Kuusakoski Recycling onnistui kierrätyshankkeessa yli odotusten, kun kierrätysaste nousi 99 prosenttiin. Aiemmin oli arvioitu, että purettavasta A319-koneesta kyettäisiin hyödyntämään 90-95 prosenttia, joka on merkittävän korkea luku sekin.
Koneen runko kuljetettiin toukokuussa 2021 siivet ja vakaajat irrotettuna Kuusakoski Recyclingin Seutulan toimipisteeseen. Siellä runko pilkottiin pienempiin osiin.
Kuusakoski Recyclingilla on myös aikaisempaa kokemusta lentokonekierrätyksestä, sillä yhtiö on kierrättänyt Ilmavoimien Junkers Ju 88 -koneen vuonna 2011 (Lue uutisemme aiheesta: Vanhasta Junkersista valettiin muistoesineitä Suomessa). Helsingin Sanomien mukaan A319 -koneen kierrätyshankkeesta talteen saatiin mm. 15 tonnia lentokonealumiinia, 1,5 tonnia ruostumatonta terästä, 1,2 tonnia titaania ja 400 kiloa kuparia. Kierrätettäväksi kelpaamatonta ainesta eli kaatopaikkajätettä jäi lopulta vain 290 kg. Myös komposiittimateriaalin osalle Kuusakoskella oli suunnitelma, sillä yhtiö on tutkinut myös komposiitin kierrätystä. Komposiittimateriaalia on käytetty A319 -koneen koneen korkeus- ja sivuvakaajissa sekä siiven ohjainpinnoissa ja tietyissä muotosuojissa. Kuusakoski kertoi aiemmin varastoivansa komposiitin toistaiseksi, mutta hyödyntää sen yhtiön uudessa kierrätyshankkeessa.
Suomessa kierrätetty Finnairin Airbus A319 (OH-LVB, msn 1107) oli rekisteröity 5.11.1999 ja koneella ehdittiin lentämään 54 710 tuntia ja 32 966 lentoa noin 21 vuoden aikana. Koneyksilö oli tullut taloudellisen käyttöikänsä päähän. Airbus käynnisti vuonna 2008 ohjelman kapearunkokoneiden elinkaaren kasvattamiseksi. Tuolloin ensimmäiset koneyksilöt saavuttivat jo 60 000 lentotunnin rajan. Osalla Airbusin kapearunkokoneista voidaan lentää jopa 120 000 lentotuntia tiettyä huolto-ohjelmaa noudattaen. Elinkaareen voivat vaikuttaa myös mm. koneen käyttöasteet, huoltokustannukset, päästöt sekä laskeutumismaksut, jotka perustuvat konetyypin MTOW-painoon (Max Take Off Weight).
Finnair tekee kierrätyspäätökset aina konekohtaisesti ja kunkin koneen jatkokäyttö arvioidaan yksilöllisesti koneen ikä ja Finnairin tarpeet huomioiden.
Päivitys 6.9. kello 18.00: Lisätty Kuusakosken video.
|
|||