HS: Kuusakoski kierrätti 99% Finnairin Airbus A319 -koneesta - kaatopaikkajätettä jäi lopulta vain 290 kg

KLVB_1Finnairin ja Kuusakosken yhteishankkeena toteutettu Suomen ensimmäinen suihkumatkustajakoneen kierrätyshanke on tullut päätökseen. Helsingin Sanomien mukaan Airbus A319 -koneesta (OH-LVB) onnistuttiin kierrättämään huimat 99 prosenttia ja kaatopaikkajätettä tuli lopulta vain 290 kg.

Kuusakoski Recycling onnistui kierrätyshankkeessa yli odotusten, kun kierrätysaste nousi 99 prosenttiin. Aiemmin oli arvioitu, että purettavasta A319-koneesta kyettäisiin hyödyntämään 90-95 prosenttia, joka on merkittävän korkea luku sekin.

LVB_CFM56Finnairin Lentoposti.fi:lle antaman karkean arvion mukaan Kuusakoskelle luovutettu lentokoneen runko painoi noin 25 tonnia. Alunperin purettavaksi päätyneen Airbus A319 -koneen tyhjäpaino oli noin 35 tonnia. Finnair purki koneesta osia omaan käyttöönsä sekä myyntiin.

Koneen runko kuljetettiin toukokuussa 2021 siivet ja vakaajat irrotettuna Kuusakoski Recyclingin Seutulan toimipisteeseen. Siellä runko pilkottiin pienempiin osiin.

aluminium casting_10Pilkottu lentokone siirrettiin Kuusakosken Heinolan toimipisteelle, jossa siitä lopulta sulatettiin mm. asiakkaille myytäviä alumiiniharkkoja.

Kuusakoski Recyclingilla on myös aikaisempaa kokemusta lentokonekierrätyksestä, sillä yhtiö on kierrättänyt Ilmavoimien Junkers Ju 88 -koneen vuonna 2011 (Lue uutisemme aiheesta: Vanhasta Junkersista valettiin muistoesineitä Suomessa).

Helsingin Sanomien mukaan A319 -koneen kierrätyshankkeesta talteen saatiin mm. 15 tonnia lentokonealumiinia, 1,5 tonnia ruostumatonta terästä, 1,2 tonnia titaania ja 400 kiloa kuparia. Kierrätettäväksi kelpaamatonta ainesta eli kaatopaikkajätettä jäi lopulta vain 290 kg.

Myös komposiittimateriaalin osalle Kuusakoskella oli suunnitelma, sillä yhtiö on tutkinut myös komposiitin kierrätystä. Komposiittimateriaalia on käytetty A319 -koneen koneen korkeus- ja sivuvakaajissa sekä siiven ohjainpinnoissa ja tietyissä muotosuojissa. Kuusakoski kertoi aiemmin varastoivansa komposiitin toistaiseksi, mutta hyödyntää sen yhtiön uudessa kierrätyshankkeessa.

KLVB_2Vastuullisesti toteutettu kierrätyshanke toi koronapandemian aikana myös kaivattua lisätyötä Finnairin tekniikkaan vähentäen omalta osaltaan lomautustarvetta.

Suomessa kierrätetty Finnairin Airbus A319 (OH-LVB, msn 1107) oli rekisteröity 5.11.1999 ja koneella ehdittiin lentämään 54 710 tuntia ja 32 966 lentoa noin 21 vuoden aikana. Koneyksilö oli tullut taloudellisen käyttöikänsä päähän.

Airbus käynnisti vuonna 2008 ohjelman kapearunkokoneiden elinkaaren kasvattamiseksi. Tuolloin ensimmäiset koneyksilöt saavuttivat jo 60 000 lentotunnin rajan. Osalla Airbusin kapearunkokoneista voidaan lentää jopa 120 000 lentotuntia tiettyä huolto-ohjelmaa noudattaen. Elinkaareen voivat vaikuttaa myös mm. koneen käyttöasteet, huoltokustannukset, päästöt sekä laskeutumismaksut, jotka perustuvat konetyypin MTOW-painoon (Max Take Off Weight).

erikois_11Finnair on tähän mennessä tehnyt päätökset kahden A319 -matkustajakoneen kierrättämisestä. Niistä ensimmäinen (OH-LVA) kierrätettiin Isossa-Britanniassa.

Finnair tekee kierrätyspäätökset aina konekohtaisesti ja kunkin koneen jatkokäyttö arvioidaan yksilöllisesti koneen ikä ja Finnairin tarpeet huomioiden.

HS: Finnair romutti matkustajakoneensa ensi kertaa Suomessa: urakasta jäi käteen valtavasti alumiinia, josta syntyy esimerkiksi Mersujen vaihde­laatikoita

LVB_ohjaamo_1aluminium ingots_8

 

 

 

 

 

 

Päivitys 6.9. kello 18.00: Lisätty Kuusakosken video.

Lue myös: