pyydettäessä väistöneuvoja. Muutos on merkittävä. Nykyisin Helsinki-Vantaalta käsin operoi käytännössä vain Finnhemmsin lääkärihelikopteri. Se on ollut mahdollista porrastaa eroon muusta kaupallisesta IFR-lentosääntöjen mukaan operoivasta lentoliikenteestä. Malmin lentoaseman sulkemisen myötä myös Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueen helikopteritoiminnot siirtyvät Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Se lisää Helsinki-Vantaalta käsin operoitavaa helikopteriliikennettä merkittävästi. Finavian mukaan Rajavartiolaitoksen toiminnasta ei aiheudu ongelmia kaupalliselle lentoliikenteelle. Helikoptereiden ei-kiireelliset lennot ohjataan muu lentoliikenne ja asutus huomioiden kohti itää ja etelää. Koulutustoimintaa on suunniteltu keskitettäväksi Uttiin. Rakenteilla oleva uusi Rajavartiolaitoksen tukikohta on määrä ottaa käyttöön loppuvuodesta 2016. Kaikkiaan Rajavartiolaitoksen ilma-aluksia operoivalla Vartiolentolaivueella on nykyisin käytössään 12 helikopteria ja kaksi Dornier Do 228 -valvontalentokonetta. Pyöriväsiipiskalusto koostuu Airbus Helicopters AS 332 Super Puma, Agusta Bell AB/B 412 ja AgustaWestland AW 119ke Koala -helikoptereista. Lue myös:
|
|||