Nyt lausunnot pyydetään vielä erikseen alueen kunnilta, sillä prosessin edetessä maankäytön merkitys pitkäaikaisen melunhallinnan näkökulmasta on kasvanut entisestään. Trafi pyytää myös Finaviaa täydentämään hakemustaan. ”Jotta melunhallintapäätös on riittävä myös tulevaisuuden tarpeita ajatellen, on varmistettava, että myös maankäytön suunnittelussa otetaan lentomelu huomioon ja lentomelualueiden ympärille varataan riittävät puskurivyöhykkeet”, korostaa erityisasiantuntija Outi Ampuja. Kunnilta pyydettyihin lisäselvityksiin on annettu aikaa 4 kuukautta. Trafin tavoitteena on saada päätös tehtyä kesän 2014 aikana. Trafi tiedottaa asiasta heti, kun päätös on tehty.
Trafin mukaan lentorajoitusten tasapainoisen lähestymistavan mukainen arviointi on tehokkain keino meluhaittojen vähentämiseksi
”Meidän on noudatettava kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAOn puitteissa sovittuja menetelmiä. Tätä edellyttävät kansainväliset sopimukset, EU:n lentomelunhallintadirektiivi ja ilmailulaki”, toteaa ylijohtaja Pekka Henttu.
”Lentoliikenteen meluhaittojen hallinta on monisyinen kokonaisuus, jossa paras lopputulos saavutetaan hyvällä toimijoiden välisellä yhteistyöllä. Helsinki-Vantaan mahdollisella lentoliikenteen rajoittamisella olisi merkittäviä vaikutuksia koko Suomen elinkeinoelämälle pitkällä aikavälillä”, summaa Henttu. Finnairin johtajan Ville Ihon mukaan mahdolliset yöaikaiset rajoitukset ovat vaaran paikka. "Lentojen kysyntään vaikuttaa aikataulut, jotka puolestaan vaikuttavat koneiden käyttöasteisiin ja käytettävyyteen. Voi käydä huonosti jos Helsingissä supistetaan aikatauluikkunaa”, totesi Iho esityksessään Suomen ilmailualan ja -teollisuuden seminaarissa Vantaalla kesällä 2013.
Finavia on hakenut Trafilta päätöstä, jolla rajoitettaisiin eräiden suihkukoneiden pääsyä Helsinki-Vantaan lentoasemalle yöaikaan klo 0.30–5.30. Hakemuksesta järjestettiin julkinen kuuleminen ja siihen sai esittää mielipiteitä 26.10.2012 asti.
Finavian Trafille jättämä meluhakemus liittyy kiinteästi yhtiön ympäristölupahakemukseen, jonka valituskäsittely jatkuu korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Trafi tekee päätöksensä meluun liittyvistä toimintarajoituksista ilmailulain pohjalta. Lue myös:
|
|||